غرب این سه دلیل را برای حمایت از نسل‌کشی اسرائیل علیه فلسطینیان دارد

استاد دانشگاه سوئد معتقد است غرب ۳ دلیل برای حمایت مداوم از اسرائیل دارد که تل‌آویو از همین دلایل برای جنایات علیه فلسطینیان استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هدف نهایی صهیونیست‌ها، فقط بیرون‌راندن فلسطینی‌ها از سرزمینشان نیست، بلکه مصادره ذخایر چند میلیارد دلاری گاز طبیعی غزه، یعنی ذخایر اکتشافی گروه BG (شرکت انگلیسی و چند ملیتی نفت و گاز) در سال ۱۹۹۹ و نیز حوضه لِوانت (Levant) در مدیترانه شرقی است که در سال ۲۰۱۳ کشف شد.

میدان گازی عظیم «لویاتان» در شرق مدیترانه در دسامبر ۲۰۱۰ (آذرماه ۱۳۸۹) کشف شد و دولت‌ها و رسانه‌ها به صورت گسترده‌ای آن را میدان گازی اسرائیل توصیف کردند. البته باید بین این ذخایر و ذخایری که در سال ۱۹۹۹ توسط گروه GB در غزه کشف شد و متعلق به فلسطین است، تمایز قائل شویم. با این حال، آربوتنات باور دارد «بخشی از میدان گازی لویاتان، در آب‌های سرزمینی غزه قرار دارد. در حالی که اسرائیل ادعا می‌کند این گنجینه متعلق به اوست، بخش زیادی از این ثروت نهفته در دریا متعلق مردم غزه است. همچنین اکتشاف‌های چندانی در بخش اسرائیلی دیده نمی‌شود، اما بزرگترین اکتشاف‌ها در در بخش فلسطینی غزه و کرانه باختری و مناطق بین این دو بوده است.

اعلان جنگ نتانیاهو در مهرماه امسال علیه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در نوار عزه، ادامه تهاجم سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ تاریخ با عنوان «عملیات سرب گداخته» است که هدف اساسی آن، اشغال غزه توسط نیروهای اسرائیلی و اخراج فلسطینی‌ها از سرزمینشان است. همچنین نمی‌توان از منافع مالی قدرتمندی که با اقدام جنایتکارانه و نسل‌کشی اسرائیل در غزه منتفع می‌شوند، چشم‌پوشی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان برای بررسی وضعیت این روزها در سرزمین‌های اشغالی و در نوار غزه گفتگویی انجام داده با گرک سیمون، استاد دانشگاه و نویسنده از سوئد که مشروح آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد.

دلایل حمایت کورکورانه غرب از جنایات وصف ناپذیر اسرائیل در غزه در حالی که ادعاهایی مبنی بر لزوم احترام به قوانین بین المللی حقوق بشر و قانون جنگ وجود دارد، چیست؟

گرک سیمون: غرب سه دلیل عمده برای حمایت از نسل‌کشی اسرائیل علیه فلسطینیان بومی مسیحی و مسلمان دارد. اول از همه پول، باج خواهی و رشوه صهیونیستی که بیشتر غرب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دوم، اعتقاد به این که اسرائیل به جای جنایت قربانی است و آن‌ها به نوعی مردم «برگزیده» هستند. این اعتقاد به ویژه در غرب قوی است زیرا تعداد صهیونیست‌های مسیحی ۳۰ برابر بیشتر از صهیونیست‌های یهودی است، به ویژه در آمریکا. هنگامی که دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد، صهیونیست‌های مسیحی آن را به عنوان یک رویداد تاریخی بزرگ می‌دانستند که پیشگویی کتاب مقدس را تحقق می‌بخشد که «همه یهودیان باید جمع شوند و به سرزمین مقدس بازگردانده شوند تا تغییر دین داده یا کشته شوند سپس عیسی بازگردد». سومین دلیل نژادپرستی از غرب که سیاه‌پوستان و قهوه‌ای‌ها را انسان‌هایی کوچک‌تر می‌بیند و این باورهای غربی برای صدها سال بوده است. به عنوان مثال، در سال ۱۹۳۷، وینستون چرچیل در مورد رفتار با "سرخپوستان سرخ آمریکا یا سیاهپوستان استرالیا"، هرگونه بی عدالتی را انکار کرد و گفت: «نژاد قوی تر، نژاد درجه بالاتر، دنیوی تر و نژاد عاقلانه به این شکل آمده است و جای آن‌ها را گرفته است». دولت اسرائیل هر سه این دلایل را مورد استفاده قرار می‌دهد، به ویژه اکنون که نتانیاهو را می‌بینید که ارجاعات کتاب مقدس را برای نابودی فلسطینیان باز می‌خواند. همچنین جالب است بدانید که هر نخست وزیر اسرائیل سفید پوست اروپا یا آمریکا بوده است. (با این حال، اسرائیل اکنون مملو از میلیون‌ها یهودی عرب و اتیوپیایی است که از قضا اعضای نژادپرست‌ترین احزاب هستند)

به نظر شما چرا دموکرات‌ها علی رغم ادعاهای بشردوستانه خود حمایت‌های بی چون و چرایی را از رژیم اسرائیل دارند؟

گرک سیمون: عملاً هیچ تفاوتی در حمایت از اسرائیل بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان وجود ندارد. هر دو حزب فعالانه به دنبال کمک‌های صهیونیستی هستند، اما دموکرات‌ها تمایل دارند از صهیونیست‌های یهودی کمک جمع آوری کنند در حالی که جمهوری خواهان از صهیونیست‌های مسیحی کمک می‌گیرند. بایدن بارها گفته است که او یک صهیونیست مسیحی است، به این افتخار می‌کند و می گوید «اگر اسرائیلی وجود نداشت، ما باید آن را اختراع می‌کردیم.» بسیاری از ما اکنون او را به خاطر حمایت بی دریغش از اسرائیل و اقدامات جنایتکارانه آن علیه فلسطینیان غزه، «جو نسل‌کش» می‌نامیم. آمریکا تنها کشوری بود که در شورای امنیت سازمان ملل به آتش‌بس رای منفی داد؛ بنابراین این تصور که حزب دموکرات طرفدار حقوق بشر است مضحک است.

برآورد و تحلیل شما از حوادث این روزها در غزه چیست؟

گرک سیمون: اسرائیل در حال نسل‌کشی فلسطینیان غزه است و از زمان نگارش این مقاله به مدت ۲ ماه به طور فعال آن‌ها را سلاخی می‌کند. اما اسرائیل از زمانی که در سال ۱۹۴۸ زمین را از فلسطینیان ربوده است، مرتکب «نسل‌کشی آهسته» علیه فلسطینیان در غزه و کرانه باختری اشغالی شده است. اسرائیلی‌ها تمام فلسطین را بدون فلسطینی‌ها می‌خواهند و رهبران کنونی آن‌ها آشکارا می‌گویند که فلسطینی‌های غزه باید به مصر رانده شوند و در شهرهای چادری زندگی کنند. هدف آن‌ها همین است. اگر نتوانند آن‌ها را با بمب از بین ببرند، از گرسنگی می‌میرند یا زندگی را بسیار دشوار می‌کنند و فلسطینی‌ها بر اثر شیوع بیماری می‌میرند.

اسرائیل همچنین می‌خواهد گاز غزه را بدزدد. میدان دریایی غزه که توسط BG در سال ۲۰۰۰ کشف شد، دارای ۱۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۱.۷ میلیارد بشکه نفت به ارزش حدود ۵۲۴ میلیارد دلار است. اسرائیل در حال برنامه ریزی پروژه کانال بن گوریون است که در ابتدا در دهه ۱۹۶۰ به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز پیشنهاد شد؛ و برای دستیابی به این هدف، آن‌ها به شمال غزه به عنوان نقطه شروع نیاز دارند. این کانال تحت اقتدار متحد غربی اسرائیل خواهد بود و کانال سوئز را از بین می‌برد و همچنین اهرم‌های مصر/ایران/یمن علیه غرب را متوقف می‌کرد؛ و این یک جنگ نیست. جنگ بین دولت‌ها است. غزه اردوگاه کار اجباری است. مردم آن اشغال شده اند. دیوانگی که اکنون توسط اسرائیل دیده می‌شود به این دلیل است که آن‌ها حمایت جهان را از دست می‌دهند. اقتصاد اسرائیل در حال تزلزل است، هیچ کارگر مزرعه‌ای برای برداشت محصول وجود ندارد، زیرا کارگران تایلندی همه به خانه‌های خود رفته اند؛ بنابراین ما در حال تماشای آخرین وقایع یک سرزمین وحشت زده هستیم که دارای تسلیحات هسته‌ای است، و این چیزی است که آن را بسیار خطرناک می‌کند.

گرک سیمون، استراتژیست و تحلیلگر سوئدی و استاد دانشگاه اوپسالاست. وی در مورد تحولات سوریه و روسیه و روابط این دو کشور در موضوعات استراتژیک جهان مطالعات عمیقی انجام داده است. وی در سوئد به عنوان یک طرفدار پوتین و سیاست‌های روسیه شناخته می‌شود و سال‌ها برای رصد تحولات در سوریه زندگی کرده است.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: 50339
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha