نامه نگاری های پورابراهیمی تعادل بازار ارز را برهم می زند/بانک مرکزی مسیر درستی دارد

کارشناس ارز با بیان اینکه ثبات و آرامش بازار ارز امکان برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی را فراهم کرده است، گفت: در شرایط ثبات بازار ارز، اگر افراد با هر نیتی به دنبال ایجاد چالش و برهم زدن این بازار باشند، در واقع به دنبال برهم زدن ثباتی هستند که عموم مردم از آن منفعت می‌برنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تذکر جدی به مسئولان بانک مرکزی و ابلاغ مصوبات کمیته ارزی دولت جهت گره‌گشایی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی برای بهبود تراز منفی تجاری کشور شد؛ این در حالی است که بانک مرکزی در دوران طلایی ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز، کنترل تورم، کاهش رشد نقدینگی و ساماندهی بانک‌ها قرار دارد؛ البته برخی اخبار حاکی از این است که کمیسیون اقتصادی مجلس به بهانه غیبت رئیس کل بانک مرکزی در جلسه این کمیسیون به دولت انتقاد کرده است.

حال این سوال به ذهن متبادر می‌شود که سیاست‌های ارزی و پولی کشور باید در کمیسیون اقتصادی مجلس تعیین شود یا در بانک مرکزی؟ در این زمینه گفت‌وگویی با «اصغر بالسینی» کارشناس مسائل ارزی داشتیم و نظر وی را جویا شدیم.

ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز

وی گفت: بانک مرکزی در دوره تصدی «فرزین» یکی از دوران‌های مدیریت کارآمد، با قاعده و مبتنی بر اصول علمی و تجارب آزموده شده جهانی را طی می‌کند و مجموع این مسائل شرایطی را به وجود آورده که بازار ارز که در سال‌های گذشته متلاطم بود شرایط ثبات و آرامش برسد.

بالسینی ادامه داد: ثبات و آرامش موجود در بازار ارز به شدت بر پیش‌بینی پذیری اقتصاد تاثیر داشته است و امکان برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی برای کسب منافع فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی فضاسازی بی‌مورد و مبتنی بر منافع صنفی و گروهی و انتقادهای غیر کارشناسی از عملکرد بانک مرکزی اقدام اشتباهی است و ادامه این شرایط، انتقادهای غیرکارشناسی و فشارهای بی‌مورد به بانک مرکزی از مراکز مختلف می‌تواند خطر بی‌ثباتی در بازار ارز را به دنبال داشته باشد.

همه از ثبات بازار ارز منفعت کسب می‌کنند

این کارشناس ارزی با بیان اینکه هم‌اکنون عموم مردم از ثبات بازار ارز منفعت کسب می‌کنند، افزود: در این شرایط هر فردی به هر نیتی به دنبال ایجاد چالش و برهم زدن بازار ارز باشد؛ در واقع به دنبال برهم زدن ثباتی است که عموم مردم از آن منفعت می‌برند.

وی تصریح کرد: طبق آمارهای واقعی بانک مرکزی در دوران تصدی فرزین وضعیت با ثبات و خوبی داشته است.

بالسینی اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که نرخ ارز در گذشته نوسانات سینوس گونه‌ای داشت و این مساله امنیت روانی و اقتصادی جامعه را برهم زده بود، اما هم اکنون نرخ ارز به ثبات رسیده و نگرانی رفتارهای سینوسی وجود ندارد.

رکود از بین رفته و تورم هم کاهشی شده است

وی ادامه داد: با مدیریت کارآمد بانک مرکزی و اجرای سیاست تثبیت اقتصادی که سیاست دقیق، علمی و آزموده شده بین‌المللی است؛ هم شرایط ارز تثبیت شده است و هم به دلیل تثبیت نرخ ارز متغیرهای کلیدی پولی در اقتصاد با ثبات شده و وضعیت رو به کاهشی داشته است.

این کارشناس ارزی بیان کرد: فراموش نکنیم که نرخ رشد نقدینگی اقتصاد کشور در سال‌های گذشته ۴۳ درصد بود و در مردادماه به زیر ۲۷ درصد رسیده است و نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال به روایت بانک مرکزی ۶.۲ درصد و به روایت مرکز آمار ۷.۹ درصد است و این رشد بالایی است.

وی اضافه کرد: مطابق آمارهایی که اعلام کردم اقتصاد ایران شرایط رکود تورمی را که در گذشته با آن دست به گریبان بود را پشت سر گذاشته است و در کنار رشد اقتصادی، رکود از بین رفته و تورم هم کاهش یافته و نرخ ارز کنترل شده است.

بانک مرکزی به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد است

بالسینی تاکید کرد: در شرایط موجود اقداماتی همچون نامه‌نگاری رئیس کمیسیون اقتصادی به رئیس جمهور و انتقادهای غیر کارشناسی، بی‌مورد و خارج از چارچوب وظایف نماینده مجلس، بایستی سوی نمایندگان مجلس با جدیت پیگیری شود که چرا باید فضایی به وجود بیاید که به دنبال برهم زدن ثبات بازار ارز باشد.

وی گفت: بانک مرکزی در حوزه وظایف خود به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد است، ثبات اقتصاد از ثبات در نرخ ارز و تورم حاصل می‌شود. بنابراین در چنین فضایی هر قلم، هر سخنوری و هر سخنرانی که به بهانه برخی مسائل جزئی به دنبال زیر سوال بردن این عملکرد و ثبات در بازار ارز باشد قطعاً در راستای منافع مردم حرکت نکردیم.

کارشناس بازار ارز بیان کرد: تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ برای کالای اساسی و مدیریت کارآمد بانک مرکزی در بازار ارز از طریق ایجاد و گسترش مرکز مبادله ارز و طلای ایران، همه وضعیتی به وجود آورده که انتظار داریم اقتصاد ایران کمتر از ناحیه نوسانات نرخ ارز دچار مشکل شود و این گام بزرگی است که بانک مرکزی برداشته و باید از این شیوه بانک مرکزی در حوزه‌های دیگر الگوبرداری شود و باید همه بانک مرکزی کمک کنیم.

۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
کد خبر: 47513

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 0
      حالااین آدم هم فصل انتخابات شده استرس رٲی نیاوردن داره بهش بگیدباباسناتوررٲی میاری نگران نباش دنیااینقد نمی ارزه که همه جوردستپائی بزنی جای حساسی هستی آرامش مملکت رو به جیب وجایگاه خودت ترجیح بده