کشاورزان ایرانی چقدر از آفت کش شیمیایی استفاده می‌کنند؟

اگرچه میزان مصرف سالانه آفت کش شیمیایی در ایران بسیار پایین تر از میانگین جهانی است اما به نظر می‌رسد در مقایسه با کشورهای دارای اقتصاد کشاورزی‌پایه همچنان سرانه استفاده از این مواد شیمیایی قابل ملاحظه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، اگرچه کشاورزی ایران به گفته مسئولان در نیم قرن اخیر توانسته رشد ۵ برابری را پشت سر بگذارد اما نگرانی‌هایی درباره استفاده زیاد از آفت‌کش‌های شیمیایی وجود دارد که می‌تواند در ابعاد وسیع بر اقتصاد کشاورزی کشور اثر بگذارد.

آفت کش ها ترکیبات شیمیایی هستند که برای از بین بردن آفات از جمله حشرات، قارچ ها و علف های هرز استفاده می‌شوند. بیش از ۱۰۰۰ آفت کش مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود.

آفت کش ها در بهداشت عمومی برای از بین بردن ناقلان بیماری مانند پشه‌ها و در کشاورزی برای از بین بردن آفاتی که به محصولات آسیب می‌رسانند استفاده می‌شود. آفت کش ها مواد شیمیایی به سه زیر گروه اصلی علف کش ها، قارچ کش ها و حشره کش ها تقسیم می شوند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از مصرف سالانه حدود ۳۵ هزار تن آفت‌کش شیمیایی در کشور خبر داد و گفت: سهم مدیریت تلفیقی در کنترل آفات بسیار ناچیز است.حسین رنجبر اقدم، در آیین افتتاح چهارمین کنگره بین‌المللی حشره‌شناسی به میزبانی کرمانشاه گفت: «میزان تولیدات کشاورزی ما از ۲۴ میلیون تن در اوایل انقلاب اکنون با افزایش بیش از پنج برابری به حدود ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.»

میزان مصرف سالانه آفت کش شیمیایی در ایران بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است. طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در سال ۲۰۲۲، میانگین مصرف سالانه آفت کش شیمیایی در جهان برابر ۲.۸ میلیون تن است اما این میزان در ایران ۳۵ هزار تن است. با این همه نباید از یاد برد که کشورهایی چون چین، آمریکا، برزیل و هند که در مقایسه با ایران همگی از میزان بیشتری آفت کش استفاده کرده‌اند به این دلیل بوده که سطح زیر کشت آنها بسیار بیشتر از ایران گزارش شده است.

جدول آفت کش

عوامل مصرف آفت کش شیمیایی در ایران

باوجود چالش‌های جدی محیط زیستی و سلامت، چرا همچنان استفاده از آفت کش های شیمیایی در کشاورزی ایران مرسوم است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید در نظر بگیریم که میزان استفاده از آفت کش در کشاورزی ایران در مقایسه با دیگر کشورها در وضعیت قابل قبول قرار دارد که شاید عوامل زیر در این کاهش مصرف نقش داشته باشند:

شرایط آب و هوایی مناسب در ایران

ایران دارای شرایط آب و هوایی مناسبی برای کشت بسیاری از محصولات کشاورزی است. این امر باعث می‌شود که کشاورزان در ایران کمتر از آفت کش‌های شیمیایی استفاده کنند.

تنوع محصولات کشاورزی

ایران دارای تنوع بالایی از محصولات کشاورزی است. این امر باعث می‌شود که کشاورزان در ایران کمتر از آفت کش‌های شیمیایی استفاده کنند تا از آسیب به محصولات خود جلوگیری کنند.

پیامدهای افزایش مصرف سالانه آفت کش شیمیایی در ایران

افزایش میزان مصرف سالانه آفت کش شیمیایی در ایران می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند.

آلودگی محیط زیست

آفت کش‌های شیمیایی می‌توانند باعث آلودگی آب، خاک و هوا شوند. این امر می‌تواند به سلامت انسان، حیوانات و گیاهان آسیب برساند.

مقاومت آفات به آفت کش‌ها

استفاده بیش از حد از آفت کش‌های شیمیایی می‌تواند باعث مقاومت آفات به این آفت کش‌ها شود. این امر باعث می‌شود که کنترل آفات دشوارتر شود.

خطرات سلامتی برای انسان و حیوانات

آفت کش‌های شیمیایی می‌توانند برای انسان و حیوانات خطرناک باشند.

به نقل از bioecoactual، از زمانی که آفت کش‌ها در بازار عرضه شده‌اند، مسمومیت های حاد با آفت کش‌ها جان بسیاری را در سراسر جهان گرفته است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که هر ساله ۳۸۵ میلیون مورد مسمومیت حاد ناخواسته با آفت کش ها در سراسر جهان رخ می‌دهد که باعث مرگ حدود ۱۱ هزارنفر می‌شود.

در کشورهای فقیرتر، حدود ۳۰۰ هزارنفر سالانه به طور عمدی از آفت کش ها با قصد خودکشی استفاده می‌کنند. علاوه بر مسمومیت حاد، آفت کش ها نیز می توانند باعث بیماری های مزمن شوند. در فرانسه و ایتالیا، پارکینسون که به عنوان یک بیماری شغلی در میان کشاورزان شناخته می‌شد، اکنون و به کمک مطالعات مختلف به طور مکرر ارتباط بین آفت کش ها و آسم، آلرژی ها، ناهنجاری ها، اختلالات رشد، چاقی، دیابت، سرطان سینه و کبد و سرطان خون را نشان می‌دهد.

۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 47246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha