حمایت از دامداران خرد/ تسهیلات ۱۰، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵.۵ درصد برای خرید نهاده دامی

با توجه به خشکسالی و کاهش تولید علوفه در فصل بهار و تابستان، در زمستان دسترسی دامداران به نهاده‌های دامی کمتر است. برای حمایت از دامداران بویژه در فصل زمستان، پرداخت وام بانکی به آنان برای خرید و تأمین نهاده مورد نیاز در دستور کار دولت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه ایران از جزئیات طرح دولت برای حمایت از چرخه تولید دام گزارش داده است: تسهیلات ۱۰، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵.۵ درصد و دوره بازپرداخت ۶ و ۹ ماهه برای خرید نهاده دامی به دامداران و عشایر پرداخت می‌شود. براساس آمار گمرک، واردات نهاده‌های دامی (ذرت، جو و کنجاله سویا) در ۸ ماهه امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزشی ۴۱ درصد افزایش داشته است.

اما با توجه به خشکسالی و کاهش تولید علوفه در فصل بهار و تابستان، در زمستان دسترسی دامداران به نهاده‌های دامی کمتر است. برای حمایت از دامداران بویژه در فصل زمستان، پرداخت وام بانکی به آنان برای خرید و تأمین نهاده مورد نیاز در دستور کار دولت قرار گرفت.

به این منظور صاحبان دام متقاضی دریافت تسهیلات با مراجعه به جهاد کشاورزی استان محل سکونت و دریافت معرفینامه، می‌توانند تسهیلات خرید نهاده را از بانک کشاورزی درخواست کنند. این تسهیلات در قالب کارت خرید یا دامدار کارت پرداخت می‌شود.

نهاده‌ها یا خوراک دام، از کالاهای اساسی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و تقریباً بیش از ۹۰ درصد واردات با این ارز هم به نهاده‌ها اختصاص دارد. اما مشکلاتی مانند توزیع نامناسب و نبود نظارت بر توزیع، باعث شده نهاده با قیمت ارز ترجیحی به‌ اندازه نیاز به دست دامداران نرسد و از سوی دیگر به‌خاطر خشکسالی، صاحبان دام برای تأمین نهاده مورد نیاز ناچارند آن را از بازار آزاد بخرند. موضوعی که موجب نگرانی در تأمین نهاده دامی شده، کشتار دام‌ها در سن و وزن پایین و همچنین کشتار دام مولد است. برخی دامداران چون از عهده هزینه‌های تولید برنمی‌آیند، کشتار دام را راه حلی برای کاهش هزینه‌های خود می‌دانند. همان‌طور که آمار واردات نهاده نشان می‌دهد، دولت تلاش کرده با افزایش واردات، نیاز کشاورزان و دامداران را تأمین کند اما در اقدامی دیگر حمایت مالی از دامداران هم در دستور کار قرار دارد.

پرداخت ۲ هزار میلیارد اعتبار بانکی

در این شیوه حمایت مالی از دامداران در قالب پرداخت تسهیلات بانکی است. با توجه به اینکه یکی از مشکلات دامداران برای تأمین علوفه تأمین نقدینگی است، برای تأمین بخشی از نقدینگی مورد نیاز، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک کشاورزی کارت بانکی را تهیه و پرداخت تسهیلات خرید نهاده در قالب دامدار کارت را آغاز کرده است. بدین ترتیب ساز و کار حمایت از دامداران در قالب دامدار کارت اینگونه است که از طریق بانک کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت به دامداران پرداخت می‌شود.

ایرج یوسفی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیکی بانک کشاورزی به‌عنوان بانک متولی پرداخت تسهیلات خرید نهاده به کشاورزان در گفت‌وگو با ایران گفت: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب دامدارکارت برای تهیه نهاده‌های دامی در اختیار دامداران متقاضی این تسهیلات قرار می‌گیرد.

در حال حاضر براساس سرشماری مرکز آمار، یک میلیون و ۳۴۰هزار دامدار در کشور داریم که البته شامل دامداران خرد یا کلان هستند اما دامدارکارت قرار است تسهیلات خرد را در اختیار دامداران خرد قرار دهد.

به گفته یوسفی، بانک کشاورزی متولی پرداخت این تسهیلات است و متقاضیان با معرفی وزارت جهاد کشاورزی یا اداره جهاد کشاورزی در استان‌ها برای دریافت وام به بانک کشاورزی در سراسر کشور معرفی می‌شوند. یوسفی گفت: با توجه به تعداد دام، دامداران می‌توانند وام را به مبلغ ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ میلیون تومان دریافت کنند. سود این تسهیلات ۱۱ درصد است اما با توجه به اینکه زمان بازپرداخت ۶ یا ۹ ماهه است مثلاً سود تسهیلات بازپرداخت ۶ ماهه نصف می‌شود و ۵.۵ درصد است یعنی سود آن تقریباً هر ماه کمتر از یک درصد خواهد بود.

فقط می‌توانید نهاده بخرید

یوسفی همچنین تأکید کرد که دامدار کارت به‌ صورتی طراحی شده که فقط در دستگاه‌های کارتخوانی که در مراکز فروش نهاده قرار دارند فعال می‌شود. بنابراین با این کارت فقط می‌توان نهاده خرید و این کارت در دستگاه‌های کارتخوان در فروشگاه‌های دیگر غیرفعال است.

یوسفی گفت: کشاورزان می‌توانند در مراکز فروش نهاده به قیمت دولتی یا در شرکت‌های بخش خصوصی و کارخانجات تولید نهاده اقدام به خرید کنند. در حال حاضر شرکت‌های پشتیبانی امور دام در استان‌ها، اتحادیه دامداران، تعاونی‌های دامداران و شرکت‌های بخش خصوصی تأمین و فروش نهاده مجهز به دستگاه‌های کارتخوان برای خرید نهاده با دامدار کارت مجازهستند و ۱۲۵۶ دستگاه کارتخوان در این مراکز تاکنون نصب شده است. یوسفی گفت: دستورالعمل پرداخت تسهیلات صادر شده است و کشاورزان با معرفینامه می‌توانند به بانک‌های کشاورزی مراجعه کنند. در واقع دامداران توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و شهرستان‌ها شناسایی شده‌اند و کددار هستند و از طریق این سازمان‌ها به بانک کشاورزی معرفی خواهند شد تا دامدار کارت را تهیه کنند. یوسفی در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش قیمت نهاده، مبلغ وام اندک است، گفت: این وام برای دامداران خرد است و معمولاً متقاضیان تعداد کمی دام در اختیار دارند چون دامدارانی که دام‌های بیشتری دارند از سامانه بازارگاه نهاده خود را تأمین کرده یا تسهیلات بیشتری دریافت می‌کنند. اما با توجه به مشکل دامداران خرد برای خرید نهاده در فصل زمستان برای نخستین بار اقدام به حمایت از این دامداران شد. البته بعد از تسویه وام، دامدار می‌تواند دوباره متقاضی دریافت تسهیلات باشد و دامدار کارت او دوباره شارژ می‌شود.

رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیکی بانک کشاورزی افزود: کشاورزان و عشایر می‌توانند به‌صورت زنجیره‌ای ضامن یکدیگر برای دریافت وام باشند و ما تلاش کرده‌ایم برای پرداخت وام سختگیرانه عمل نکنیم. البته ما به‌عنوان متولی حمایت از تولید ادعا نداریم که با پرداخت این وام مشکلات دامداران حل می‌شود و امیدواریم بتوانیم این تسهیلات را افزایش دهیم و بخشی از هزینه‌های دامداران بخصوص عشایر و روستاییان را در قالب آن پوشش دهیم.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی روز شنبه در مراسم رونمایی از دامدار کارت اظهار کرده بود که وزارت جهاد کشاورزی تلاش خواهد کرد دامدار کارت از این پس به‌عنوان بستری برای ارائه تسهیلات یارانه‌ای به دامداران روستایی و عشایری استفاده شود و امید داریم با حمایت‌های فنی و اعتباری و یارانه‌ای که انجام می‌شود بتوانیم حداکثر تخفیف سود تسهیلات را روی این کارت برای دامداران لحاظ کنیم. ساداتی‌نژاد افزوده است: ارائه تسهیلات در این فصل سال از اقدامات کوتاه مدت ما محسوب می‌شود که با واگذاری امانی علوفه توسط شرکت پشتیبانی امور دام به دامداران و عشایر این کار انجام شد و اقدام درازمدت که در ماه‌های آینده تأثیر آن را خواهید دید مربوط به ارزان‌سازی خوراک دام است تا بتوانیم با جایگزین‌های بومی، خوراک دام را با قیمت ارزان‌تر در اختیار دامداران قرار دهیم.

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 23114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha