استراتژی معاملاتی بورس پس از انتخابات آمریکا / ریزش‌های بازار سهام پیش‌خور شده است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ترامپ بازی را ببازد در بورس‌های جهانی تاثیر منفی می‌گذارد اما بورس تهران با دنیا همخوانی ندارد و بالعکس می‌تواند تغییراتی در جهت صعود سهام ایجاد شود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ هرچه بحث انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا داغ است و نامزدها آخرین تلاش خود را برای راهیابی به کاخ سفید انجام می‌دهند، بازار سرمایه ایران کم‌رونق و منتظر نتیجه انتخابات در هزاران کیلومتر آن سوتر از مرزهای خود است. هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فارغ از آنکه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان انتخاب شود یا جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها؛ بازار سرمایه راه خود را پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران که منتظر ایجاد ثبات شرایط جوی اقتصاد کشور هستند.

.

ریزش‌ها پیش‌خور نشده است!

علیرضا عسگری مارانی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس اظهار کرد: انتخابات آمریکا و نتیجه‌ی آن نمی‌تواند در بلند مدت باعث ایجاد تغییرات و تاثیرگذاری خاصی خاصی شود. اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات بشود شرایط فعلی ثابت باقی می‌ماند و اگر جو بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد تا بخواهد دولت را تحویل بگیرد و ورزای خود را معرفی کند زمانی زیادی به‌طول می‌کشد.

وی افزود: اگر بایدن انتخابات را از ترامپ ببرد، معرفی وزرا به‌طور حدودی تا دی و یا بهمن ماه طول می‌انجامد و پس از آن می‌خواهد کار جدی خود را آغاز و در حوزه‌های مختلف اعمال قدرت کند که این پروسه به احتمال تا فروردین ماه زمان‌بر می‌شود. تا فرا رسیدن این زمان کشور با چالش انتخابات داخلی کشور خودمان رو به رو می‌شود. بنابراین گمان می‌کنم در بلند مدت با پیروزی هر یک از نامزد دموکرات و یا جمهوری‌خواه عملا اتفاق ویژه‌ای در بازار سهام پیش نمی‌آید.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: البته اثر روانی کوتاه مدت این انکار پذیر نیست. با فرض پیروزی جو بایدن گمانه‌زنی‌ها به سوی مذاکره مجدد و یا کاهش تحریم‌های علیه ایران می‌رود که این امر موجب تداوم روند نزولی بازار می‌شود.

وی تشریح کرد: اگر ترامپ بازی را ببازد در بورس‌های جهانی تاثیر منفی می‌گذارد اما بورس تهران با دنیا همخوانی ندارد و بالعکس می‌تواند تغییراتی در جهت صعود سهام ایجاد شود.

عسگری مارانی در پاسخ به این سوال خبرنگار رادار اقتصاد مبنی بر اینکه آیا ریزش‌های فعلی پیش‌خور شده است؟ گفت: خیر. این ریزش مبنی بر اشتباهات سیستماتیک بوده که عوامل داخلی عامل آن بودند. بعضی از فعالان اقتصادی در زمان صعود بازار، جوهای روانی منفی را القاء کردند و در حال حاضر نیز با مقایسه‌های اشتباه بازار در بازه سال ۹۲ الی ۹۷ اذهان سهامداران را خدشه دار می‌کنند.

.

صادرات محورها گزینه مناسب برای کوتاه مدت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ رامین خدابنده مدیرعامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا  نیز در این خصوص گفت: به هر حال به لحاظ روانی، انتخابات آمریکا روی روند معاملات بازار سرمایه موثر بوده و اشخاصی که در هفته‌های قبل نقد کرده‌اند، احتمالا تا مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوباره اقدام به خرید نخواهند کرد. همین جو روانی منفی ایجاد شده نسبت به اثرگذاری انتخابات آمریکا بر وضعیت اقتصادی کشور هم موجب شد بورس تهران ریزشی فراتر از انتظارات تجربه کند.

وی افزود: چنانچه "بایدن" پیروز انتخابات آمریکا باشد، یک شوک روانی کوتاه مدت، بازارها را منفی خواهد کرد؛ اما با توجه به ریزش سنگین قیمتی در بعضی سهم‌ها، شاید این اثرگذاری در بازار سرمایه چندان نباشد ولی بازار ارز ممکن است ریزش بیشتری داشته باشد و نرخ ارز در کوتاه مدت حتی به کمتر از ارزش ذاتی برسد. نمی‌توان گفت بازار سرمایه ما با چه نرخ دلاری ارزش گذاری شده و آیا با کاهش احتمالی نرخ ارز، قیمت سهم ها هم افت می کند یا نه؛ چرا که هر شرکت پتانسیل های خاص خود را دارد. ولی به نظر می رسد بورس تهران دلار ۲۴ الی ۲۵ هزار تومانی را در ارزش گذاری سهم ها لحاظ کرده و اگر نرخ دلار در بازار، تحت تاثیر انتخاب بایدن، کاهش بیشتری داشته باشد، بازار سرمایه هم پتانسیل ریزش بیشتر خواهد داشت. اما این روند کوتاه مدت بوده و معتقدم بازارها دوباره به مدار افزایشی باز می‌گردند. در نظر داشته باشید که با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، یکی از ریسک های این بازار هم برطرف خواهد شد.

به گفته او؛ چنانچه ترامپ مجددا انتخاب شود، احتمالا بازار ارز رشد خواهد کرد و با در نظر گرفتن ریزش های این چند هفته و انتظارات تورمی آتی، بورس تهران تا حدی منفی ها را پیشخور کرده و ریزشی در انتظار شرکت ها نیست اما رشد بازار سرمایه در چنین شرایطی ناشی از تورم بوده و انتظار بهبود عملکرد شرکت ها نمی رود.

خدابنده در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: با نگاه تحلیلی، شرکت های صادرات محور خصوصا فولادی ها، سهم های گروه بانکی و نیز سهم های گروه تجهیزاتی در کوتاه مدت برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند. خودرویی ها هم به سبب احتمال کاهش تحریم ها و همکاری مجدد با خودروسازان خارجی، مورد اقبال برخی سهامداران قرار خواهد گرفت‌.

۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 5038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha