مخاطرات جدی جنگ اوکراین بر امنیت غذایی در جهان/چین طی چند ماه گذشته،۵۰ درصد مواد غذایی جهان را خریداری و انبار کرده است!

رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت:برخی شنیده ها حاکی از این است که چین طی چند ماه گذشته نزدیک به ۵۰ درصد مواد غذایی جهان را خریداری و انبار کرده است. اگر این خبر صحت داشته باشد به این معناست که وقوع بحران در اوکراین از مدت ها قبل پیش بینی شده بوده که چین برای جبران کاهش مواد غذایی و صادرات موارد غذایی به دنیا چنین رویکردی را در دستور کار خود قرار داده است.

گروه کشاورزی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمله روسیه به اوکراین نگرانی بابت تامین محصولات کشاورزی و اقلام اساسی خوراکی مردم جهان، به ویژه کشورهای وارد کننده را افزایش داده است. تامین گندم و نهاده های دام و طیور مساله نگران کننده ای شده است چرا که عدم صادرات توسط کشورهای تولید کننده و نگرانی بابت تامین امنیت غذایی ملت های خود، آینده ای مبهم را در پیش روی تامین امنیت غذایی مردم جهان قرار داده است. رادار اقتصاد در گفت و گو با کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی صحت این موضوع و تبعات آن و راهبردهای فوری و لازم برای کاهش اثرات بحران اوکراین در امنیت غذایی مردم کشور را بررسی کرده است. 

 محمد شفیع ملک زاده رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع تاثیر گذاری بحران اوکراین بر تامین امنیت غذایی جهان اشاره کرد و در این باره گفت: متاسفانه مردم جهان به دلایل تصمیمات اتخاذ شده از سوی سیاسیون و راهبردهای شوم قدرت طلبانی که دنیا را با بحران های ناشی از جنگ رو به رو می کنند، به غیر از اینکه در کوتاه مدت  کشتار و آسیب های جانی و اقتصادی را تحمل می کنند، تبعات بلند مدتی را در بخش تامین امنیت غذایی خود خواهند داشت. تبعاتی که به گواه تاریخ، نه تنها مناطق و کشورهایی که درگیر بحران جنگ و خشونت ها هستند را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه ملت های مختلف جهان را از اثرات منفی خود بی تاثیر نمی گذارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بحران ایجاد شده بین روسیه و اوکراین که به جنگ بین دو کشور منتهی شد موضوعی است که قطعا روی امنیت غذایی کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران تاثیر می گذارد. با توجه به اینکه روسیه و اوکراین در بحث تولید محصولات کشاورزی، کشورهای مهمی در جهان به شمار می روند و روسیه یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان به شمار می رود، این موضوع بخصوص منطقه خاورمیانه و سایر کشورهای جهان را درگیر خواهد کرد.

محمد شفیع ملک زاده در این باره تصریح کرد: تبعات جنگ روسیه با اوکراین چه به لحاظ اینکه بازار پرمصرف و وارد کننده ای مثل روسیه می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد، چه به لحاظ صادرات برخی کالاهای اساسی و مواد غذایی از اوکراین، شکی وجود ندارد که جنگ روسیه و اوکراین اثرات زیادی بر بحث امنیت محصولات غذایی جهان خواهد گذاشت.

این کارشناس کشاورزی در خصوص موضوع ورود تلاش کشور چین برای خرید مواد غذایی و انبار سازی محصولات غذایی و ارتباط این موضوع با بحران اوکراین گفت: برخی شنیده ها حاکی از این است که چین طی چند ماه گذشته نزدیک به ۵۰ درصد مواد غذایی جهان را خریداری و انبار کرده است. اگر این خبر صحت داشته باشد به این معناست که وقوع بحران در اوکراین از مدت ها قبل پیش بینی شده بوده که چین برای جبران کاهش مواد غذایی و صادرات موارد غذایی به دنیا چنین رویکردی را در دستور کار خود قرار داده است.

  محمد شفیع ملک زاده تصریح کرد: از جمله مهمترین خریدهای چین، خرید گندم بوده است. این موضوع مشخص می کند قدرتهای بزرگ دنیا به شدت نگران اتفاقاتی هستند که می تواند امنیت غذایی مردم خود را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که خرید اقلام غذایی از سوی چین هم صحت نداشته باشد، خود جنگ موضوعی است که امنیت غذایی ملت‌ها را دچار مخاطره می کند.

وی درخصوص تاثیرات تورمی بحران اوکراین بر قیمت مواد غذایی گفت: در صورت انبار مواد غذایی از سوی چین یا تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین باید منتظر تورم در قیمت کالاهای اساسی و خوراک مردم جهان باشیم. اگر چین مواد غذایی ذخیره سازی کرده باشد قطعا با تداوم بحران اوکراین با استفاده از فرصت ایجاد شده مواد غذایی را به بالاترین قیمت به فروش می رساند یا اینکه برای تامین خوراک مردم کشور خود انبار می کند.در هر دو صورت مواد غذایی، نهاده ها و اقلام خوراکی دچار تورم قیمتی می شوند که تاثیر مستقیم آن را روی نهاده های دامی، دانه های روغنی، گندم و محصولات اساسی مورد نیاز مردم دنیا خواهیم دید.

رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص فشار بیشتر بر کشورهای مصرف کننده نه صادر کننده محصولات کشاورزی گفت: در صورتی که جنگ بین روسیه و اوکراین فرسایشی شود کشورهای مصرف کننده مواد غذایی قطعا دچار چالش های جدی می شوند که قطع به یقین امنیت غذایی آنها تهدید می شود. این موضوع روی کاهش صادرات مواد غذایی بسیار تاثیر گذار است، چرا که کشورهای تولید کننده محصولات کشاورزی در شرایط اضطرار محصولات تولیدی را صادر نمی کنند و برای مصارف داخلی ذخیره می کنند. لذا علاوه بر خطراتی که تامین غذای مردم جهان را تهدید می کند، دسترسی به غذای ارزان نیز بسیار سخت می شود.

وی در ادامه افزود: بی شک کشورهای مختلف جهان، بخصوص خاورمیانه و کشورهایی که در همسایگی روسیه و اوکراین قرار دارند در تامین مواد غذایی خود با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند، از این نظر دولتها برای این موضوع باید راهبردهای جدی و عملی داشته باشند، چرا که تامین امنیت غذایی ملت ها ارتباط مستقیمی با آرامش، امنیت جهان دارد.

رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص اهمیت تامین منابع غذایی از سوی دولتها گفت: امروز بحث تامین امنیت غذایی ملتها یک موضوع استراتژیک است که دولت ها باید تامین کننده این موضوع باشند. هر کشوری که در رابطه با بحث مواد غذایی دچار مشکل می شود قطعا در نظام جهانی با چالش های عدیده ای مواجه می شود و وابسته می ماند، بخصوص در وقوع جنگ و بروز خشونت تبعات این مساله به مراتب زیان آور تر از وضعیت عادی است.

 محمد شفیع ملک زاده در خصوص نگرانی ها بابت واردات گندم از روسیه و صادرات مواد غذایی به روسیه گفت: قطعا دسترسی به گندم و سایر محصولات وارداتی از اوکراین سخت می شود، ضمن اینکه باید مراقب بازارهای خود در روسیه باشیم. در صورت کاهش تولید گندم به صورت جهانی و عدم دسترسی آسان برای خرید گندم و نهاده های دامی قطعا کشورهای عرضه کننده محصولات خود را با قیمت های بیشتری به فروش می رسانند، لذا ارز بیشتری باید به این منظور اختصاص داده شود تا محصولات مورد نیاز کشور تامین شود.

رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی  در ادامه خطاب به مسوولین کشور گفت: اگر مدیریت درستی در بخش کشاورزی نداشته باشیم و راهبردها درست تنظیم نشده باشد، با توجه به چالش های موجود دامداری ها و مرغداری های کشور که در تامین نهاده ها که بسیار مشکل دارند، به نحوی که متاسفانه برخی دامداران ودام خود را برای خرید  خوراک دام برای مابقی دام هایی خود می کشند و می فروشند، در صورت تداوم بحران اوکراین و افزایش قیمت اقلام و مواد غذایی و نهاده ها کشور با چالش های جدی رو به رو می شود که از هم اکنون برای جلوگیری یا کاهش تبعات احتمالی برنامه ریزی و اقدام شود.

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 25627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha