قیمت لبنیات چقدر بالا می‌رود؟ | خطر حذف کامل لبنیات از سفره کم‌درآمدها

افزایش قیمت برخی اقلام لبنی از جمله شیر از نخستین هفته‌های امسال حاکی از آن است که محصولات لبنی به‌ احتمال زیاد امسال بازار پرتلاطمی خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین؛ افزایش قیمت جهانی غلات، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی که در پی بحران اوکراین ایجاد شده، با ترسیم چشم‌اندازی افزایشی، قیمت لبنیات، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ را در همه کشورهای واردکننده نهاده‌ها تحت‌تأثیر قرار داده است.  در ایران، انجمن گاوداران در مذاکراتی با وزارت جهادکشاورزی با توجه به رشد فزاینده هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌های دامی و دستمزد، خواستار افزایش نرخ مصوب شیر خام شده است.

احمد مقدسی، رئیس این انجمن در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه گفت: تامین ارز ۴۲۰۰تومانی واردات نهاده‌ها در هاله‌ای از ابهام است و در بهترین شرایط براساس آنچه به ما اعلام شده این ارز برای شش ماه ابتدای سال تامین می‌شود اما مشکل اینجاست که با توجه به جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی نهاده‌ها بالا رفته و حتی اگر دولت ارز ۴.۲۰۰تومانی را هم تامین کند، رشد قیمت جهانی غلات و دانه‌های روغنی درحدی است که قطعا افزایش قیمت شیر، گوشت و تخم مرغ اجتناب‌ناپذیر است.  

وی با اشاره به دستور تثبیت قیمت‌ها تا پایان ماه رمضان از سوی دولت افزود: علاوه بر رشد هزینه‌های تغذیه دام، دستمزد نیز ۵۷درصد افزایش داشته و تمام هزینه‌های مربوط به دولت مثل آب و برق و گاز هم پیش از عید گران شده، در چنین شرایطی مشخص نیست تولیدکننده اگر افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته باشد از کجا باید هزینه‌های خود را تامین کند؟  

مقدسی ضمن اشاره به قطعیت افزایش نرخ شیر خام، از ذکر میزان افزایش نرخ مورد نظر گاوداران در مذاکره با دولت خودداری کرد و گفت: در جلساتی که با دولت برگزار شده و همچنان نیز ادامه دارد، کارشناسی‌های لازم انجام شده که اگر ارز ۴.۲۰۰تومانی باشد قیمت شیر چقدر باید افزایش داشته باشد و اگر نباشد چه میزان رشد قیمت خواهیم داشت، اما با توجه به قطعی نشدن نتیجه این مذاکرات، قیمت نهایی پس از اتمام جلسات کارشناسی اعلام خواهد شد.  

گرچه مقدسی از ذکر رقمی مشخص برای رشد قیمت شیر خام خودداری کرد اما شنیده‌های همشهری حاکی از افزایش دوبرابری قیمت شیر خام و رسیدن قیمت هر کیلو به ۱۱ تا ۱۲هزار تومان است و به‌نظر می‌رسد اگر دولت با این افزایش ۱۰۰درصدی موافقت نکند در بهترین شرایط، رشد هزینه‌های تولید، افزایشی بیش از ۵۰درصد را برای نرخ شیر خام رقم خواهد زد.

افزایش قیمت برخی اقلام لبنی

افزایش قیمت برخی اقلام لبنی از جمله شیر از نخستین هفته‌های امسال حاکی از آن است که محصولات لبنی به‌احتمال زیاد امسال بازار پرتلاطمی خواهند داشت. قیمت‌گذاری محصولات غیریارانه‌ای از سوی دولت بر عهده خود شرکت‌های تولیدکننده گذاشته شده تا براساس هزینه‌های تولید و البته نظارت‌های معمول محصولات خود را به بازار مصرف ارائه کنند، اما آیا این سرآغازی برای دور جدید افزایش قیمت از همین روزهای نخست سال است؟  

سخنگوی صنایع لبنی کشور در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به عوامل محرک رشد قیمت لبنیات گفت: کارخانه‌های صنایع لبنی عموما کارگر محور هستند، نه کارمندمحور و از اول فروردین بیش از ۵۰درصد حقوق و دستمزد این پرسنل افزایش یافته است، از سوی دیگر جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت نهاده‌های دامی و رشد هزینه‌های تولید شیر خام شده که این رشد به‌طور یقین قیمت لبنیات را افزایش خواهد داد.

محمدرضا بنی‌طبا، از کاهش حجم شیردهی دام‌ها در فصل گرما به‌عنوان سومین عامل محرک قیمت شیر و به تبع آن لبنیات عنوان کرد و افزود: فارغ از تورم و افزایش دیگر هزینه‌های سربار، به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت‌هایی که به‌طور عینی در بخش نهاده‌ها اتفاق افتاده و رقم بالای احتمالی رشد قیمت شیر خام، قیمت لبنیات به‌طور اجتناب‌ناپذیر افزایش می‌یابد اما میزان این افزایش بستگی به نرخ تصویب شده برای شیر خام خواهد داشت.

وی ابهام در تامین ارز ۴.۲۰۰تومانی را یکی از عوامل سردرگمی فعالان این صنعت برای ترسیم چشم‌انداز آینده کار و تولید دانست و افزود: مشخص نیست که آیا درصورت حذف ارز ۴.۲۰۰تومانی، چه نوع ارزی و با چه نرخی تخصیص خواهد یافت، درحالی‌که این عامل با توجه به تفاوت زیاد قیمت ارز دولتی و ارز تبادلات بین بانکی، در تعیین قیمت شیر خام و به تبع آن لبنیات تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

بنی‌طبا با اشاره به افزایش بالای ۵۰درصدی دستمزد از سوی دولت گفت: این واقعیت وجود دارد که خود دستور افزایش دستمزد را داده و نمی‌توان از تأثیر این افزایش هزینه بر قیمت نهایی محصولات چشم‌پوشی کرد. چراکه حق شرعی تولیدکننده است که افزایش هزینه را روی قیمت محصول تولیدی خود اعمال کند.

چشم‌انداز بازار لبنیات بدون یارانه

حذف ارز ۴.۲۰۰تومانی واردات نهاده‌های دامی به‌طور قطع قیمت لبنیات را در بازار به‌شدت افزایش خواهد داد اما دولت بارها اعلام کرده با گنجاندن یارانه در بخش دیگری از زنجیره تولید تا مصرف، دسترسی اقشار ضعیف به لبنیات را آسان خواهد کرد.  

سخنگوی صنایع لبنی درباره بازار لبنیات بدون یارانه معتقد است شرایط کنونی قیمت‌ها واقعیت اقتصاد کشور است و در این شرایط تنها راهکار این است که یارانه به ۵دهک محروم جامعه منتقل شود چرا که در غیر این‌صورت رشد قیمت‌ها لبنیات را به‌طور کامل از سفره اقشار آسیب‌پذیر حذف خواهد کرد. ‌

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 27245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha