هاآرتص : اسرائیل شکست خورده /جایگاه بین‌المللی ما زیر مشت و لگد افتاده است!

حییم لوینسون تحلیلگر با سابقه هاآرتص نوشته است:«واقعیت این است که اهداف جنگ محقق نخواهد شد. حماس ریشه‌کن نخواهد شد. گروگان‌ها با فشار نظامی بازگردانده نخواهند شد. امنیت دوباره برقرار نخواهد شد باید به این واقعیت غم‌انگیز در سرزمینمان عادت کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حییم لوینسون تحلیلگر با سابقه هاآرتص در یادداشتی با عنوان«گفتن آنچه که نتوان گفتن: اسرائیل شکست خورده است» نوشته است:«ما باخته‌ایم. حقیقت را باید گفت. ناتوانی در اعتراف به آن، شامل همه‌ی چیزهایی است که باید در مورد روان‌شناسی فردی و توده‌ای اسرائیل گفت.

بعد از نیم سال، می‌شد ما جایی متفاوت از این‌جا باشیم، اما در دست بدترین رهبری تاریخ کشور –و یک نامزد شایسته برای عنوان بدترین رهبر هر جا و هر زمان– گروگان مانده‌ایم. بنا است هر اقدام نظامی‌ای که انجام می‌شود، یک خروجی دیپلماتیک داشته باشد –اقدام نظامی باید به یک واقعیت دیپلماتیک بهتر منجر شود. اسرائیل خروجی دیپلماتیک ندارد.

این همان ذهنیتی است که منجر به این تصور می‌شود که «رژیم ایران به زودی خواهد ترکید» و تصورات دیگری که بیش‌تر از خودِ زندگی به فیلمنامه‌های هالیوود مربوط می‌شود. این‌ها حقیقت نیستند و ماجرا به چیز ناراحت کننده‌ای مربوط می‌شود. به هر حال، گفتن حقیقت به مردم ناراحت کننده است.

هیچ وزیری از این کابینه احساس امنیت شخصی را به ما بازنخواهد گرداند. هر تهدیدی از ایران ما را به لرزه در خواهد آورد. جایگاه بین‌المللی ما زیر مشت و لگد افتاده. ضعف رهبری ما در خارج آشکار شده.
سال‌ها توانسته بودیم خارجی‌ها را فریب بدهیم که فکر کنند کشوری قوی، مردمی عاقل و ارتشی قدرتمند هستیم. در حقیقت، ما کشوری ( رژیمی) هستیم با یک نیروی هوایی، آن هم به این شرط که به موقع از خواب بیدار شود.

شکست ما به این معنا نیست که آن‌ها سربازان خوبی نیستند، تلاشی نکرده‌اند، جانشان را به خطر نینداخته‌اند، آماده نبوده‌اند که هر کاری را که لازم بوده انجام دهند.
به این معنا است که ترکیب توانایی‌های نظامی و رفتار سیاستمداران نتیجه‌ی نامطلوبی داشته. ماله‌کش‌ها مدام از جا می‌پرند و فریاد می‌زنند که «شما دارید به روحیه‌ی سربازان آسیب می‌زنید». در حقیقت، به راحتی قابل درک است، بالاخره کی می‌خواهد در مخالفت با سربازان ظاهر شود؟

رفح جدیدترین بلوفی است که بلندگوها برای فریب دادن ما به هم می‌بافند و ما را وادار می‌کنند که فکر کنیم تا پیروزی فقط چند لحظه دیگر مانده است. وقتی آن‌ها وارد رفح شوند، رویداد واقعی اهمیت خود را از دست خواهد داد. ممکن است تهاجمی، شاید کوچک –مثلاً در ماه می– رخ بدهد. بعد، آن‌ها دروغ بعدی را می‌فروشند، که تنها کاری که باید انجام دهیم این است که ____ (جای خالی را پر کنید)، و بعد پیروزی در راه است.

واقعیت این است که اهداف جنگ محقق نخواهد شد. حماس ریشه‌کن نخواهد شد. گروگان‌ها با فشار نظامی بازگردانده نخواهند شد. امنیت دوباره برقرار نخواهد شد باید به این واقعیت غم‌انگیز در سرزمینمان عادت کنیم.»

۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۶
کد خبر: 54466

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha