ضربه غافل‌گیرکننده به بلندپروازی‌های بن‌سلمان؛ فروپاشی بزرگ در راه است؟

وزیر نفت آنگولا اعلام کرد کشورش از عضویت اوپک چیزی عایدش نمی‌شود و از آن خارج می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزیر نفت آنگولا اعلام کرد کشورش از عضویت اوپک چیزی عایدش نمی‌شود و از آن خارج می‌شود. آنگولا پیش از این نسبت به کاهش سهمیه تولید خود اعتراض کرده بود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آنگولا روز پنجشنبه اعلام کرد که اوپک را ترک خواهد کرد. این یک ضربه به گروه تولیدکننده نفت به رهبری عربستان سعودی است که در ماه‌های اخیر به دنبال افزایش حمایت از کاهش بیشتر تولید برای حمایت از قیمت‌های نفت بوده است.

دیامانتینو آزودو، وزیر نفت آنگولا گفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت دیگر در خدمت منافع این کشور نیست. بدین ترتیب، این کشور به تولیدکنندگان متوسط دیگری چون اکوادور و قطر می‌پیوندد که در دهه گذشته اوپک را ترک کرده‌اند.

آزودو در بیانیه اعلام کرد: «ما احساس می‌کنیم که ... آنگولا در حال حاضر با ماندن در این سازمان چیزی عایدش نمی‌شود و برای دفاع از منافع خود تصمیم به ترک آن گرفته است».

در شرایطی که قیمت‌های بین‌المللی نفت در روز پنج‌شنبه تا ۲.۴ درصد کاهش یافت، تحلیلگران گفتند که خروج این کشور سؤالاتی را در مورد اتحاد اوپک و اوپک پلاس -گروه گسترده‌تری که روسیه و سایر متحدان اوپک را شامل می‌شود- ایجاد کرده است. اوپک پلاس دور جدیدی از کاهش تولید نفت را از ژانویه اجرا می کند تا قیمت‌ها در بازار را تقویت کند.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS، گفت: «قیمت‌ها به دلیل تردیدها نسبت به اتحاد اوپک پلاس کاهش یافت، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اعضای مهم این ائتلاف قصد دارند مسیر آنگولا را دنبال کنند»‌.

اوپک

خروج اعلام شده آنگولا به دنبال اعتراض آنگولا به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش سهمیه تولید خود در سال ۲۰۲۴ صورت گرفت. این اختلاف به تاخیر در برگزاری آخرین نشست اوپک پلاس در ماه نوامبر و توافق آن بر روی محدودیت‌های جدید تولید کمک کرد.

علی الریامی، مدیر کل سابق بازاریابی در وزارت انرژی عمان، گفت: «این نشان می‌دهد که در خود اوپک اتفاق نظر وجود ندارد و این مدتی است که وجود دارد. بدون شک این ماجرا عواقبی خواهد داشت، اما من فکر نمی‌کنم که دیگر کشورها به دنبال چنین راهی باشند».

نیجریه یکی دیگر از اعضای آفریقایی اوپک است که در تلاش برای افزایش تولید بوده و برای رسیدن به سهمیه مد نظر خود با مشکل مواجه شده است. این کشور در نشست نوامبر، توانست سهمیه بیش‌تری از اوپک پلاس برای سال ۲۰۲۴ دریافت کند، هرچند این کم‌تر از آن چیزی بود که به دنبالش بود.

سه نماینده اوپک که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تصمیم آنگولا برای خروج غافلگیرکننده بود، زیرا آنها انتظار داشتند اختلاف بر سر سهمیه آنگولا نهایتا حل شود.

آنگولا که در سال ۲۰۰۷ به اوپک پیوست، حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند، در حالی که کل این گروه ۲۸ میلیون بشکه در روز تولید می کند.

خروج آنگولا باعث می‌شود اوپک با ۱۲ عضو، تولید نفت خام روزانه اش به حدود ۲۷ میلیون بشکه در روز برسد که سهمی حدود ۲۷ درصد از ۱۰۲ میلیون بشکه در روز بازار جهانی نفت است. بدین ترتیب، این خروج باعث کاهش بیش‌تر سهم اوپک از بازار جهانی می شود که در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۳۴ درصد تولید جهانی را در اختیار داشت.

علاوه بر خروج برخی از اعضا و تصمیمات اوپک و اوپک پلاس برای کاهش تولید، افزایش تولید کشورهای غیرعضو از جمله ایالات متحده باعث کاهش سهم بازار این گروه در بازار جهانی شده است.

انتظار می‌رود برزیل در ژانویه به اوپک پلاس بپیوندد، اما در سقف تولید هماهنگ شده این گروه شرکت نخواهد کرد.

آنگولا در سال‌های اخیر به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری و فقدان پیشرفت‌های بزرگ در میدان نفتی، قادر به تولید نفت کافی برای رسیدن به سهمیه اوپک پلاس نبوده است.

یک مقام ارشد دولتی در ماه اکتبر گفت که این کشور از زمان اوج ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۸ برای معکوس کردن کاهش تولید تلاش کرده است و انتظار دارد تولید فعلی را تا سال ۲۰۲۴ حفظ کند.

برای آنگولا، نفت و گاز حدود ۹۰ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد.

۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 50346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha