روایت مشرق؛ جواد روحی که بود و چرا درگذشت؟

جواد روحی یکی از بازداشت‌شدگان و محکومات اعتراضات سال قبل، در بیمارستان درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سایت مشرق‌نیوز در این مورد نوشت: زمستان سال گذشته هم‌زمان با اغتشاشات محله محور در برخی شهرها با کُد اطلاعاتی «ژینا» رسانه‌های معاند ادعاهایی در رابطه با پرونده شخصی بانام جواد روحی که یکی از متهمان اغتشاشات در شهرستان نوشهر استان مازندران بود را مطرح کرده‌اند. در آن زمان ماجرای دستگیری و دادگاهی شدن این فرد یکی از سوژه‌های رسانه‌های ضدانقلاب بود ازجمله ادعاشده بود که این مجرم امنیتی تنها به دلیل رقصیدن در خیابان دستگیر و روانه زندان شده است اما بررسی‌ها نشان داد که این فرد لیدری اغتشاشگران را بر عهده داشته و اقدامات مجرمانه قابل‌توجهی را نیز در اغتشاشات انجام داده است.

بر اساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ساری جواد روحی تنها یک شهروند ساده نبود که تحت تأثیر فضای حاکم بر آن روزها دست به برخی اقدامات زده باشد، درحالی‌که وکیل این فرد در گفتگو با برخی رسانه‌ها ادعا می‌کرد که روحی سه روز قبل از تاریخ دستگیری برای دیدار با همسر سابقش به نوشهر آمده بوده اما تحقیقات نشان می‌دهد که این فرد بااطلاع قبلی و علم بر شرایط سیاسی و امنیتی حاکم بر شهر نوشهر به این منطقه سفرکرده و در طی سه روز حضور تمامی مناطق حساس را رصد کرده است!

جواد روحی ۳۵ ساله، لیسانس حقوق و اهل یکی از روستاهای آمل بوده و در دادنامه صادره اتهامات متهم دایر بر افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، احتراق و تخریب اموال به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی شده است، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تأسیسات مورداستفاده عمومی به‌منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور، ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات امارات و قرائن موجود در پرونده، اعترافات صریح متهم و گزارش ضابطین حاکی از آن است که این متهم در ساماندهی اغتشاشات حضورداشته و به‌عنوان لیدر در جمعیت اغتشاشگران ایفای نقش می‌کرده است.

قرآن‌سوزی وسط میدان شهر

جواد روحی صراحتاً نسبت به اقدامات خود و نقش‌آفرینی جدی در اغتشاشات اعتراف کرده و حادثه را این‌گونه شرح داده است: چند روز قبل از اغتشاشات از شهرستان آمل به نوشهر آمدم. در روز ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱ متوجه شدم جمعیت به سمت میدان آزادی نوشهر می‌آیند. در آن لحظه من داخل مغازه موبایل فروشی بودم که به جمع پیوستم.

یکی از خانم‌های حاضر درصحنه، قرآن کریم را به من داده بود، من هم قرآن را داخل آتش انداختم و سوزاندم. جواد روحی درباره آتش زدن مقر پلیس راهنمایی و رانندگی گفته است: به‌اتفاق چند نفر وارد مقر مأمورین راهنمایی و رانندگی که در مرکز شهر قرار داشت شدیم و لوازم موجود در آن را به پایین پرتاب کردیم و پس‌ازآن مقر مأموران راهنمایی و رانندگی آتش زده شد.

اقدامات تروریستی که جان پنج نفر را گرفت

بر اساس این گزارش، در حوادث و اغتشاشات شهرستان نوشهر که جواد روحی لیدری گروهی از اغتشاشگران و افراد حاضر در تجمع را بر عهده داشته و شهروندان را تحریک و تشویق به آشوب می‌کرده است، متأسفانه با انجام اقدامات شبه تروریستی ۵ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند و تعدادی از مأموران تأمین امنیت نیز مجروح شده‌اند.

اتهام افساد فی‌الارض و صدور حکم اولیه اعدام

باوجود ادعای آنکه روحی در زندان تحت‌فشار قرارگرفته اما او در صحت عقلی در دادگاه حاضرشده و در برابر قاضی پرونده به جرائم ارتکابی اعتراف کرده است. بر اساس حکم دادگاه بدوی روحی به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم‌شده بود، که در پی فرجام‌خواهی متهم، رأی دادگاه بدوی نقض و به شعبه هم‌عرض ارجاع شده و در حال رسیدگی بود.

رئیس‌کل دادگستری استان مازندران در برابر اقاریر متهم گفته است:

در پی ادعاهای مطرح‌شده در خصوص پرونده جواد روحی از متهمان اغتشاشات اخیر در شهرستان نوشهر، این فرد لیدری جمعیت در میدان اصلی شهر را بر عهده داشته و اقدامات مجرمانه قابل‌توجهی در اغتشاشات انجام داده است. نامبرده در حمله اغتشاشگران به اماکن دولتی، نظامی، بانک‌ها و شهرداری حضورداشته و به‌اتفاق چند نفر وارد مقر راهنمایی رانندگی در مرکز شهر شده و لوازم موجود در آن را به بیرون پرتاب و سپس به این موضوع که مقر را تخریب و به آتش کشیده، اقرار کرده است.

همچنین در جلسه دادگاه به موضوع آتش کشیدن قرآن کریم اقرار صریح داشته و علت ارتکاب جرم و شرکت در اغتشاشات را ناشی از استفاده از مواد مخدر و قرص اعلام کرده است. متهم در زمان ارتکاب جرم قوه تمیز داشته است

بر اساس رأی دادگاه، نامبرده در زمان ارتکاب جرم دارای اراده و قوه تمیز بوده و سوءنیت وی در ارتکاب رفتار مجرمانه کاملاً مبرهن و محرز بوده است. دفاعیات وی که در زمان ارتکاب جرم، فاقد اراده بوده برابر تبصره ماده ۲۱۸ قانون مجازات اسلامی برای دادگاه قابل‌پذیرش نبوده است.

جواد روحی در پی تشنج فوت کرد/ وکیل پرونده: موکلم بیمار بود

بر اساس اعلام روابط عمومی زندان نوشهر، جواد روحی، ساعت ۳: ۴۵ بامداد پنج‌شنبه ۹ شهریور، در زندان به دلیل تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد. پس از انتقال جواد روحی به بیمارستان متأسفانه باوجود اقدامات کادر پزشکی این فرد در بیمارستان فوت می‌کند. روابط عمومی زندان نوشهر در این رابطه گفته است که درباره فوت جواد روحی دستور قضایی، پرونده تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شده است و دادستان نوشهر به همراه بازپرس، با حضور در زندان از هم‌بندیان متوفی در مورد وی سؤال کرده‌اند.

همچنین با دستور قضایی مقررشده است دوربین‌های مداربسته زندان بازبینی و بررسی شوند و وسایل شخصی متوفی ازجمله یادداشت‌ها و داروهای وی مستندسازی شود.

جسد متوفی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم‌شناسی به پزشکی قانونی ارسال‌شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه‌گیری اقدام شده است. نکته قابل‌توجه درباره پرونده مرگ جواد روحی آن است که مرحوم روحی به دلیل اعتیاد شدید به مواد مخدر متادون مصرف می‌کرده و احتمالاً دلیل این فوت ایشان مصرف خارج از تجویز بوده از سوی نامبرده بوده است، جواد روحی به دلیل داشتن اعتیاد بارها به بیرون از زندان منتقل‌شده است.

مدتی قبل وکیل جواد روحی نیز با اشاره به اعتیاد این فرد و نیز داشتن پرونده پزشکی به روزنامه شرق گفته بود که آقای روحی تحت تأثیر جو موجود (اغتشاشات) بوده و پیش از دستگیری نیز قرص‌هایی بابت بیماری اعصاب و روانش مصرف می‌کرده است؛ تداخل بیماری اعصاب و روان با اعتیاد این فرد یکی از دلایل اولیه در این پرونده است.

یکی از نکات جالب‌توجه در پرونده فوت جواد روحی آن است که دقایقی پس از انتشار خبر فوت او از سوی رسانه قوه قضائیه شبکه‌های خبری ضدانقلاب و نیز سکوهای اصلی معاندین اذعان کردند که جواد روحی نه یک شهروند ساده بلکه یکی از لیدرهای اصلی اغتشاشات بوده است! این گاف خبری در تضاد با برنامه‌سازی قبلی ضدانقلاب در معصوم جلوه دادن این مجرم امنیتی بوده است!

جواد روحی که بود و چرا در بیمارستان فوت کرده است؟ / ماجرای قرآن سوزی و مرگ ۵ نفر در شهر نوشهر چه بود؟ / وکیل جواد روحی: موکلم سابقه بیماری داشته و قرص می‌خورد!

برخی اخبار حکایت از آن دارد که جواد روحی با اهداف برنامه‌ریزی‌شده در اغتشاشات تروریستی شهر نوشهر که منجر به فوت ۵ نفر شده حاضر بوده است، این شخص با حمیدرضا روحی یکی دیگر از عوامل اصلی آشوب‌های شهر تهران که مورد توجه رسانه‌های ضدانقلاب بوده نیز نسبت خانوادگی دارد.

پس از انتشار خبرمرگ جواد روحی، برخی رسانه‌های معاند با وارونه نمایی خاص سعی کردند؛ تا پرونده مرگ این شخص را به «پروژه کشته‌سازی» تغییر جهت بدهند.

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
کد خبر: 46578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha