اسناد محرمانه اسرائیلی‌ها لو رفت؛ افشای طرح تل‌آویو برای غزه

اسناد محرمانه بدست آمده از دولت نتانیاهو نشان می‌دهد اسرائیل ماه‌ها قبل از عملیات طوفان الاقصی سه سناریو را برای غزه برنامه ریزی کرده بودند به گونه‌ای که اگر عملیات نیروهای مقاومت انجام نمی‌شد هم صهیونیست‌ها قصد داشتند به غزه حمله کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بیش از یک ماه از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد و در این مدت مردم جهان شاهد وحشیانه‌ترین رفتارها و جنایات از سوی نیروهای اسرائیلی در غزه هستند.

اگرچه بسیاری از مردم دنیا این روزها نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی خشمگین هستند و اعتراض خود را نسبت به جنایات صورت گرفته نشان ‌می‌دهند اما حمایت‌های سردمداران کشورهایی همچون آمریکا از جنایات رژیم اشغالگر قدس موجب شده این جنایات همچنان به وحشیانه‌ترین شکل ممکن ادامه یابد تا جایی که براساس اعلام دفتر اطلاع رسانی دولت در غزه تاکنون به ۱۱۱۸۰ نفر در غزه به شهادت رسیده اند که از این تعداد ۴۶۰۹ نفر کودک و و ۳۱۰۰ نفر نیز زن هستند. همچنین فعالیت ۲۲ بیمارستان و ۴۹ مرکز درمانی غزه متوقف شده و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بخش مراقبت‌های ویژه، ساختمان عمل جراحی و بخش زایمان بیمارستان الشفاء را بمباران کرده‌اند.

جنایات اسرائیل در غزه همچنان ادامه دارد و اگرچه برخی معتقدند که این جنایات به دلیل عملیات طوفان الاقصی بوده ولی اسنادی محرمانه و هفت صفحه‌ای از رژیم صهیونیستی بدست آمده که نشان می‌دهد اسرائیلی ها قبل از طوفان الاقصی سه سناریو را درباره غزه در نظر داشته‌اند، به گونه‌ای که حتی اگر عملیات طوفان الاقصی هم انجام نمی شد، اسرائیلی برای حمله به غزه برنامه ریزی کرده بودند.

برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به غزه قبل از طوفان الاقصی

اسناد بدست آمده نشان می دهد که اسرائیلی برای ماه های آغازین سال 2024 قصد داشتند عملیات نظامی سنگینی را علیه غزه انجام دهند. سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین الملل و از افرادی که اسناد محرمانه اسرائیلی ‌ها را مشاهده کرده، می‌گوید: اسرائیلی ها ماه‌ها قبل از طوفان الاقصی درگیر بحران داخلی سیاسی بودند و این اختلافات اسرائیل را به لبه پرتگاه کشانده بود و جامعه صهیونیستی را به دو بخش و روبروی هم قرار داده بود.

وی تاکید می‌کند: در این شرایط هیچ افقی برای حل اختلاف میان صهیونیست‌ها نبود. بیش از 10 ماه اعتراضات و تنش های سیاسی در خیابان های تل آویو با جمعیت های انبوه استمرار داشت. از طرف دیگر اسرائیل پروژه بزرگی بنام عادی سازی عربی داشت که در این پروژه وقفه دو ساله ایجاد شده بود و اسرائیلی‌ها حل نشدن مسئله فلسطین را دلیل عمده این وقفه می دانستند و معتقد بودند که باید بطور کلی مسئله فلسطین را از صفحه منطقه حذف کرد تا بتوان عادی سازی را سرعت بخشید.

زارعی ادامه می‌دهد: به اعتقاد صهیونیست‌ها کلید حل مسئله فلسطین، خارج کردن مقوله مقاومت است. مقوله مقاومت مقوله ای است که بارقه امید در فلسطین ایجاد کرده است و تل آویو معتقد است که تا این مقوله از فلسطین حذف نشود، امکان عادی سازی و عمق بخشی به عادی سازی وجود ندارد. بنابراین عملیات سنگین علیه جنبش های مقاومت در غزه و بویژه علیه حماس در دستور کار قرار گرفت.

سناریوی اول؛ اشغال کامل غزه

اسناد محرمانه اسرائیل نشان می‌دهد که سناریوی اول اسرائیل؛ اشغال کامل غزه، بمباران و خارج کردن ساکنان غزه است. زارعی در این باره تاکید می‌کند: براساس سند هفت صفحه‌ای که ما مشاهده کردیم، صهیونیست‌ها در این اسناد سه سناریو درباره غزه در نظر داشته‌اند؛ سناریوی اول؛ اشغال کامل غزه، بمباران و خارج کردن ساکنان غزه و انتقال موقت ساکنان به صحرای سینا و سپس بازگرداندن غربال شده جمعیت غزه به داخل غزه با گرفتن ضمانت ها و مشخص شدن این که این جمعیت بازگردادنده شده ارتباطی با مقاومت در فلسطین ندارد. بعد هم تکرار وضع اداره کرانه باختری در غزه به این معنا که همین طور که در کرانه باختری یک ترکیبی از ارتش اسرائیل و دولت خودگردان اداره می شود و امنیت تحت سیطره اسرائیل است و کرانه باختری به بیست قسمت جدا از هم تقسیم شده، همین فرمول را در غزه هم اجرا کنند و این سرزمین را بخش بخش کنند و برای هر بخش یک ترتیبات امنیتی مشترک میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان ایجاد کنند تا صهیونیست‌ها از مقوله مقاومت مسلحانه نجات پیدا کنند.

سناریوی دوم؛ اجرای فرمول کرانه باختری

سناریوی دوم براساس آنچه در این سند آمده این است که اگر اسرائیل نتواند غزه را اشغال دائم کند و نتواند فرمول کرانه باختری را در غزه ایجاد کند، به این باریکه حمله کند و غزه را بگیرد و مقاومت تضعیف شود و اداره منطقه نیز به تشکیلات خودگردان سپرده شود تا فلسطینی‌ها بوسیله فلسطینی ها سرکوب شوند.

سناریوی سوم؛ اشغال موقت غزه از سوی ارتش اسرائیل

سناریوی سوم اسرائیل هم براساس این اسناد مبتنی بر اشغال موقت غزه از سوی ارتش اسرائیل و ایجاد ترتیبات سیاسی مشترک میان مصر، اردن و اسرائیل با مشارکت نماینده دبیرکل سازمان ملل است، به گونه ای که این اداره فدرال گونه و مشترک میان تل آویو و دو کشور عربی و سازمان ملل باشد و ریشه مقاومت از باریکه غزه خشکانده شود.

به گفته زارعی، هرکدام از این سه سناریو در سیستم اطلاعاتی اسرائیل مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن در سند مذکور است و راه های برون رفت در این سناریو نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در وقع حتی اگر عملیات طوفان الاقصی انجام نمی شد، اسرائیلی برای ماه های آغازین سال 2024 عملیات نظامی سنگین علیه غزه را طراحی دیده بودند و البته عملیاات طوفان الاقصی سبب شد که این عملیات نظامی با تعجیل مواجه شود و زمان این عملیات جلو افتاد و در ماه اکتبر گذشته انجام شد.

۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 49037
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha