تانک‌های مرکاوا در صف انهدام؛ چگونه حماس تا بن دندان مسلح شد؟

نیروهای اسرائیلی که سال‌ها پیش در غزه با سنگ و کوکتل مولوتف فلسطینی‌ها مواجه می‌شدند، اکنون با سلاح‌هایی مانند موشک‌های هدایت شونده لیزری و مهمات ضدتانک مقابله می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، در اوایل تهاجم اسرائیل به غزه، یک موشک ضد تانک شلیک شده توسط مبارزان فلسطینی به یک نفربر زرهی اصابت کرد و حداقل ۹ سرباز اسرائیلی را - با سوزاندن، ضربه مغزی، ترکش - کشت. سایر تجهیزات زرهی این کاروان نیز مورد اصابت قرار گرفت.

به نوشته واشنگتن‌پست، آن حمله در ۳۱ اکتبر، در سواحل ماسه‌ای شمال غزه، بزرگ‌ترین تلفات اسرائیل در جنگ زمینی تا آن زمان بود و همچنین تکامل و گستردگی قدرت آتش حماس را نشان داد.

نیروهای اسرائیلی که سال‌ها پیش در غزه با سنگ و کوکتل مولوتف فلسطینی‌ها مواجه می‌شدند، اکنون با سلاح‌هایی مانند موشک‌های هدایت شونده لیزری و مهمات ضدتانک مقابله می‌کنند. یک تحلیلگر نظامی گفت که حماس «خود را تا دندان مسلح کرده است».

ارتش اسرائیل اکنون در داخل شهر غزه حضور دارد و با حماس رو و زیر زمین - در میان غیرنظامیان، اطراف بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد - در مناطقی که به گفته ارتش اسرائیل با تونل‌های لانه زنبوری پوشیده شده است، می‌جنگند.

این هنوز هم یک جنگ نامتقارن است. اسراییل یکی از مسلح‌ترین و پیشرفته‌ترین نیروهای جهان را در اختیار دارد. ممکن است تیپ‌های حماس امروز سلاح‌های پیشرفته داشته باشند، اما اسراییل هنوز بر آن‌ها برتری دارد.

اما در نبرد نزدیک در غزه، عوامل حماس بخشی از زرادخانه‌های ارتقا یافته خود را به نمایش گذاشته‌اند: تعداد زیادی راکت‌انداز دستی و موشک‌های ضدتانک. بسیاری از تسلیحات در طول دهه گذشته، از طریق تونل‌ها، گذرگاه‌های زمینی و دریا به نوار غزه قاچاق شده‌اند؛ تسلیحاتی از سرریز جنگ‌های عراق، لیبی، سوریه و سودان و بسیاری نیز توسط طرف‌های دیگر ساخته شده است.

انواعی از این سلاح ها نیز با پیچیدگی روزافزون در داخل غزه در کارخانه‌های زیرزمینی مونتاژ شده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که اسرائیل انواع سلاح‌های حماس را از نزدیک ردیابی کرده است: تفنگ‌های تک تیرانداز مدرن، پاراگلایدر، آرپی‌جی، بمب‌های آهنربایی، پهپادهای انتحاری، زیردریایی‌های کوچک، مین‌های زمینی، موشک‌های ضد تانک و راکت‌های دوربرد. حماس اکنون می‌تواند تا شمال حیفا در نزدیکی مرز لبنان و تا جنوب ایلات در دریای سرخ حملاتی ترتیب دهد، هرچند هنوز دقت زیادی ندارد.

imrs.php (1)

مایکل میلشتاین، رئیس سابق بخش فلسطین در ارتش اسرائیل، گفت: «حماس و جنگجویان آن - که تخمین زده می‌شود ۳۰۰۰۰ نفر یا بیشتر باشند - آنقدر کامل مسلح اند و به خوبی آموزش دیده‌اند که تیپ‌های آن شبیه «ارتش‌های دولتی» هستند.

میلشتاین با دیدن دو هفته اول تهاجم زمینی گفت: «در واقع هیچ چیز جدید یا شگفت‌انگیزی در خود سلاح‌ها وجود ندارد. شگفتی اصلی کمیت آن‌ها است.»

میلشتاین گفت که اسرائیل با یک «حماس بسیار قدرتمندتر» روبرو است.

اگرچه روزهای اخیر شاهد برخی «وقفه‌های بشردوستانه» محدود در جنگ بوده‌ایم – با وجود درخواست‌ها برای آتش‌بس همه‌جانبه از سوی قدرت‌های منطقه- اسرائیل هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف تهاجم خود نشان نمی‌دهد. تانک‌هایش در آخر هفته بیمارستان‌های شمال غزه را محاصره کردند. و تأسیسات پزشکی که به آوارگان پناه می‌دهند هدف آتش قرار گرفته‌اند.

مقامات امنیتی اسرائیل می‌گویند تانک‌ها و سربازان چندین بیمارستان را محاصره کرده‌اند و آن‌ها خواستار تخلیه کارکنان و بیماران هستند.

استقرار تعداد زیادی از واحدهای ضد تانک توسط حماس به طور خاص برای نیروهای اسرائیلی نگران‌کننده است -به طوری که به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل اطلاعات خود را بر یافتن چنین اهدافی متمرکز می کند تا آن‌ها را از بین ببرد.

دفتر رسانه‌ای ارتش اسرائیل هر چند روز یکبار اطلاعاتی را درباره هدف قرار دادن و کشتن فرماندهان ضد تانک حماس منتشر می‌کند. حماس همیشه کشته شدن عوامل خود را تأیید نمی‌کند، و این امر باعث می‌شود که صحت ادعاهای اسرائیل اغلب به طور مستقل غیرممکن شود.

با این حال، تا همین حالا واضح است که این جنگ در غزه - در مقایسه با جنگ در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ - مرگبارترین جنگ است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که از آغاز تهاجم زمینی، ۴۱ سرباز ارتش اسرائیل در غزه کشته شده‌اند (در حالی که رقم‌های تخمینی اعلامی حماس بالاتر است). ارتش اسرائیل می‌گوید اگر دهه گذشته را صرف بهبود دفاع زرهی خود نمی‌کرد، تلفات بیشتری می‌داد.

بهنام طالبلو، عضو یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت: «در جنگ ماه مه ۲۰۲۱، که عمدتاً بین حماس و اسرائیل بود، تیم‌های ضد تانک حماس توانستند حملاتی را انجام دهند که منجر به کشته شدن پرسنل نظامی شد - که از حملات حماس توسط هواپیماهای بدون سرنشین مؤثرتر بودند».

وی گفت: «پهپادها و موشک‌های حماس رهگیری می‌شدند. زیردریایی‌های بی‌سرنشین آن‌ها متوقف شدند. نیروهای نفوذی از تونل‌های فرامرزی شناسایی شدند. اما نیروهای ضد تانک آن‌ها ضربات زیادی زدند و آسیب زیادی را وارد کردند.»

تحلیلگران نظامی گفتند که سیستم‌های ضدتانک استفاده شده توسط حماس شامل بالسا-۲، کپی کره شمالی از فاگوت دوران شوروی،RPG-۷ که در اصل روسی است و همچنین یک نسخه کره شمالی آن به نام F-۷است

سیستم‌های دیگری که در گذشته در ویدئوهای حماس دیده شده‌اند شامل کورنت و کنکورس روسی و همچنین موشک رعد ایرانی است که نسخه‌ای از مالوتکای شوروی است.

طالبلو گفت: «این ملغمه تسلیحات خارجی با هم می‌تواند نسخه حتی پیشرفته‌ترین ارتش‌ها را در سناریوی نبرد شهری در هم بپیچند.»وی افزود: «با پیشروی بیشتر ارتش اسرائیل به سمت غزه، انتظار تاکید بیشتر حماس بر سلاح‌های ضد تانک و جنگ ضد تانک را داشته باشید، نه کمتر.»

به گفته تحلیلگران، در طول دهه گذشته، بسیاری از سلاح‌های ضد تانک از طریق تونل‌ها از صحرای سینا مصر و از طریق کامیون‌هایی که از گذرگاه مرزی رفح با مصر عبور می‌کردند، به غزه قاچاق شد.

یهوشوا کالیسکی، کارشناس تسلیحات و پژوهشگر ارشد در موسسه مطالعات امنیت در تل آویو، گفت که این سلاح‌ها را می توان جدا کرد و تک تک قطعات آن را در محموله‌های غذا و کمک پنهان کرد.

امایل کوتلارسکی، تحلیلگر ارشد و کارشناس تسلیحاتی در شرکت اطلاعات دفاعی جینز، گفت: «از میان سلاح‌های ضد تانک که حماس در اختیار دارد، برخی از آن‌ها در داخل نوار تولید می‌شوند، مانند کلاهک تاندم ۸۵. این نوع پرتابه‌ها از دو بخش انفجاری برای ضربه زدن به خودروهای زرهی مدرن استفاده می‌کنند.

شاخه رسانه‌ای حماس تصاویر متعددی از شلیک راکت و موشک به سوی خودروهای اسرائیلی توسط جنگ‌جویان منتشر کرده است.

رایان برابست از بنیاد دفاع در واشنگتن گفت که اسرائیل در برابر این سلاح‌ها دفاعی به نام سیستم حفاظت فعال تروفی ایجاد کرده است. این سیستم با استفاده از رادار مهمات ورودی را ردیابی می‌کند و سپس آن‌ها را با پرتابه‌های دفاعی خود رهگیری می‌کند.

برابست گفت که این سیستم تا حد زیادی موفق بوده است. ، اما -مانند رگبارهای موشکی علیه پدافند هوایی گنبد آهنین اسرائیل- می‌توان با تعداد زیادی پرتابه یا پرتابه از فاصله نزدیک، سیستم تروفی را شکست داد.

برابست گفت، ارتش ایالات متحده سیستم‌های تروفی را در سال ۲۰۱۹ برای تانک‌های آبرامز خود دریافت کرد و آن‌ها را در اروپا مستقر کرد.

کالیسکی، تحلیلگر اسرائیلی، گفت که در جنگ ۱۹۶۷ اسرائیل و اعراب، اسرائیل در سینا به سه لشکر نیاز داشت تا ارتش مصر را در ۶ روز شکست دهد. اکنون ارتش اسرائیل تقریباً یک ماه است که از همین تعداد نیرو در غزه استفاده می‌کند و نتایج بسیار متفاوتی گرفته است.

او گفت: «این یک جنگ متفاوت است. این جنگ بسیار سختی است. آن‌ها مجهز هستند.»

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 48988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی RO ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      0 0
      متاسفانه هیچکس موضوع دروغ بودن سلاح هسته ای و اهمیت ان را جدی نگرفته است.