بالا رفتن قیمت کودها و سموم کشاورزی باعث کاهش تولید می‌شود

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در ارتباط با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار رادار اقتصاد، اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مشکلات و نگرانی‌های بسیاری درپی داشته است.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد: این روزها افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌های کشاورزی بار مضاعفی بر دوش کشاورزان است.
درحالی باغداران به پیشواز برداشت محصول می روند که نگرانی افزایش چندبرابری قیمت سموم و کودهای شیمیایی نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشته است.
محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در ارتباط با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار رادار اقتصاد، اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مشکلات و نگرانی‌های بسیاری درپی داشته است.

وی با اشاره به اهمیت کودها و نهاده‌هادر تولید محصولات کشاورزی، افزود: بالا رفتن قیمت کودها و سموم کشاورزی به‌صورت مستقیم در غذای مردم تاثیرگذار بوده و باعث کاهش تولید می‌شود که درصورت عدم تدبیر این مهم سال آینده به واردکننده محصولات کشاورزی تبدیل خواهیم شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: افزایش قیمت و گرانی در حوزه محصولات کشاورزی متفاوت از سایر حوزه‌ها  است و بهتر است تا دیر نشده در این راستا تصمیم جدی اتخاذ شود در غیراین صورت مشکلات مهمی در پی خواهد داشت.

شعبانی تصریح کرد: اگر امروز نهاده‌ها را کنترل نکنیم انتظار مشکلات بیشتر را در حوزه تولید باید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی گرانی در این حوزه را به بحث ارز ارتباط می‌دهند، ادامه داد: در این رابطه باید گفت حتی کودها و سمومی که تولید داخل است ازجمله کود اوره که حدود ۳۰ درصد مصرف در این بخش را به خود اختصاص داده، افزایش پنج برابری داشته که باید دلیل آن مشخص شود و در این زمینه شفاف‌سازی صورت گیرد. 


مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهار کرد: انتظار تولیدکنندگان از متولیان تولید پیگیری جدی در این حوزه است و اینکه به راحتی در این راستا قانع نشوند.

شعبانی با اعلام اینکه باغداران مازندرانی هنوز مطالبات سال گذشته تنظیم بازار خود را دریافت نکرده اند، گفت: باتوجه به نوسانات مطمئنا پول ارزش خود را از داده است و به همین دلیل ، باغداران نتوانستند با دست خالی مدیریت خوبی روی باغ‌های خود داشته باشند.

 وی با اشاره به اینکه جدا از این موضوع باغداران برای دریافت مطالبات خود باید از هزار کانال عبور کنند تا به این مطالبات برسند، خاطرنشان کرد: برای دریافت مطالبات خود باید باغداران از یک سد بزرگ عبور کنند که هنوز هم این مهم محقق نشده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: موضوع دیگر اینکه اگر باغداران نتوانند  مازاد محصولات خود را صادر کنند با مشکلات جدی و بزرگتری روبه‌رو خواهند شد؛ در این زمینه برگشت ارز یکی از مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی است، صادرکنندگان وقتی صادر می‌کنند در قبال صادرات باید تهاتر انجام دهند و برگشت تامین ارز برای صادرکنندگان مشکلات زیادی در پی دارد و حتما باید بخش‌های وابسته به دولت زمینه تسهیل و روان‌سازی صادرات را فراهم کنند.

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸
کد خبر: 1262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha