تسویه ۱۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در ۷ ماه اخیر

طبق اعلام خزانه داری کل کشور، دولت از ابتدای امسال تا کنون مبلغ ۶۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق نقدی تامین مالی انجام داده، مبلغ ۱۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان بابت اصل و فرع اوراق بدهی فروخته شده در سال‌های قبل را تسویه کرده که نشان می‌دهد رقم تسویه بدهی‌ها ۶۵ همت فراتر از رقم جذب شده، بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، خزانه داری کل کشور جزئیات فروش اوراق مالی در آخرین حراج و همچنین مجموع فروش اوراق مالی از ابتدای سال جاری تا کنون را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، سیزدهمین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مجموعاً مبلغ ۱۳ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان به صورت نقدی به شرح جدول شماره (۱) از محل فروش اوراق تأمین شد.

جدول شماره (۱)؛ مشخصات فروش نقدی در سیزدهمین هفته عرضه اوراق بدهی دولت منتهی به تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

تسویه ۱۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در ۷ ماه اخیر

با احتساب مبلغ مندرج در جدول فوق و فروش هفته قبل، تاکنون مجموعاً ۶۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی شده که حدود ۲۵ درصد از طریق بازار پول و ۷۵ درصد از طریق بازار سرمایه بوده است. همچنین مجموع تأمین مالی دولت از ابتدای سال تا تاریخ فوق‌الذکر به شرح جدول شماره (۲) بوده است:

جدول شماره (۲)؛ مشخصات فروش نقدی اوراق بدهی دولت در هفته منتهی به ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ (ارقام میلیارد تومان)

تسویه ۱۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در ۷ ماه اخیر

در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال جاری به مبلغ ۶۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، تا کنون مبلغ ۱۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور به شرح جدول ذیل برای تسویه اصل و فرع اوراق در سال جاری پرداخت شده است. بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی به شرح جدول ذیل، منفی ۶۵ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان بوده است. به بیان دیگر، رقم تسویه اوراق دولتی معادل ۶۵ هزار و ۱۶۸ هزار میلیارد تومان فراتر از عایدی دولت از محل انتشار اوراق بوده است.

جدول شماره (۳)؛ تامین مالی دولت در سال ۱۴۰۲ منتهی به تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

تسویه ۱۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در ۷ ماه اخیر

همچنین در هفته آتی نسبت به عرضه اوراق به شرح جدول ذیل اقدام می‌شود:

جدول شماره (۴)؛ مشخصات فروش اوراق نقدی در چهاردهمین هفته عرضه اوراق بدهی دولت در تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۹

تسویه ۱۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در ۷ ماه اخیر

۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 48480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha