ماجرای مهاجرت پزشکان ایرانی به عمان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بسیاری از نخبگان دوست ندارند کشور را ترک کنند، گفت: نوع برخورد دستگاه ها به گونه‌ای است که حلقه را برای آنها تنگ کرده است؛ به عنوان مثال شاید انتظاراتی دارند که عملی نمی‌شود که دستگاه های ذی ربط باید ملاحظات آنها را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فداحسین مالکی در رابطه با افزایش موج مهاجرت‌ها، اظهار داشت: نخبگان سرمایه اجتماعی و فرهنگی هر ملتی محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران هم بر همین اساس اهتمام جدی نسبت به حفظ نخبگان در تخصص و رشته‌های مختلف دارد. البته این مساله به معنای این نیست که نخبگان کشور ما با نخبگان دنیا ارتباط برقرار نکنند ولی در حال حاضر دلایل مهاجرت ها خصوصا مهاجرت نخبگان، باید توسط دستگاه‌های مختلف بررسی شده و شرایطی فراهم کنیم که این اتفاق رخ ندهد.

وی ادامه داد: به کشور عمان که سفر کرده بودم بسیاری از پزشکان ایرانی در این کشور حضور داشتند البته بخشی از این مهاجرت ها در قالب تفاهم نامه ای بود که بین ایران و عمان امضا شد اما بخشی از آنها هم به دلیل شرایطی که در وزارتخانه های مربوطه برای آنها به وجود آمده اقدام به ترک کشور کردند؛ بنابراین وزارتخانه های ذی ربط باید نهایت تلاش خود را برای بازگرداندن و حفظ نخبگان در کشور انجام دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: نخبگان ما، دلسوز هستند که دوست دارند برای کشور و مردم خودشان کار کنند، اما نوع برخورد دستگاه‌ها به گونه‌ای است که حلقه را برای آنها تنگ کرده است؛ به عنوان مثال شاید انتظاراتی دارند که عملی نمی‌شود که دستگاه های ذی ربط باید ملاحظات آنها را داشته باشند؛ خصوصا وزارتخانه های بهداشت و درمان، علوم و ارشاد متولی اینگونه مسایل هستند که باید توجه بیشتری به مطالبات این قشر داشته باشند.

آقای مالکی با بیان اینکه بسیاری از نخبگان دوست ندارند کشور را ترک کنند گفت: اهتمام برای بازگرداندن مهاجرین از سوی حاکمیت وجود دارد اما دستگاه های ذی ربط که در قالب دولت هستند باید نسبت به این مساله توجه داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی که دلیل برخی از مردم برای مهاجرت است، گفت: مسایل معیشتی به کلان کشور باز می گردد؛ مجلس تا جایی که توانسته نسبت به ترمیم حقوق و معیشت نخبگان تصمیمات خوبی داشته است؛ اما وزارتخانه ها می‌توانند به کمیسیون های تخصصی پیشنهاد دهند که اگر نیاز به قانون دارند مجلس قطعا کوتاهی نخواهد کرد و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در جلساتی که با وزیر امور خارجه خواهد داشت مساله مهاجرت ها را مطرح می کند.

۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 46436
منبع: پایگاه خبری شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha