گروه‌های مناسب سرمایه‌گذاری با فرض انتخاب بایدن یا ترامپ

با در نظر گرفتن ریزش های این چند هفته و انتظارات تورمی آتی، بورس تهران تا حدی منفی ها را پیشخور کرده و ریزشی در انتظار شرکت ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  این روزها چشم سرمایه گذاران ما بیش از هر اتفاقی، به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

رامین خدابنده مدیرعامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا آسیا در این خصوص بیان کرد: به هر حال به لحاظ روانی، انتخابات آمریکا روی روند معاملات بازار سرمایه موثر بوده و اشخاصی که در هفته‌های قبل نقد کرده‌اند، احتمالا تا مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوباره اقدام به خرید نخواهند کرد. همین جو روانی منفی ایجاد شده نسبت به اثرگذاری انتخابات آمریکا بر وضعیت اقتصادی کشور هم موجب شد بورس تهران ریزشی فراتر از انتظارات تجربه کند.

وی افزود: چنانچه "بایدن" پیروز انتخابات آمریکا باشد، یک شوک روانی کوتاه مدت، بازارها را منفی خواهد کرد؛ اما با توجه به ریزش سنگین قیمتی در بعضی سهم‌ها، شاید این اثرگذاری در بازار سرمایه چندان نباشد ولی بازار ارز ممکن است ریزش بیشتری داشته باشد و نرخ ارز در کوتاه مدت حتی به کمتر از ارزش ذاتی برسد. نمی‌توان گفت بازار سرمایه ما با چه نرخ دلاری ارزش گذاری شده و آیا با کاهش احتمالی نرخ ارز، قیمت سهم ها هم افت می کند یا نه؛ چرا که هر شرکت پتانسیل های خاص خود را دارد. ولی به نظر می رسد بورس تهران دلار ۲۴ الی ۲۵ هزار تومانی را در ارزش گذاری سهم ها لحاظ کرده و اگر نرخ دلار در بازار، تحت تاثیر انتخاب بایدن، کاهش بیشتری داشته باشد، بازار سرمایه هم پتانسیل ریزش بیشتر خواهد داشت. ولی این روند کوتاه مدت بوده و معتقدم بازارها دوباره به مدار افزایشی باز می‌گردند. در نظر داشته باشید که با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، یکی از ریسک های این بازار هم برطرف خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته اگر در نتیجه انتخابات آمریکا، مراودات بین‌المللی کشور افزایش یابد، هزینه انتقال ارز در شرکت های صادرات محور و نیز شرکت هایی که برای تامین مواد اولیه به واردات وابسته اند، کاهش خواهد داشت و به رشد سودآوری شرکت ها کمک خواهد شد که البته شخصا معتقدم حتی در صورت روی کار آمدن بایدن، در کوتاه مدت توافقی شکل نخواهد گرفت و تحریم ها هم لغو نخواهد شد. اما چنانچه ترامپ مجددا انتخاب شود، احتمالا بازار ارز رشد خواهد کرد و با در نظر گرفتن ریزش های این چند هفته و انتظارات تورمی آتی، بورس تهران تا حدی منفی ها را پیشخور کرده و ریزشی در انتظار شرکت ها نیست. ولی رشد بازار سرمایه در چنین شرایطی ناشی از تورم بوده و انتظار بهبود عملکرد شرکت ها نمی رود

خدابنده در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: با نگاه تحلیلی، شرکت های صادرات محور خصوصا فولادی ها، سهم های گروه بانکی و نیز سهم های گروه تجهیزاتی در کوتاه مدت برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند. خودرویی ها هم به سبب احتمال کاهش تحریم ها و همکاری مجدد با خودروسازان خارجی، مورد اقبال برخی سهامداران قرار خواهد گرفت.

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 4967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha