۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
کد خبر: 50285
ترامپ رد صلاحیت شد

دادگاه عالی کلرادو دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده را به دلیل نقض قانون اساسی آمریکا رد صلاحیت و او را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده محروم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دادگاه عالی کلرادو روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در یک تصمیم جنجالی اعلام کرد که نامزدی ترامپ در انتخابات سال آینده (۲۰۲۴) به دلیل نقض قانون اساسی ممنوع است.

حکم دادگاه عالی کلرادو در نوع خود اولین حکمی است که ناشی از یک دعوی قضایی است که بر اساس ماده‌ای کمتر شناخته شده در ذیل بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی صادر شده و به نقش ترامپ در شورش کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی ۱۳۹۹) استناد کرده است.

در حکم دادگاه کلرادو آمده است: اکثریت دادگاه (۴ قاضی از ۷ قاضی) معتقد هستند که ترامپ بر اساس بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده از تصدی پست ریاست جمهوری سلب صلاحیت شده است.

استیون چونگ سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای با بیان اینکه سه‌شنبه شب (به وقت محلی) درخواست تجدید نظر ارائه خواهد شد، اعلام کرد: جای تعجب نیست که دادگاه عالی کلرادو که همه قضات آن از حزب دموکرات منصوب شده‌اند، علیه ترامپ رأی داده‌اند تا با حذف نام ترامپ از برگه‌های رأی شرایط پیروزی جو بایدن رئیس جمهور متقلب آمریکا را فراهم آوردند.

وی با اشاره به اینکه رهبران حزب دموکرات به دلیل پیشروی فزاینده و مسلط ترامپ در نظرسنجی‌ها در حالت اضطراب هستند، تاکید کرد: آن‌ها اعتماد خود را به تمدید ریاست جمهوری ناموفق بایدن از دست داده‌اند و اکنون هر کاری انجام می‌دهند تا مانع اخراج وی از کاخ سفید توسط آرای رأی‌دهندگان آمریکایی در نوامبر آینده شوند.

چونگ از رأی دیوان عالی کلرادو به عنوان یک رأی کاملاً ناقص یاد کرد و افزود: ما به سرعت درخواستی به دادگاه عالی (فدرال) ایالات متحده برای توقف این رأی عمیقا غیر دموکراتیک ارائه خواهیم کرد.

سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ تاکید کرد: اطمینان کامل داریم که دادگاه عالی ایالات متحده به سرعت در مورد این موضوع تصمیم خواهد گرفت و در نهایت به این دعاوی غیر آمریکایی پایان خواهد داد.

در همین حال، ترامپ نیز تلاش‌ها برای رد صلاحیت و دور نگه‌داشتن‌اش از صندوق‌های رأی را «چرند» و «دخالت در انتخابات» خواند.

پیشتر دعاوی مشابهی در ایالت‌های آریزونا، میشیگان و مینه‌سوتای آمریکا نیز برای رد صلاحیت ترامپ مطرح شده بود که دادگاه‌های عالی همه آن ایالت‌ها، آن دعاوی را رد کرده بودند.

در حال حاضر پرونده‌های مشابهی در مورد رد صلاحیت ترامپ در ۱۳ ایالت دیگر آمریکا از جمله تگزاس، نوادا و ویسکانسین در حال بررسی است.

۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
کد خبر: 50285
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha