جنجال کاخ سعدآباد تمامی ندارد + تصاویر

مدیر کاخ سعدآباد پس از انتشار اخباری درباره انتقال موزه اسناد، قطع درختان و کشف آبنمای تاریخی از جریاناتی خبر داد که تمام این اتفاقات را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در چند روز اخیر خبرهایی از کاخ سعدآباد منتشر شد. کاخی که چند ماهی است توسط مدیری جوان که از معاونت صنایع دستی آمده، اداره می‌شود.

خبر از آنجایی شروع شد که روابط عمومی کاخ از کشف یک آبنمای قاجاری اطلاع داد و اعلام کرد؛ نیروهای واحد خدمات و پشتیبانی کاخ سعدآباد، حین مأموریت‌های ابلاغی و روزمره در یکی از محوطه‌های مجموعه سعدآباد، متوجه بخشی از یک اثر سنگی در محوطه این مجموعه شدند. این اثر سنگی یک فواره آب نمای محیطی و تزئینی، اما تاریخی است.

پیرو این خبر که در آن تاکید شده بود به دلیل مسائل امنیتی آبنما به نقطه امنی انتقال داده شده، برخی از سایت‌ها تصاویری از درختان تازه قطع شده در محوطه کاخ منتشر کردند.

این تصاویر نشان می‌داد پشت یک خودروی باربر، تعدادی اصله نهال بریده شده وجود دارد و در مسیر منتهی به کاخ سبز نیز تعدادی از آن‌ها قطع شده و افتاده است.

این خبر واکنش‌های زیادی داشت. مجموعه سعدآباد اعلام کرد که درختان خشک شده سال‌های قبل و درختان بیمار را برداشته است، اما شهرداری تهران اعلام کرد که باید هر اقدامی را به کمیسیون ماده ۷ اعلام می‌کردند. عدم اطلاع آنها، باعث خواهد شد که از وزارت میراث فرهنگی شکایت کنند.

اما تنها خبر قطع درختان نبود که مسئله ساز شد، به فاصله اندکی خبر رسید که موزه آلبوم خانه سلطنتی و اسناد این کاخ نیز تعطیل شده، اسناد آن در حال جابه جایی است و مدیر این کاخ هم در این موزه مستقر شده است بنابراین کارکنان کاخ از سرنوشت این آثار نگران هستند.

اتفاق‌های عجیب به روایت مدیر کاخ سعدآباد

در واقع سه خبری که منجر به تنش‌های زیادی در سعدآباد شد. پیرو این موضوع بارها خبرنگاران از مدیریت کاخ خواستند تا نشست خبری برگزار کند حتی این گلایه را به وزیر میراث فرهنگی در حاشیه انجمن خیرین هم اعلام کردند. وزیر هم قول پاسخگویی داد، اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه حسین علوی آزاد مدیر کاخ در برنامه‌ای تلویزیونی تلاش کرد در مقابل مجری برنامه که اطلاع زیادی از اتفاقات رخ داده نداشت، به تشریح وقایع بپردازد.

پشت پرده خبر قطع درختان چیست؟

علوی مدیر کاخ سعدآباد درباره قطع درختان با صراحت گفت که هیچ درختی در سعدآباد قطع نشده است. تعدادی درخت در مسیر رودخانه سعدآباد افتاده بودند اگر این‌ها را برنمی داشتیم ممکن بود، مانند اتفاقی که در امامزاده داوود افتاد، این درختان نیز مانع عبور آب شده و سیل اتفاق بیفتد و جان مردم را به خطر بیندازد.

این درختان به همراه درخت‌های خشک شده که از سال‌ها قبل وجود داشتند، برداشته شدند. سه اصله درخت نیز بودند که دچار آفت بوده و در حال سقوط بوده‌اند. این‌ها هم برداشته شد اگر این کار را نمی‌کردیم روی مردم می‌افتاد. ما به جای آن سه درخت، ده اصله درخت سه ساله کاشتیم.

مدیر کاخ سعدآباد گفت: در چند روز اخیر یک درخت که هیچ برگ و باری ندارد؛ در سازه تاریخی ایوان عطار سقوط کرد و خسارتی به این بنا زد.

ترمیم مجسمه

علوی درباره شکایت شهرداری هم توضیح داد که آن‌ها اصل موضوع را تأیید کرده و تنها ایرادشان آن بوده که چرا کمیسیون ماده ۷ خبر ندارد.

علوی بر این باور است که اگر در جایی مأمور قانون هست و جان مردم در خطر قرار دارد، نباید منتظر بروکراسی اداری بماند و کار انجام شود.

وی گفت: اگر منتظر بروکراسی‌ها می‌ماندیم، ممکن بود این درختان روی مردم بیفتند مانند اتفاقی که در مینودشت افتاد و سقوط درخت روی سر دانش آموز منجر به فوت شد.

آبنما را برای خروج از کاخ دفن کرده بودند!

علوی از اتفاق دیگری در سعدآباد خبر داد و نگرانی برخی از افراد در کاخ را حساسیت ناشی از سرنوشت اموال ندانست بلکه نگرانی این افراد را به بازرسی‌هایی که انجام داده مرتبط دانست و گفت: مسئله سعدآباد درختانش نیست بلکه اموال ذی قیمتی است که در مخازن آن قرار دارد و هر از گاهی خبرهایی درباره آن شنیده می‌شود. ما با مأموریت بازرسی به سراغ مخازن رفتیم. این اتفاق خوشایند یک عده در کاخ نبود.

سرقت فرش‌های کاخ حافظیه

مدیر کاخ سعدآباد به موضوع سرقت فرش از کاخ ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ تا ۹۶ تعدادی فرش از کاخ حافظیه که در اختیار رئیس جمهور دولت قبل بود سرقت شده بود و هیچکدام از آن‌ها پاسخی ندادند.

علوی سپس به خبر کشف سنگ حجاری شده اشاره کرد و توضیح داد: این سنگ در یکی از محوطه‌های غیر تاریخی و جنگلی سعدآباد دفن شده بود و براثر یک اتفاق کشف شد. این آب نمایی است که قدمت صد ساله دارد و ایتالیا به رضاشاه داده و از جنس سنگی است که در نمای کاخ سبز کار شده است. در واقع این آب نما در جایی برای خروج از مجموعه دفن شده بود. فردای انتشار خبر کشف آن، خبر جعلی قطع تعداد زیادی از درختان سعدآباد منتشر شد. این دو داستان با هم مرتبط است. این طرح سرقت است.

امین اموالی که هیچکدام از اسناد را ثبت نکرده!

مدیر سعدآباد سپس به حرف و سخن‌ها درباره اینکه چرا دفتر کارش را به موزه اسناد انتقال داده اشاره کرد و گفت: رفتم تا این اموال را احصا کنم. امین اموالی در بخشی از مجموعه داریم که هیچکدام از ده‌ها هزار سند تارخی که در اختیار دارد را ثبت نکرده است من مسئول هستم باید فردا به مردم پاسخ بدهم. وقتی به کاخ سعدآباد می‌آمدم ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به من گفت جان تو و مال مردم. این‌ها اموال مردم است اگر کسی سر و صدا کند ما ذره‌ای در مأموریتی که به ما محول شده تردید نمی‌کنیم.

وی سپس به مشکلات تعدادی از دوربین‌های مداربسته سعدآباد اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته ۱۱۰ دوربین از کار افتاده اورهال شده و ۲۶۰ دوربین به سعدآباد اضافه شد موزه نظامی سعدآباد ۸ سال است که دوربین خوبی ندارد برای این موزه دوربین خریداری شده و به زودی نصب می‌شود. به مردم قول می‌دهم که تمام نواقص امنیتی آن به زودی حل شود تا نسبت به نگهداری اموال اطمینان داشته باشند.

۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 49690
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha