لحظه شرم‌آور برای کاخ سفید: لغو یک‌جانبه نشست سران منطقه با جو بایدن

وزیر خارجه اردن با ابراز ناامیدی از تأثیرداشتن نشست مشترک با آمریکا، مصر و فلسطین، آن را لغو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اردن می‌گوید که نشست برنامه‌ریزی‌شده با جو بایدن، محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن را لغو کرده زیرا «این نشست فعلا نمی‌تواند جنگ را متوقف کند».

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن در بیانیه‌ای گفت: «پس از رایزنی با برادران فلسطینی و مصری و پس از گفت‌وگو با آمریکا، تصمیم گرفتیم این نشست را برگزار نکنیم. هدف ما از این اجلاس ارائه راه‌حلی برای توقف جنگ، احترام به انسانیت فلسطینی‌ها و ارائه کمک به آن‌ها بود». او همچنین به انفجاری در بیمارستان شهر غزه اشاره کرد که به گفته وزارت بهداشت حماس، صدها نفر در آن کشته شدند.

او گفت: «خودداری از برگزاری اجلاس همچنین به دلیل کشتار مردم فلسطین توسط اسرائیل در نوار غزه که آخرین آن کشتار بیمارستان بَپتیست بود که برای همگان شوکه‌کننده بوده و قابل تحمل نیست».

قصد بایدن از شرکت در این نشست این بود که به عنوان یک واسطه عمل کرده و حمایت بیشتری از اسرائیل نشان دهد؛ کاری که از زمان حمله حماس انجام داده است. او همچنین قصد داشت از اسرائیلی‌ها بخواهد در عملیات‌های خود در غزه احتیاط کرده تا تلفات انسانی را به حداقل برسانند. این توصیه پس از وقایع بیمارستان الاهلی عرب بسیار قانع‌کننده‌تر شده است. واضح است که او در حال ورود به موقعیتی است که بسیار پرنوسان‌تر از آن چیزی است که انتظار داشت.

لغو دیدار رهبران عرب با بایدن برای کاخ سفید شرم‌آور بوده و نشان‌دهنده یک شکست است. بایدن معتقد است که وقتی همه طرف‌ها جمع کند، می‌تواند آن‌ها مذاکره کند و بر موضوعی توافق کنند. اکنون این تصور به چالش کشیده شده است. آخرین‌باری که کسی ملاقات با رئیس‌جمهور ایالات متحده را لغو کرد، چه زمانی بود؟ این دقیقاً همان کاری است که اردنی‌ها، مصری‌ها و فلسطینی‌ها انجام داده‌اند.

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 48163

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha