سنـــاریوهــای بــازار محصـــولات کشاورزی به دنبــال جنــگ اوکــراین/ سریعا زمینهای مرغوب و مسطح کلزا، سویا و آفتابگردان را به کشت گندم و جو و علوفه اختصاص دهیم

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: در صورت تداوم درگیری، با افزایش قیمت جهانی انرژی، قیمت های ترابری زمینی،هوایی و بویژه حمل و نقل دریایی نیز افزایش می یابد. این موضوع منجر به افزایش قیمت محصولات غذایی می شود. بنابراین کشورهای وارد کننده با فشار تورمی قیمت در ماه های آتی رو به رو می شوند.

گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آیا امنیت غذایی جهان در  جنگ روسیه و اوکراین تهدید می شود؟ پرسشی که مردم جهان را نگران کرده است. در این بین کدام کشورها از بحران هایی مثل درگیری و جنگ کشورهای صادر کننده محصولات کشاورزی و نهاده های دامی لطمه می بینند؟ راهکار دولت جمهوری اسلامی ایران پیش از رسیدن به مرحله آخر یعنی کمبود و گرانی اقلام مورد نیاز چیست؟ رادار اقتصاد در گفت و گو با استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی به این موضوع پرداخته است.

عبدالمجید شیخی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیر بحران اوکراین در تهدید امنیت غذایی کشور و راهکارهای جلوگیری از این موضوع، گفت: پیش بینی بحران اوکراینt از دو حالت خارج نیست. به پایان رسیدن جنگ در یکی دو ماه آینده و یا تداوم بحران. براساس اطلاعات موجود به نظر می رسد آمریکایی ها خواهان تداوم بحران روسیه و اوکراین برای درگیر کردن روس ها در جبهه غرب در  جنگ نیابتی فرسایشی هستند، به این دلیل که آمریکا به دنبال اجرای برنامه های بلند مدت و فرامنطقه ای خود است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در بحران اوکراین، دو محتمل قابل بررسی است. در صورت تداوم درگیری، با افزایش قیمت جهانی انرژی، قیمت های ترابری زمینی،هوایی و بویژه حمل و نقل دریایی نیز افزایش می یابد. این موضوع منجر به افزایش قیمت محصولات غذایی می شود. بنابراین کشورهای وارد کننده با فشار تورمی قیمت در ماه های آتی رو به رو می شوند.

 عبدالمجید شیخی با ارائه راهکاری برای جلوگیری از کمبودهای احتمالی و نوسانات محصولات وارداتی خاطر نشان کرد: دولت باید هر چه زودتر به صورت ضرب الاجلی برای این موضوع مهم تصمیم بگیرد. از هم اکنون در راستای راهبرد پیاده سازی الگوی کشت، با راهبردها و اتخاذ سیاست های درست می توانیم با عدم اتکا به  واردات و با ابزار کشت قراردادی، با کشاورزانی که محصولات غیر ضروری می کارند  قراردادهایی با قیمت توافقی تضمینی ببندیم و با آنها وارد معامله شویم. اگر دولت هر چه سریع تر این راهکار را عملیاتی کند به سهولت می تواند گندم و جو مورد نیاز داخل را تامین کند. همچنین بجای کشت زراعی دانه های روغنی کاشت درختان زیتون را در زمین های غیر مسطح و درجه دو دنبال کنیم و زمینهای مرغوب و مسطح کلزا، سویا و آفتابگردان را به کشت گندم و جو و علوفه اختصاص دهیم.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه باید مقاصد وارداتی خود را تغییر دهیم، گفت: در شرایطی که اوکراین نمی تواند بخشی از نیاز گندم ما را تامین کند، می توانیم حجم عظیمی از مبادلات خود را از کشورهای نزدیکی مثل قزاقستان و ترکمنستان که دارای سرزمین های مسطح فراوانی هستند وارد کنیم. 

دکتر عبدالمجید شیخی خاطر نشان کرد: مزیت واردات از کشورهای یاد شده، خرید محصولات غیر تراریخته است در حالی که  محصولات برزیل و آمریکای جنوبی مثل ذرت، سویا، کنجاله، دانه های روغنی و  روغن تراریخته هستند. ما می توانیم نیاز خود را در منطقه قفقاز و آسیای میانه به راحتی تامین کنیم، ضمن اینکه قیمت تمام شده دریافتی محصول برای ما کمتر می شود و هم هزینه فرصت و زمان دسترسی به محصول کاهش می یابد.

وی در خصوص کشت فراسرزمینی نیز توضیح داد: علی رغم اینکه سال هاست از کشت فراسرزمینی گفته می شود، می توانیم در کنار استفاده از راهکار انعقاد قرار داد کشت گندم، جو و علوفه با کشاورزان، کشت فراسرزمینی را نیز موقتاً در دستور کار قرار دهیم.  اما راه حل اساسی این است که الگوی کشت را با وساطت گندم، جو و علوفه با ابزار کشت قرار دادی با کشاورزان، و بهره مندی از ظرفیت تعاونی های گندم کار و تشکل های تعاونی کشاورزان افزایش دهیم.

عبدالمجید شیخی افزود: خوشبختانه امسال بارندگی مناسبی داشتیم لذا می توانیم از زمین های دیم نیز بهره برداری کنیم. برای پیشرفت کار دولت می تواند  ۱۵درصد آورده کشاورزان را منوط به بعد از تجهیز زمین ها به تجهیزات آبیاری تحت فشار کند. در این صورت می توان پانزده درصد آورده کشاورزان را بعد از تولید به صورت اقساطی از آنها دریافت کرد و تولید نیز در واحد سطح افزایش یابد تا عمده کشت ها با بهره وری بالاتر و انتقال فناوری سر مزرعه نیاز کشور را تامین کند.

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 25908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha