بــازار نفــت و گـــاز از سیاست گذاری های دنیای غرب بخصوص آمریکا رنج می برد/این دو بازار به شدت سیاسی شده و از تعادل خارج شده است

معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران گفت: در حالی که دنیای غرب بخصوص آمریکایی ها مدعی بودند که بازارهای نفت وگاز نباید به صورت سیاسی مدیریت و اداره شود، اما شاهد هستیم این بازارها به دلیل فشارهای سیاسی و پیش بردن اهداف آمریکایی از طریق تحمیل فشار و تحریم صادرات نفت و گاز دچار سیاسی بازی شده که البته تنها زیان کنندگان این سیاسی کاری، مصرف کنندگان هستند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در اوج تنش های بین آمریکا، اروپا و روسیه و تحریم ها و فشارهای سیاسی آمریکا تحت عنوان تحریم نفت و انرژی، قیمت نفت به دلیل تقاضای بیشتر رو به افزایش گذاشته است،موضوعی که افکار عمومی و مصرف کنندگان عمده نفت وگاز را نگران افزایش قیمت ها کرده است. عضو سابق اوپک و کارشناس بازار انرژی درگفت و گو با رادار اقتصاد نگاهی دارد به تاثیر سیاست های خارجی آمریکا و تحریم ها بر بازار نفت و گاز.

محمد علی خطیبی عضو سابق ایران در اوپک در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص دلایل چرایی افزایش نرخ سوخت و انرژی جهانی گفت: واقعیت این است که در بازارهای نفت وگاز آشفتگی هایی وجود دارد که اساس و پایه به وجود آمدن این موضوع، از مسائل سیاسی و تنش های بین کشورهای مختلف رقم خورده است. آشفتگی که باعث افزایش قیمت نفت و گاز به حدی شده که نسبت به سال های گذشته روند صعودی قیمتی را تجربه کرده است، به طوری که افزایش ها موجب نگرانی مصرف کنندگان شده که افزایش ها تا کجا ادامه می یابد و تا چه زمانی باید شاهد بالا رفتن نرخ گاز و نفت باشند.

وی در این باره گفت: در واقع نگرانی مصرف کنندگان نفت و گاز جهانی در مورد افزایش نرخ ها و کاهش عرضه نفت وگاز زمانی پایان می یابد که سیاست از بازار نفت و گاز جمع شود. در ریشه یابی آشفتگی های کنونی بازار نفت و گاز که گرانی های به وجود آمده هم ناشی از همین موضوع است می توان گفت بازار نفت و گاز از سیاست گذاری های دنیای غرب بخصوص آمریکا رنج می برد.

محمد علی خطیبی عضو سابق ایران در اوپک در این باره خاطر نشان کرد: از این جهت بخش سیاست خارجی را در نوسانات قیمتی و کاهش عرضه نفت و گاز موثر می دانم چرا که در حال حاضر بازار گاز کشورهای غربی به دلیل درگیری های با روسیه بر سر مساله اوکراین به شدت به هم ریخته است. با توجه به اینکه روسیه بزرگترین صادر کننده گاز است مسائل صادرات انرژی هم تحت تاثیر سیاست خارجی قرار گرفته و این سیاسی کاری ها در موضوعاتی که یک سر آنها آمریکا و اروپا و سر درگیر روسیه است، بازارهای انرژی را به تنش کشیده است.

 وی در این باره تصریح کرد: بازار نفت نیز دست کمی از بازار گاز ندارد. این بازار هم به شدت تحت تاثیر مولفه های سیاست خارجی است. هنگامی که آمریکا بزرگترین صادر کنندگان نفت و انرژی مثل  ایران و ونزوئلا را تحت تحریم های شدید خود قرار می دهد و بازار نفت و گاز جهان را به مسائل سیاسی گره می زند، کمترین اثر این رفتار سیاسی با بازار نفت و گاز افزایش آشفتگی در این بازارهاست، پس با قاطعیت می توان گفت ریشه افزایش قیمت نفت و گاز و عدم توان عرضه بیشتر از سوی تولید کنندگان نفت و گاز اتخاذ سیاست های غلط آمریکاست.

محمد علی خطیبی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که دنیای غرب بخصوص آمریکایی ها مدعی بودند که بازارهای نفت وگاز نباید به صورت سیاسی مدیریت و اداره شود، اما شاهد هستیم این بازارها به دلیل فشارهای سیاسی و پیش بردن اهداف آمریکایی از طریق تحمیل فشار و تحریم صادرات نفت و گاز دچار سیاسی بازی شده که البته تنها زیان کنندگان این سیاسی کاری، مصرف کنندگان هستند.

 خطیبی در این باره افزود: به بیان بهتر، مصرف کنندگانی که در سیاسی شدن بازارهای نفت و گاز نقشی ندارند باید هزینه ی آن  را پرداخت کنند، از این جهت به نظر می رسد باید افکار عمومی جهان روی آمریکا و کشورهای غربی برای دست برداشتن از تحریم کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت و گاز فشار بیاورند تا کشورهای تولید کننده نفت و گاز بتوانند د بازارهای نفت و گاز حضور پررنگی داشتنه باشند و نیاز مصرف کنندگان را پاسخ دهند. قطعا کشورهای غربی بخصوص آمریکا اصلی ترین عامل افزایش قیمت نفت و گاز جهانی است.هر بازاری که سیاسی شود چنین سرنوشتی پیش روی خود خواهد داشت.

معاون اسبق شرکت ملی نفت گفت: وقتی شرکت ها و صنایع نفت و گاز تحریم می شوند، سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ها را از دست می دهند. آمریکا بازی تحریم نفت وگاز با کشورهای مختلف را تمام نمی کند. یک روز این بازی را بر سر عراق، روز دیگر ونزوئلا و روز دیگر بر سر ایران در می آورد. به همین دلایل است که سرمایه گذار خارجی میل و اشتیاق خود را به سرمایه گذاری در کشورهای یاد شده از دست می دهد. قطعا تحریم های نفتی سرمایه، سرمایه گذار را از یک سو و از سوی دیگر امنیت تامین انرژی مردم جهان را به مخاطره می اندازد. متاسفانه در چند سال گذشته در بازارهای نفت و گاز سرمایه گذاری قابل توجهی صورت نگرفته است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: عدم سیاسی کاری بازار نفت وگاز یک بار دیگر آرامش را به بازارهای انرژی جهان برمی گرداند. اگر سیاسی کاری از بازار نفت و گاز برداشته شود و تصمیمات براساس شاخص های اقتصادی گرفته شود، علاوه بر تامین امنیت انرژی مردم جهان، سرمایه گذاران در بخش های یاد شده سرمایه گذاری می کنند. این موضوع منجر به افزایش عرضه می شود، ضمن اینکه قیمت جهانی را نیز کاهش می دهد.

خطیبی در خصوص پتانسیل ایران برای صادرات نفت گفت: ایران تحت تحریم اینک ظرفیت های قابل توجهی برای صادرات نفت به جهان را دارد. در صورت لغو تحریم های نفتی ، بسیاری از کشورها مایل به سرمایه گذاری در بخش های نفت وگاز ایران برای توسعه دادن میادین نفت و گاز هستند. بی شک سیاسی شدن بازارهای نفت و گاز به ضرر کشورهای مصرف کنده است چرا که باید هزینه سیاسی شدن این بازارها را با قیمت های بالا بپردازند. از این جهت انتظار می رود کشورهای مصرف کننده، با مطالبه این موضوع مانع سیاسی کردن بازارهای نفت و گازشوند تا قیمت ها به حد تعادل برسد. در غیر این صورت حتی می توان انتظار داشت قیمت نفت حتی به بیش از ۱۰۰ دلار نیز برسد.

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 25242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha