لبنیات هم در صف افزایش قیمت/حذف لبنیات از سفره ها/ دورباطل افزایش قیمت چه زمانی متوقف می شود؟

تولیدکننده لبنیات مدعی است قیمت شیر خام بالا رفته؛ تولید کننده شیر هم میگوید قیمت نهاده بالارفته است؛ واردکننده نهاده هم می گوید بانک مرکزی ارز لازم را در اختیارمان قرار نمی دهد و این عللی است که در روزهای آینده موجب افزایش قیمت لبنیات خواهد شد.

 گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها خبرهای مختلفی از گرانی اجناس در بازار به گوش می رسد ازگوشت قرمز و سفید گرفته تا روغن و شوینده ها. در این میان ظاهرا قرار نیست قیمت لبنیات از قافله گرانی ها عقب بماند و مسئولان از افزایش قیمت شیر خام در روزهای آتی خبر می دهند که باید گفت این افزایش قیمت روی تمام محصولات لبنی از شیرپاستوریزه گرفته تا قیمت انواع ماست و پنیر اعمال خواهد شد.

 برخی مسئولان این حوزه مدعی‌اند، صنایع لبنی طی دوماه گذشته بارها با سازمان حمایت و تنظیم بازار مکاتباتی داشتند و خواستار رسیدگی به مشکلات شان شدند ولی از سوی این دستگاه دولتی هیچ توجهی به درخواستشان نمی‌شود به طوریکه کارخانه‌های لبنی تحت فشار هستند.

موضوع افزایش قیمت صنایع لبنی در حالی مطرح می شود که این موضوع در همین سال ۹۹ برای چند بار مطرح شد و  این در حالی است که لبنیات پیش از اینها پله‌های گرانی را یکی پس از دیگری طی می‌کرد و طبق آخرین آمار انتشاریافته قیمت شیر پاستوریزه نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد گران‌ شده بود.

*قیمت تمام شده تولید شیرخام  ۴۵۰۰ تومان است

چندی قبل محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، از افزایش هزینه‌های تولید چون شیرخام، حمل و نقل، بسته‌بندی و چربی سخن گفت و با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌های لبنیاتی را تحت فشار قرار داده است، اعلام کرده بود: قیمت مصوب شیرخام ۳۱۰۰ تومان است اما تا به امروز نه تنها این قیمت در خرید و فروش شیر خام رعایت نشده بلکه ۳۰ درصد هم افزایش یافته و شرکت‌های لبنی، شیر خام را با قیمت بیش از ۴۰۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند

او ادامه داد: ستاد تنظیم بازار ۲۶ شهریور ماه امسال مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که مطابق آن باید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینه نهاده‌های دامی برای محصولات لبنی و شیر خام، قیمت‌گذاری جدیدی کند، اما از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و این در حالیست که هزینه‌های تولید همچنان رو به افزایش است.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: هزینه‌های حمل و نقل ۴۰ درصد افزایش یافته و قیمت مواد پتروشیمی نیز طی شش ماه با ۵۰ درصد رشد مواجه شده است. همچنین قیمت مصوب چربی  یک‌دهم درصد ۵۰ تومان است که در بازار با قیمت بیش از ۷۰ تومان به فروش می رسد.

* حذف لبنیات از سفره ها با افزایش قیمت

در همین رابطه منوچهر افخمی یکی از تولیدکنندگان مطرح شیر و صنایع لبنی در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید ۸۰ درصد از قیمت تمام شده صنایع لبنی مربوط به شیر خام است و طبیعی است که اگر قیمت شیر خام بالا رود قیمت صنایع لبنی مانند ماست و پنیر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام طی دو، سه ماه گذشته با نوسان همراه بوده است ادامه داد: چون قیمت نهاده های دامی بالا رفته است برای دامدار دیگر صرفه اقتصادی ندارد که شیر خام را براساس قفیمت مصوب ۳۱۰۰ تومان به شرکت های تولیدکننده لبنیات بفروشد.

وی با اشاره به اینکه  قیمت تقریبی شیری که به دست صنایع لبنیات می‌رسد  حدود ۴۵۰۰ تومان است گفت: هزینه حمل نیز باید به این قیمت افزوده شود که این موضوع کار را برای تولیدکننده لبنیات سخت کرده است.

افخمی دلیل بالا رفتن مداوم قیمت شیر خام را قیمت نهاده‌های دامی عنوان کرد و گفت: نهاده‌ها سهمی نزدیک به ۸۰ درصد در تعیین قیمت شیرخام دارند.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد و دولت فکری به حال تامین نهاده مورد نیاز دامداری ها نکند قطعا شیر و لبنیات از سفره مردم حذف خواهد شد کماینکه می بینیم عملا گوشت قرمز از سفره مردم در حال حذف شدن است.

* صنایع لبنیات در آستانه تعطیلی

در همین رابطه نیز سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران می گوید: قیمت مصوب شیر خام ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان است که با احتساب هزینه حمل‌ونقل تا کارخانه حدود ۳۸۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان می‌شود و بیش از ۴۰۰۰ تومان به دست کارخانه‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اما شرایط موجود موجب شده است که قیمت تمام شده شیر خام برای دامداران بیش از ۵۰۰۰ تومان شود، زیرا دولت ۱۰۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز واحدهای دامداری را تامین نکرده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران در خصوص تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداری ها نیز گفت: بانک مرکزی نمی‌تواند ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های دامی را تامین کند و توزیع نهاده‌ها قطره‌چکانی است؛ به طوری که دولت از ابتدای سال تا کنون ۳۵ درصد از نهاده‌های مورد نیاز گاوداری‌های شیری را تامین کرده و ۶۵ درصد مابقی نیز از بازار آزاد تهیه شده است.

به گفته وی قیمت جو و ذرت در بازار آزاد سه برابر قیمت مصوب و قیمت سویا نیز پنج برابر قیمت مصوب آن است و این افزایش قیمت‌ها تولیدکننده را از پا در می‌آورد.

وی اضافه کرد: اقدامات کارشناسی برای افزایش قیمت شیر خام انجام شده و در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است و احتمالا تا هفته آینده مشخص می‌شود.

این گزارش حاکی است اخیرا صنایع فرآورده‌های لبنی نامه‌ای که به مسئولین کشور نوشته و تاکید کرده اند که با ادامه شرایط کنونی دیگر قادر به تولید محصولات ضروری سبد خانوار نیستند و بنگاه‌های آن‌ها با خطر تعطیلی روبروست.


 

.

 

۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
کد خبر: 4669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha