باتلاقی که حماس برای اسرائیل تدارک دیده

حمله حماس به هر احتمالی که می‌توانست بدون درگیری با فلسطینی‌ها به ثبات خاورمیانه بینجامد، پایان داد. امروز واضح است که بدون صلح با فلسطینی‌ها صلح در منطقه محقق نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دو منبع نزدیک به رهبری حماس گفتند که این سازمان برای جنگی طولانی در نوار غزه آماده شده و معتقد است که می‌تواند پیشروی اسرائیل را به اندازه کافی متوقف کرده تا دشمن را مجبور به موافقت با آتش‌بس کند.

دلخوشی حماس به سناریوی آتش‌بس

به نوشته رویترز، این منابع اذعان کردند که حماس سلاح، موشک، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی ذخیره کرده است. آن‌ها به رویترز گفتند که این گروه مطمئن است که هزاران رزمنده آن می‌توانند ماه‌ها در شهری از تونل‌های حفرشده در اعماق غزه زنده مانده و نیروهای اسرائیلی را با تاکتیک‌های چریکی شهری آزار دهند.

در نهایت، حماس بر این باور است که فشار بین‌المللی بر اسرائیل جهت پایان‌دادن به حصر غزه، با افزایش تلفات غیرنظامیان، می‌تواند باعث آتش‌بس و مذاکره شده و امتیازات ملموسی مانند آزادی هزاران اسیر فلسطینی در ازای آزادی اسرای اسرائیلی را برای این گروه به ارمغان آورد.

به گفته چهار مقام حماس، یک مقام منطقه‌ای و یک فرد آشنا با کاخ سفید، این گروه در مذاکرات غیرمستقیم اسرا با میانجیگری قطر، برای آمریکا و اسرائیل تصریح کرده که به دنبال توافقی برای آزادی فلسطینی‌ها در ازای آزادی اسرائیلی‌هاست.

در درازمدت، حماس گفته که می‌خواهد به محاصره ۱۷ساله اسرائیل بر غزه پایان داده و همچنین شهرک‌سازی اسرائیل و آنچه فلسطینی‌ها آن را اقدامات سنگین نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجدالاقصی می‌دانند، متوقف کند.

روز پنجشنبه، کارشناسان سازمان ملل خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شده و گفتند که فلسطینی‌ها در خطر بزرگ نسل‌کشی هستند. بسیاری از کارشناسان شاهد بحرانی مارپیچ‌گونه‌اند که هیچ پایان بازی مشخصی برای هیچ یک از طرفین در آن دیده نمی‌شود.

مروان المعشر، وزیر امور خارجه سابق و معاون نخست‌وزیر اردن که اکنون برای بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در واشنگتن کار می‌کند، گفت: «مأموریت نابودی حماس به راحتی محقق نمی‌شود. هیچ راه‌حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد. ما در دوران تاریکی هستیم. این جنگ کوتاه نخواهد بود».

هزینه نابودی حماس

از زمان حمله ۷ اکتبر حماس، اسرائیل به بمباران هوایی سنگین غزه روی آورده است. تعداد کشته‌شدگان غزه از ۹ هزار نفر فراتر رفته و اوضاع اسف‌بار این منطقه به اعتراضات در سرتاسر جهان نسبت به وضعیت اسفبار بیش از ۲ میلیون فلسطینی محبوس در غزه دامن زده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل وعده داده که حماس را نابود خواهد کرد و درخواست‌ها برای آتش‌بس را رد کرده است. دنی دانون، سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل و عضو سابق کمیته امور خارجه و دفاع کنست گفت که اسرائیل خود را برای یک «جنگ طولانی و دردناک» آماده کرده است. او در گفت‌وگو با رویترز ادعا کرد: «ما می‌دانیم که در پایان، پیروز خواهیم شد و حماس را شکست خواهیم داد. ما باید بسیار محتاط و مراقب باشیم و درک کنیم که این منطقه شهری بسیار پیچیده‌ای برای عملیات‌های نظامی است».

ایالات متحده گفته که اکنون زمان آتش‌بس عمومی نیست، هرچند می‌گوید که برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به توقف در درگیری‌ها نیاز است.

حماس

آمادگی کامل حماس

ادیب زیاد، کارشناس فلسطینی در امور بین‌الملل در دانشگاه قطر که حماس را مطالعه کرده، می‌گوید که این گروه باید یک برنامه بلندمدت برای پیگیری حملات خود به اسرائیل داشته باشد. او قائل است: «کسانی که حمله ۷ اکتبر را با این سطح از مهارت، تخصص، دقت و شدت انجام دادند، برای یک نبرد طولانی‌مدت آماده شده‌اند. امکان ندارد حماس بدون آمادگی کامل وارد چنین مبارزه‌ای شود».

یک منبع آگاه به تفکر کاخ سفید گفت: «واشنگتن انتظار دارد که حماس نیروهای اسرائیلی را در نبردهای خیابانی در غزه به باتلاق کشانده و تلفات نظامی زیادی بر آن‌ها وارد کند تا حمایت عمومی اسرائیل از یک درگیری طولانی‌مدت را نیز بکاهد». به گفته این شخص، مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود تأکید کرده‌اند که آماده مقابله با تاکتیک‌های چریکی حماس و همچنین مقاومت در برابر انتقادات بین‌المللی هستند. این منبع افزود که معلوم نیست که آیا اسرائیل توانایی حذف حماس را داشته یا صرفاً بتواند آن را تضعیف کند.

به گفته منابع، حماس حدود ۴۰ هزار رزمنده دارد. آن‌ها می‌توانند با استفاده از شبکه وسیعی از تونل‌های مستحکم به طول صدها کیلومتر و عمق ۸۰ متری که در طی سالیان متمادی ساخته شده‌اند، محاصره اسرائیل را دور بزنند.

حماس در دهه‌های اخیر چندین جنگ با اسرائیل انجام داده است. علی برکت، رئیس روابط خارجی حماس گفت که به تدریج توانایی‌های نظامی، به‌ویژه موشک‌هایش را بهبود بخشیده است. او افزود: «در جنگ ۲۰۰۸ غزه، موشک‌های حماس حداکثر برد ۴۰ کیلومتری داشتند؛ اما تا درگیری‌های سال ۲۰۲۱، برد آن‌ها به ۲۳۰ کیلومتر رسید». برکت به رویترز گفت: «در هر جنگی، ما اسرائیلی‌ها را با چیز جدیدی غافلگیر می‌کنیم».

حماس

یکی از مقامات نزدیک به جنبش حزب‌الله لبنان گفت که قدرت جنگی گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس پس از هفته‌ها بمباران عمدتاً دست‌نخورده باقی مانده است. به گفته مقامات حزب‌الله و حماس، حزب‌الله یک اتاق عملیات نظامی مشترک با حماس و سایر گروه‌های متحد در یک شبکه منطقه‌ای در لبنان دارد.

نابودی اسرائیل

حماس در منشور تأسیس خود در سال ۱۹۸۸ خواستار نابودی اسرائیل شد. در یک سند بعدی که به عنوان منشور سال ۲۰۱۷ آن شناخته می‌شود، این گروه برای اولین‌بار ایده تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ که اسرائیل پس از جنگ شش‌روزه ادعای آن را داشت، پذیرفت؛ اگرچه این گروه صریحاً حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند.

اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس که در بیروت مستقر است، گفت که حمله ۷ اکتبر و جنگ در حال گسترش غزه، موضوع تشکیل کشور فلسطین را دوباره بر روی میز قرار می‌دهد. او به رویترز گفت: «این فرصتی است که به آن‌ها بگوییم که می‌توانیم با دستان خود سرنوشتمان را بسازیم. می‌توانیم معادلات منطقه را به گونه‌ای تنظیم کرده تا منافعمان تامین شود».

پس از اینکه توافق صلح اسلو بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۱۹۹۳ برای پایان‌دادن به چندین دهه درگیری ناکام ماند، حماس اهرم فشاری به دست آورد. نتانیاهو برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ قدرت را به دست آورد. فلسطینی‌ها و مذاکره‌کنندگان آمریکایی گفتند که امتناع کابینه‌های نتانیاهو از توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، تلاش‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی را تضعیف کرد. در گذشته، مقامات اسرائیلی شهرک‌سازی‌ها را مانعی بر سر راه صلح دانسته و از طرفی نیز ائتلاف راست‌گرای کنونی نتانیاهو موضع سخت‌تری علیه واگذاری زمین‌های اشغالی اتخاذ کرده است.

ابتکار صلح عربی، با حمایت گسترده بین‌المللی و اعراب، از سال ۲۰۰۲ روی میز بوده است. این طرح به اسرائیل معاهدات صلح با روابط دیپلماتیک کامل در ازای یک کشور مستقل فلسطینی را پیشنهاد می‌دهد.

در عوض، نتانیاهو به دنبال اتحاد عرب‌های سُنی‌مذهب با اسرائیل است. قبل از حمله ۷ اکتبر، او در مذاکراتی با میانجیگری ایالات متحده با عربستان سعودی برای یک توافق دیپلماتیک تاریخی به عنوان یک جبهه متحد علیه ایران بود، اما این روند از آن زمان به حالت تعلیق درآمد.

معشر، وزیر سابق اردنی در بنیاد کارنگی گفت که حمله حماس به هر احتمالی که می‌توانست بدون درگیری با فلسطینی‌ها به ثبات خاورمیانه رسید، پایان داد. امروز واضح است که بدون صلح با فلسطینی‌ها صلح در منطقه محقق نمی‌شود.

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 49090
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha