عبور ابر بیمه‏ گر از بحران نقدینگی/۲۴۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی پرداخت شد

در مجموع دولت سیزدهم از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشت‏ شده تأمین اجتماعی که حاصل بی‏ تدبیری دولت‏های گذشته است، ۲۴۸ هزار میلیارد تومان را تسویه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حالا باید سازمانی که تا دو سال پیش‏به عنوان ابربدهکار معرفی شده بود، ابرطلبکار نامیده شود؛ سازمان تأمین اجتماعی که روزگاری به دلیل سیاستگذاری‏های نامطلوب اقتصادی دولت‏های گذشته به قلکی برای آنها تبدیل شده بود، حالا دولت سیزدهم به جای همه آن دولت‏ها برای رفاه مردم تاوان داده و در دو سال اخیر۱۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‏های آن را پرداخت کرده و قرار است امسال نیز ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‏های این سازمان را تسویه کند. به عبارتی دولت سیزدهم تا اینجای کار ۲۴۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‏های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کرده است.
در دهه‏ های گذشته سازمان تأمین اجتماعی بدون وقفه به تعهدات خود در راستای عمل به تعهدات کوتاهی نکرده و بیمه‏ شدگان نیز بر اساس قانون تأمین اجتماعی سهم حق بیمه را پرداخت کرده‏ اند و مهم‏ترین مشکل در این زمینه، بدهی دولت‏های گذشته در قبال پرداخت تعهدات سهم حق بیمه خود به سازمان تأمین‏ اجتماعی است که به انباشت بسیاری از بدهی‏های دولت تبدیل شده است.
بخشی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به ۲۷ گروه حمایتی برای استفاده از خدمات بیمه این سازمان است که این تعداد در واقع به شرط پرداخت حق بیمه توسط افراد و دولت، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته ‏اند، اما دولت‏های گذشته تاکنون این بدهی خود را بابت حق بیمه این گروه‏های حمایتی پرداخت نکرده‏ اند و این موضوع باعث شد که طلب این سازمان بیمه ‏گر اجتماعی تاکنون نه تنها پرداخت نشده بلکه روی هم انباشته شود.
بر اساس داده ‏های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۱۴۰۰، ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‏های صندوق تأمین اجتماعی توسط دولت سیزدهم پرداخت شد و این روند در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشت و ۹۰ هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی این صندوق تسویه شده است. حالا دولت تصمیم گرفته ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر را نیز در سال‏جاری به این صندوق بپردازد.
در مجموع دولت سیزدهم از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشت‏ شده تأمین اجتماعی که حاصل بی‏ تدبیری دولت‏های گذشته است، ۲۴۸ هزار میلیارد تومان را تسویه کرده است.
این در حالی است که بر اساس برنامه پنجم توسعه، باید تمامی بدهی‏های صندوق تأمین اجتماعی پرداخت می‏شد، اما دولت وقت این کار را به سرانجام نرساند.
در برنامه ششم توسعه، قانونگذار آورده بود که باید هر سال ۱۰ درصد این بدهی پرداخت و تا پایان برنامه نیز تمام این بدهی تسویه شود.
رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران گفته است: مؤثرترین راهکار برای حل بحران ناترازی سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت دیون انباشته دولت‏ها است، بدون این پرداخت سازمان از پس تعهدات سنگین خود برنمی‏آید؛ باید بپذیریم دولت سیزدهم در این زمینه عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته است.
بنا به گفته علی دهقان‏کیا، با پرداخت حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق و تصویب پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر در سال‏جاری، سازمان تأمین اجتماعی به سمت ایستایی و تعادل پیش‏ خواهد رفت و بحران نقدینگی از این نهاد ابربیمه‏ گر فاصله خواهد گرفت.
دهقان‏ کیا که با آتیه آنلاین مصاحبه کرده، گفته است، تصویب پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان در کمیسیون اقتصادی دولت به معنای تحقق بخش اعظم تعهدات دولت در قانون بودجه سال‏جاری است؛ با تصویب پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی در کمیسیون اقتصادی دولت، اعتبار کافی برای این منظور اختصاص داده خواهد شد.
طبق گفته وی، پرداخت این میزان از مطالبات تأمین اجتماعی توسط دولت سیزدهم، خبر خوبی است و می‏تواند نقش مهمی در کاهش ناترازی منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی داشته باشد.
دهقان‏ کیا، با بیان اینکه مطالبات انباشته سازمان تأمین اجتماعی به سال‏ها قبل برمی‏گردد و دولت‏های پیشین در این زمینه تعلل کرده‏ اند؛ افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، در ابتدا فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‏های دولت به سازمان در نظر گرفته بودند؛ لایحه به مجلس آمد و بازنشستگان و فعالان صنفی به ناچیز بودن این بودجه اعتراض کردند، ما در آن زمان به نمایندگان مجلس گفتیم بدهی جاری دولت سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان است و با ۱۰ هزار میلیارد تومان معضل کمبود نقدینگی سازمان هرگز حل نمی‏شود.
دهقان ‏کیا اضافه کرد: در زمستان سال قبل در کمیسیون‏های مختلف مجلس، مسأله را مطرح کردیم و در ارتباط با دیون دولت بابت حق بیمه ۲۶ گروه بیمه شده خاص، مدارک کافی به نمایندگان مجلس ارائه دادیم؛ پرداخت حق بیمه این گروه‏های خاص بر اساس قانون برعهده دولت است، اما عدم پرداخت آن در سال‏های گذشته موجب انباشت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی شده است.
دهقان‏ کیا با بیان اینکه مسأله مهم دیگر نحوه این پرداخت است، اضافه کرد: به نظر می‏رسد پرداخت نقدی در کار نخواهد بود؛ به احتمال زیاد این پرداخت از طریق واگذاری سهام شرکت‏های دولتی خواهد بود، اما موضوع مهم این است که سهام چه شرکتی به سازمان واگذار خواهد شد؛ ما انتظار داریم به اندازه ۷۰ هزار میلیارد تومان، سهام شرکت‏های بورسی و غیرزیان‏ده به تأمین اجتماعی واگذار شود، ضمن اینکه نحوه قیمت‏گذاری سهام هم مسأله مهمی است.
وی تأکید کرد: کانون‏های بازنشستگان در این زمینه با دولت و نمایندگان مجلس رایزنی خواهند کرد تا سهام شرکت‏های سودآور و بورسی به تأمین اجتماعی واگذار شود؛ سازمان برای انجام تعهدات مستمر خود به پول نقد نیاز دارد، بنابراین سودآوری سهام واگذار شده باید تضمین شده باشد.
دهقان‏ کیا به واگذاری سهام پالایشگاه شازند در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته پرداخت مطالبات سازمان از طریق واگذاری سهام پالایشگاه نفت شازند صورت گرفت که اتفاق بسیار مثبتی بود؛ برای پرداخت این ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز باید مالکیت سهام شرکت‏های سودآور به سازمان تأمین اجتماعی تفویض شود.
این در حالی است که میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، پیش ‏از این گفته بود که بخشی از مطالبات از طریق واگذاری سهام است و این مجموعه سهام در ازای پرداخت سهم حق بیمه دولت‏ها به سازمان تأمین اجتماعی به این سازمان منتقل می‏شود و در واقع حق بیمه منابع نقدی است که باید در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد و بخشی از تعهدات این سازمان را تأمین کند که البته بخشی از این منابع نیز باید در قالب سرمایه ‏گذاری در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد تا افزایش بازدهی را به دنبال داشته باشد و منافع آن به سازمان بازگردد.
بر اساس این گزارش، با اجرایی شدن پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی، شرایط برای اجرای تعهدات مختلف سازمان تأمین اجتماعی در حوزه‏های بیمه‏ای، درمانی و بازنشستگی هموارتر خواهد شد که البته تلاش و خواسته ما در سازمان تأمین اجتماعی این است که اختصاص مبلغ مشخص شده در قانون بودجه برای تأدیه بدهی دولت به نفع سازمان تأمین اجتماعی در سه ماه ابتدایی سال اتفاق بیفتد و به پایان سال موکول نشود.

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 46602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha