بازتاب پرتاب موفق ماهواره «نور۳» در رسانه‌های جهان

سخنگوی سازمان فضایی ایران روز چهارشنبه از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور ۳ با ماهواره‌بر «قاصد» و توسط نیروی هوافضای سپاه خبر داد و تاکید کرد که این ماهواره در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است. این رویداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام خبر پرتاب این ماهواره در ایران خاطر نشان کرد: «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات ایران روز چهارشنبه گفت که ماهواره تصویریرداری نور۳ در مداری ۴۵۰ کیلومتری (۲۸۰ مایلی) بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است.

آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه مقامات غربی و آمریکایی تاکنون واکنشی به پرتاب این ماهواره نشان نداده‌اند، در ارزیابی خود از محل پرتاب نوشت: رسانه‌های ایران فیلمی از برخاستن یک موشک از یک پرتابگر متحرک منتشر کردند بدون اینکه بگویند پرتاب در کجا انجام شده است. جزئیات این ویدئو با یک پایگاه در نزدیکی شاهرود، در حدود ۳۳۰ کیلومتری (۲۰۵ مایلی) شمال شرق تهران پایتخت ایران مطابقت دارد. این پایگاه در استان سمنان است که میزبان فرودگاه فضایی امام خمینی است که برنامه فضایی غیرنظامی ایران در آنجا فعالیت دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: مقامات ایران اعلام کردند که سپاه پاسداران روز چهارشنبه به‌طور موفقیت‌آمیز سومین ماهواره را به مدار زمین فرستاد.

شبکه الجزیره هم با اعلام این خبر گزارش داد: این سومین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره شناسایی نور توسط واحد هوافضای نیروهای نظامی ایران است.

این شبکه افزود: طبق گزارش‌ها، نور-۳ در مداری در ۴۵۰ کیلومتری (۲۸۰ مایل) از سطح زمین قرار گرفت و مانند ماهواره‌های مشابه قبلی خود با استفاده از یک ناو قاصد - به معنای «پیام آور» - که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده بود، به فضا فرستاده شد.

الجزیره در ادامه گزارش خود به ارائه اطلاعاتی درباره پرتاب‌های قبلی ماهواره نور پرداخت و تصریح کرد: اولین نسخه نور در آوریل ۲۰۲۰ با موفقیت در مداری در ۴۲۵ کیلومتری (۲۶۵ مایل) بالای زمین پرتاب شد. این اولین ماهواره شناسایی نظامی بود که پس از چندین تلاش ناموفق توسط ایران پرتاب شد.

نسخه دوم نیز با استفاده از حامل سوخت ترکیبی در اوایل سال ۲۰۲۲ به مدار ۵۰۰ کیلومتری (۳۱۰ مایلی) رسید.

شبکه اسکای نیوز هم دیگه رسانه‌ای است که اخبار مربوط به پرتاب ماهواره نور۳ را منتشر و آن را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

اسکای نیوز مدعی شد: این پرتاب می‌تواند تنش‌های ایران را با کشورهای غربی تشدید کند که می‌ترسند از فناوری فضایی تهران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

همچنین شبکه سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که ایران یک ماهواره، تصویربرداری جدید را به‌طور موفقیت‌آمیز پرتاب کرد که در مدار زمین قرار ‌گرفته است.

رسانه‌های صهیونیستی، از جمله روزنامه جروزالم پست و تایمز اسرائیل و شبکه آی۲۴ نیوز به انتشار گزارش‌هایی همراه با جزئیات درباره پرتاب نور۳ پرداختند.

تایمز اسرائیل نوشت: مقامات ایران اعلام کردند که ماهواره نور-۳ در مدار ۲۸۰ مایلی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است.

جروزالم پست نیز هم راستا با سیاست‌های مقامات رژیم صهیونیستی برای ایجاد ایران‌هراسی نوشت: پرتاب ماهواره نور ۳ توسط ایران بر خاورمیانه سایه افکند.

نشریه تایم، روزنامه اکسپرس تریبون، شبکه دویچه وله، شبکه داون، روزنامه‌های هندوستان تایمز و ایندیا تودی ازجمله دیگر رسانه‌هایی هستند که اخبار مربوط به پرتاب ماهواره نور۳ را منتشر کردند.

۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۲
کد خبر: 47473
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha