دامداری‌های کشور با مازاد دام روبه‌رو شده‌اند/نیازی به واردات گوشت قرمز نیست

گوشت قرمز آخرین محصولی است که پنجشنبه هفته گذشته عرضه آن در سامانه بازرگام شروع شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه  «ایران»، با وجود آن که نهادهای نظارتی همواره در پایان سال با اتخاذ تدابیری سعی می‌کنند از افزایش قیمت کالاها و گرانفروشی در بازار بکاهند اما به نظر می‌رسد قیمت گوشت قرمز در برخی از مناطق کشورمان دوباره روند رو به رشدی پیدا کرده است.
با این حال وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش نوسانات قیمت گوشت قرمز در کشور شروع به توزیع گوشت قرمز در سامانه بازرگام کرد به طوری که در این سامانه این امر توانست در برخی از مناطق کشورمان همچون تهران مثمر ثمر واقع شود ولی با توجه به اینکه موجودی گوشت قرمز این سامانه در برخی استان‌ها نسبت به افزایش تقاضا کافی نبوده، شاهد آن هستیم که قیمت گوشت قرمز از مرز ۱۷۰ هزار تومان عبور کرد.
قیمت گوشت قرمز در سامانه بازرگام
گوشت قرمز آخرین محصولی است که پنجشنبه هفته گذشته عرضه آن در سامانه بازرگام شروع شد. به‌طوری که هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم راسته گوساله منجمد ۱۱۰ هزار تومان، راسته گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار تومان، ران گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۱۱۵ هزار تومان، سردست گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۰۷ هزار تومان، سردست گوسفند منجمد هر کیلوگرم ۱۰۸ هزار تومان، ران گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۱۲ هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله منجمد هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۷۵ هزارتومان، گردن گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۰۵ هزار تومان و گردن گوسفند منجمد هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان است.
نیازی به واردات نداریم
افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک نیز در این‌باره به «ایران» گفت: هم اکنون دام زیادی در کشور وجود دارد که با توجه به کاهش سرانه مصرف مردم خرید گوشت قرمز در بازار کاهش یافته است.
وی افزود: به هیچ عنوان نیازی به واردات گوشت قرمز در کشور نیست ولی با این حال از سیاست جدید وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر واردات در ازای صادرات حمایت می‌کنیم چون به نظر می‌رسد با اجرای این امر بازار دام در کشور متعادل شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اظهار کرد: بلاشک با افزایش قیمت نهاده‌های دامی از طرفی و خشکسالی و عدم صادرات از طرف دیگر شاهد آن هستیم که دامداران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و شوقی به ادامه دامداری ندارند بنابراین باید دولت با اتخاذ سیاست‌هایی، امنیت غذایی در کشور را تأمین کند.
صدر دادرس در پایان گفت: قیمت گوشت قرمز موجود در بازار را که هر از چندگاهی دچار نوسان و افزایش قیمت می‌شود؛ باید با مافیای موجود در این بازار مرتبط دانست چون سودی از این افزایش قیمت به جیب دامدار نمی‌رود.
دام‌هایمان روی دست‌مان مانده است
سیداحمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به «ایران» گفت: هم‌اکنون بسیاری از دامداری‌های کشور با مازاد دام روبه‌رو شده‌اند به طوری که نه خریداری برای دام‌های خود می‌بینند و نه نقدینگی کافی برای خرید نهاده‌های دامی دارند.
وی افزود: امیدواریم با حمایت دولت از خرید دام‌های سنگین مازاد دام موجود از دامداری‌ها خارج شود تا دامداران هزینه‌های زیادی را متحمل نشوند. از طرف دیگر صادرات دام ممنوع شده و خرید گوشت قرمز نیز در کشورمان کاهش یافته به همین دلیل وضعیت فعلی پیش آمده است.
مقدسی اظهار کرد: طبیعتاً با نزدیک شدن به ایام نوروز شاهد افزایش تقاضا در بازار گوشت قرمز خواهیم بود که این امر به‌صورت موقتی می‌تواند بازار دام را از وضعیت فعلی خارج کند ولی در بلند مدت باید دولت با سیاست‌های مناسب به دامداران کمک کند.

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 25828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha