سازمان ملل: جنگ، اقتصاد غزه و کرانه باختری را یک دهه عقب برده است

برنامه توسعه سازمان ملل گزارش داده جنگ اخیر اقتصاد غزه و کرانه باختری را یک دهه عقب برگردانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، گزارش یک نهاد سازمان ملل حاکی است جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی اقتصاد فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری را یک دهه عقب برده است.

در گزارشی که روز پنجشنبه «برنامه توسعه سازمان ملل» منتشر کرده تصویر ناامیدکننده‌ای از شرایط اقتصادی در نوار غزه ترسیم شده است. ۱۰۷۰۰ نفر در غزه بعد از حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

عبدالله الدارداری»، مدیر دفتر منطقه‌ای برنامه توسعه سازمان ملل گفته از زمان آغاز درگیری‌ها شمار فلسطینی‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند با افزایش ۳۰۰ هزار نفری روبرو بوده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل گزارش داده از زمان آغاز درگیری‌ها در غزه نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر در غزه آواره شده‌اند. همزمان، اقدام رژیم اسرائیل در محاصره کامل غزه باعث ایجاد بحران انسانی در این منطقه شده است.

تحلیل برنامه توسعه سازمان ملل نشان می‌دهد شاخص‌های کلیدی اقتصادی از جمله نرخ اشتغال و تولید ناخالص داخلی در سراسر غزه و کرانه باختری با افت مواجه بوده‌اند.

در این گزارش تصریح شده درگیری‌های یک ماهه باعث از بین رفتن ۶۱ درصد اشتغال در نوار غزه و ۲۴ درصد اشتغال در کرانه باختری شده است.

انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی فلسطین بعد از یک ماه جنگ ۴.۲ درصد نسبت به قبل از جنگ افتکردهباشد. این معادل ۸۵۷ میلیون دلار ضرر است. در صورتی که جنگ یک ماه دیگر ادامه پیدا کند این رقم به ۱.۷ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

الدرداری در مصاحبه‌ای گفت: «این رقم بزرگی است. من ۳۰ سال است که درگیری‌ها را دنبال می‌کنم و هرگز شاهد چنین شوک عظیمی در این برهه کوتاه زمانی نبوده‌ام.»

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد فقر در غزه قبل از آغاز حملات رژیم صهیونیستی از روز ۷ اکتبر نیز شایع بود. طبق این آمار، ۶۱ درصد مردم ساکن در این باریکه در سال ۲۰۲۰ زیر خطر فقر بوده‌اند.

در ۱۷ سال گذشته دسترسی به این باریکه که پرتراکم‌ترین منطقه جمعیتی جهان به شمار می‌رود توسط اسرائیل و مصر محدود شده و گروه «دیده‌بان حقوق بشر» به همین دلیل، از غزه به عنوان بزرگترین زندان روباز جهان یاد کرده است.

آغاز جنگ اخیر باعث تشدید این اوضاع نابسامان اقتصادی شده است.

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل نشان می‌دهد در یک ماه گذشته شمار افرادی که در غزه و کرانه باختری در فقر زندگی می‌کنند نزدیک به ۲۰ درصد افزایش داشته است. چنانچه جنگ برای یک ماه دیگر ادامه داشته باشد، افزایش میزان جمعیتی که در فقر زندگی می‌کنند به ۳۴ درصد خواهد رسید.

خسارت‌های واردشده به سازه‌های ساختمانی در این منطقه در جریان جنگ ۴ هفته‌ای اسرائیلی وسیع بوده است. گفته می‌شود نزدیک به نیمی از منازل مسکونی در نتیجه بمباران‌های رژیم صهیونیستی نابود یا تخریب شده‌اند. ۴۰ درصد مراکز آموزشی نیز تخریب شده‌اند.

برنامه توسعه سازمان ملل در کل پیش‌بینی کرده شاخص موسوم به «توسعه انسانی» در نتیجه درگیری‌ها تا کنون به اندازه ۱۱ تا ۱۶ سال عقب‌گرد داشته است. این برآورد بر اساس ارزیابی برنامه توسعه سازمان ملل از آن دسته از شاخص‌های آموزشی، سلامت و اقصادی انجام شده که در نمره فلسطین در شاخص توسعه انسانی نقش دارند.

الدرداری گفت چنانچه جنگ قرار باشد برای یک ماه دیگر ادامه داشته باشد اقتصاد فلسطین ۱۹ سال به عقب برخواهد گشت. او گفت: «این به معنای آن است که فلسطین به سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ بازخواهد گشت.»

وی اضافه کرد: «هر سرمایه‌گذاری که جامعه بین‌المللی و مردم فلسطین صرف توسعه انسانی کرده‌اند – اعم از آموزش، سلامت، رشد، تجارت- و هر آنچه که از سال ۲۰۰۲ ساخته شده از دست خواهد رفت.»

۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 48926
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha