درخواست ایران برای بررسی استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی در غزه

درخواست ایران برای بررسی استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی در جریان حملات این رژیم به غزه در بیست و هشتمین نشست کنفرانس دولت های عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی قرائت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با قرائت بیانیه ملی جمهوری اسلامی ایران در بیست و هشتمین نشست کنفرانس دولت های عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی، خاطرنشان کرد عاملان و مباشران جنایات علیه مردم فلسطین باید با دست عدالت سپرده شوند.

«رضا نجفی» در این نشست، ضمن محکوم‌کردن جنایات رژیم صهیونیستی، به تشریح جنایات این رژیم علیه مردم بی دفاع فلسطین و کشتار بیش از ۱۵ هزار نفر از مردم فلسطین و به‌ویژه زنان و کودکان و بمباران خانه‌ها، مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها و کلیساها پرداخت و خواستار بررسی و تحقیقات سازمان منع سلاح های شیمیایی و نهادهای بین المللی در رابطه با استفاده احتمالی سلاح های شیمیایی به ویژه عامل اعصاب توسط این رژیم در غزه شد.

نجفی با اشاره به ارتکاب تمام جنایت های چهارگانه اصلی بین‌المللی شامل نسل‌کشی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت تجاوز توسط رژیم اسرائیل، اعلام کرد که این جنایات موجبات مسئولیت بین‌المللی این رژیم و حامیان آن را فراهم آورده و عاملان و مباشران باید به دست عدالت سپرده شوند.

نجفی همچنین با اشاره به درخواست وزیر میراث رژیم اسرائیل برای استفاده از بمب هسته‌ای علیه غزه، این موضوع را ثابت‌کننده ماهیت خطرناک سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی این رژیم را علیه صلح و امنیت منطقه غرب آسیا عنوان و بر اهمیت جهان‌شمولی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و پیوستن بدون هیچ‌گونه پیش شرط و تاخیر این رژیم به این سند به‌منظور دستیابی به یکی از ستون‌های اصلی کنوانسیون عنوان کرد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران که در راس هیأتی عازم لاهه هلند شده است، با اشاره به توازن ظریف در حقوق و تعهدات کشورهای عضو در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و ارتقای تجارت آزاد مواد شیمیایی وفق اهداف و مقصود کنوانسیون، خواستار برچیده شدن چنین اقدامات غیرقانونی، مغایر با مفاد کنوانسیون و محدود کننده تجارت مواد شیمیایی و استفاده صلح‌آمیز از شیمی، شد. در این راستا، او چنین اقدامات غیرقانونی را مخل توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی کشورهای هدف این اقدامات و ناقض حقوق بشر شهروندان این کشورها عنوان کرد.

نجفی مشکلات شدید جانبازان شیمیایی در ایران را نتیجه تحریم داروهای مورد نیاز آنان توسط کشورهای غربی اعلام و این عزیزان را قربانیان دوباره اقدامات یکجانبه این کشورها عنوان کرد. او اقدامات کشورهای غربی را نه تنها غیرقانونی و ناقض کنوانسیون، همچنین غیراخلاقی و غیرانسانی اعلام کرد.

او همچنین رویکرد کشورهای غربی در خصوص پرونده شیمیایی سوریه را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که فشارها و تصمیمات سیاسی نه تنها کمکی به پرونده شیمیایی سوریه نمی‌کند بلکه وضعیت این پرونده را پیچیده‌تر می‌کند. او افزود، رویگردانی از سنت حسنه اجماع در تصمیم‌گیری‌های سازمان منع سلاح های شیمیایی و تحمیل تصمیمات به روش رای گیری با اکثریت نسبی شکننده در راستای دستیابی به اهداف سیاسی تنگ نظرانه برخی کشورها، باعث از بین رفتن اعتبار تصمیمات سازمان و تضعیف اجرای موثر کنوانسیون شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین خواستار بازگشت دولت‌های عضو به سنت حسنه اجماع به منظور جلوگیری از شکاف بیشتر میان اعضا و حفظ ماهیت فنی سازمان و سیاسی شدن فضای این نهاد شد.

نجفی همچنین با اشاره به برگزاری موفق یازدهمین دوره بین‌المللی ابعاد پزشکی کمک و حفاظت در برابر سلاح‌های شیمیایی در مهرماه سال جاری و شرکت ۲۵ نفر از متخصصان بین‌المللی و برگزاری برنامه‌های میدانی و معاینه قربانیان سلاح‌های شیمیایی در ایران در این دوره، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری چنین دوره‌هایی به منظور ایجاد ظرفیت برای اعضای سازمان در درمان قربانیان سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد.

گفتنی است که بیست و هشتمین نشست کنفرانس دولت‌های عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی از روز دوشنبه ۶ آذر در مقر سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه آغاز شده و تا ۱۰ آذر ادامه خواهد داشت.

۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۳
کد خبر: 49523
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha