حامد حدادی اسطوره تیم ملی بسکتبال خداحافظی کرد + فیلم

جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ در حالی در ژاپن دنبال شد که دقایقی پیش تیم ملی کشورمان در برابر لبنان تن به شکست داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دقایقی قبل تیم ملی بسکتبال کشورمان در جدول بازنده‌های جام جهانی ۲۰۲۳ مقابل لبنان قرار گرفت و در پایان بازی را با نتیجه ۸۱ بر ۷۳ واگذار کرد.

حامد حدادی اسطوره بسکتبال ایران در پایان آخرین بازی خود در جام جهانی، پیراهن تیم ملی را وسط زمین قرار داد و آن را بوسید و در میان تشویق بازیکنان دو تیم ایران و لبنان و تماشاگران، با چهره‌ای بغض‌ کرده از تیم ملی بسکتبال خداحافظی کرد.

تولد یک اسطوره از اهواز

۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۴، روزی است که شاید کسی فکر نمی‌کرد در تاریخ ورزش ایران خصوصا رشته بسکتبال، نقطه عطف باشد. روزی که ایران شاهد جوانه زدن استعدادی ناب در خاک حاصلخیز غرب کشور و در شهر پل‌ها (اهواز) بود. جوانه‌ای که سال‌ها بعد به سرو بلند قامتی تبدیل شد تا در دوران حرفه‌ای خود، ورزش این کشور را بیش از هر زمان دیگیری در قاره کهن و سپس به جهان معرفی کند. اسطوره‌ای که نزدیک به دو دهه در ورزش ایران و قاره کهن درخشید تا نهایتا امروز و در آخرین بازی تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی 2023 در اوج محبوبیت، از تیم ملی خداحافظی کند.

حامد حدادی، نامی که بسکتبال ایران را در جهان با آن می‌شناسند. اسطوره‌ای که درخشش او بسکتبال ایران را به افتخاراتی رساند که شاید روزگاری برای ما ایرانی‌ها حسرت بود. ستاره‌ای که با افتخارات فردی و تیمی پرشمارش، خود را به عنوان نماد بسکتبال ایران معرفی کرد تا حتی فدراسیون جهانی بسکتبال نیز این موضوع را تایید کند که بسکتبال ایران، با حامد حدادی برای جامعه بسکتبال در جهان و آسیا معنا پیدا می‌کند. کاپیتانی که ایران را به قله بسکتبال آسیا رساند و سال‌ها نیز پرچمدار بی تکرار این رشته بود.

اسطوره بسکتبال آسیا، امروز در پایان بازیهای ایران در جام جهانی تصمیم گرفت تا به عنوان آخرین بازمانده از نسل طلایی ۲۰۰۷ بسکتبال ایران، به حضور طولانی مدت خود در زمین بسکتبال پایان دهد و زین پس در آسمان ورزش کشور به عنوان یک نماد بدرخشد.

تحول بسکتبال ایران با حدادی

حدادی بسکتبال خود را با تیم شاهین اهواز بین سال‌های ۱۹۹۹ - ۲۰۰۲ شروع کرد، اما با پیوستن به تیم پیکان تهران، خود را به عنوان ستاره‌ در حال ظهور بسکتبال ایران بیش از پیش معرفی کرد. درخشش حدادی در لیگ ایران او را به عنوان جایگزین محسن صادق‌زاده‌ (سنتر سابق تیم ملی) به پیراهن تیم ملی رساند تا این اتفاق، شروع دورانی جدید در دهه ۸۰، برای بسکتبال ایران باشد.

پیش از درخشش حدادی در این رشته، بسکتبال ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جام ملت های آسیا نشده بود، اما با ظهور نسل طلایی که پرچمدار آن‌ها حامد حدادی و زنده یاد آیدین نیکخواه بهرامی بودند، تیم ملی ایران با شکست دادن لبنان در فینال مسابقات کاپ آسیا ۲۰۰۷، برای نخستین بار بر بام قاره کهن  ایستاد تا به این ترتیب کشورهای آسیایی شاهد ظهور قدرتی جدید به نام ایران، در بسکتبال این قاره باشند.  

حامد حدادی در پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ عنوان MVP (ارزشمندترین بازیکن) را نیز به دست آورد تا به عنوان نخستین بسکتبالیست ایرانی، به این جایزه دست یافته باشد. اتفاقی که نگاه‌ها جهان به سمت استعداد ناب حدادی را بیشتر کرد تا پیش زمینه‌ها برای پیوستن او به بالاتری سطح بسکتبال جهان یعنی لیگ NBA را فراهم کند.

البته درخشش بسکتبال ایران با حدادی به همینجا ختم نشد، او در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ نیز با تیم ملی ایران به عنوان قهرمانی رسید و جایزه MVP این مسابقات را هم برای دومین و سومین بار کسب کرد تا نام خود را نه تنها در تاریخ بسکتبال ایران، بلکه در تاریخ بسکتبال قاره کهن ماندگار کند. بسکتبال ایران در سال‌های بعد به همراه حدادی یک نایب قهرمانی (۲۰۱۷ - لبنان) و یک مقام سومی (۲۰۱۵ - چین) آسیا را هم به دست آورد.

۴ جام جهانی و ۲ المپیک

اهمیت درخشش حدادی در کاپ آسیا ۲۰۰۷ از آن‌ جایی افزایش یافت که بسکتبال ایران به واسطه قهرمانی در این مسابقات، پس از نزدیک به ۵۰ سال برای دومین بار جوار حضور در بازی‌های المپیک (۲۰۰۸ - پکن) را به دست آورد. نخستین حضور ایران درالمپیک به سال ۱۹۴۸ باز می‌گشت. دومین المپیک حدادی با تیم ملی بسکتبال ایران نیز بازی‌های ۲۰۲۰ - توکیو بود.

اسطوره بسکتبال ایران از معدود بازیکنان در جهان است که ۴ دوره جام جهانی را تجربه کرده است. سنتر ۲ متر ۱۸ سانتی ایران، در جام جهانی ۲۰۱۰ - چین، ۲۰۱۴ - اسپانیا، ۲۰۱۹ - چین و ۲۰۲۳ فیلیپین، ژاپن و اندونزی حضور داشت. طبق گزارش FIBA (فدراسیون جهانی بسکتبال) حدادی در جمع امتیاز آورترین (رتبه ۶۶ از ۱۰۰) و بلاک کننده‌ترین (رتبه ۶ از ۱۰) بازیکنان تاریخ جام جهانی قرار دارد.

تنها بازیکن ایرانی در NBA

پس از درخشش سنتر تیم ملی بسکتبال ایران در بازی‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ و بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ (ثبت بیشترین میانگین ریباند و بلاک در هر بازی)، حدادی نگاه تیم‌های آمریکایی را به خود جلب کرد تا به عنوان نخستین ایرانی، در سال ۲۰۰۸ به لیگ NBA و تیم «ممفیس گریزلیز» بپیوندد. او همچنین سابقه بازی برای تیم «فنیکس سانز» در لیگ NBA را هم در کارنامه دارد. اسطوره بسکتبال ایران سابقه بازی برای تیم «داکوتا ویزاردز» در D لیگ NBA را هم در کارنامه دارد.

حضور در لیگ حرفه‌ای چین

حدادی از جمله بازیکنان ایرانی است که پس از سال‌ها حضور در لیگ ایران و لیگ NBA، مدت زیادی را نیز در لیگ CBA چین دست به توپ بوده است. او در لیگ حرفه‌ای چین برای تیم‌های مطرحی چون «سیچوان بلو والز»، «کیندائو دابل‌استار ایگلز» و «نانجینگ مانکی کینگز» بازی کرده است و تا به امروز نیز در این لیگ مشغول است. البته حدادی در لیگ‌های امارات و لبنان نیز حضور بسیار کوتاهی داشته است.

شاید بزرگ‌ترین حسرت اسطوره

حدادی در دوران حرفه‌ای خود تقریبا به تمامی عناوینی که یک بسکتبالیست آسیایی می‌تواند دست پیدا کند رسید، اما شاید بزرگ‌ترین حسرت او را بتوان عدم کسب عنوان قهرمانی با تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی دانست؛ مدال طلایی که تنها کمبود ویترین پر بار افتخارات حدادی است.

او به همراه نسل طلایی بسکتبال ایران سه دوره (۲۰۰۶ - دوحه، ۲۰۱۴ - اینچئون و ۲۰۱۸ - جاکارتا) در بازی‌های آسیایی حضور داشته که هر سه دوره در رسیدن به مدال طلا باز مانده است. او به ترتیب در این رقابت‌ها موفق به کسب یک مدال برنز و دو نقره شده است.

افتخارات تیمی حدادی

 ۳ طلا، یک نقره و یک برنز جام ملت‌های آسیا، ۲ طلای آسیا چلنج، ۴ طلای ویلیام جونز و ۲ نقره و یک برنز بازی‌های آسیایی افتخارات حامد حدادی با تیم ملی بسکتبال ایران هستند.

  • مدال نقره قهرمانی جوانان آسیا ۲۰۰۲
  • قهرمانی امیدهای آسیا ۲۰۰۴
  • قهرمان جوانان آسیا در سال ۲۰۰۵
  • برنده مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶
  • قهرمانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷
  • باارزش‌ترین بازیکن جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷
  • قهرمان جام باشگاهای آسیا ۲۰۰۸، ۲۰۱۳
  • بهترین ریباندر المپیک ۲۰۰۸ پکن
  • بهترین بلاک شاتر المپیک ۲۰۰۸ پکن
  • قهرمانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۹
  • باارزش‌ترین بازیکن جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۹
  • دومین ریباندر جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۰
  • دومین بلاک شاتر جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۰
  • قهرمانی جام ویلیام جونز ۲۰۱۱
  • باارزش‌ترین بازیکن جام ویلیام جونز ۲۰۱۳
  • قهرمانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۳
  • باارزش‌ترین بازیکن جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۳
  • بهترین بازیکن پست پنج (سنتر) جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۳
  • باارزش‌ترین بازیکن جام کنفدراسیون بسکتبال آسیا ۲۰۱۴
  • مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴
  • مدال نقره کاپ آسیا ۲۰۱۷
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
کد خبر: 46609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha