هشدار نماینده مجلس در مورد مهاجرت نیروی انسانی حوزه دیجیتال به کانادا

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس گفت: امروز در این حوزه نیروی انسانی زیاد است اما باید بستر استفاده از این افراد را در سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد کنیم و به دلیل اینکه این زیرساخت ایجاد نشده امروز می‌بینیم نیروی انسانی در حوزه دیجیتال به کانادا مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس در کنفرانس ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه درباره حکمرانی دیجیتال اظهارکرد: سرعت بروز و ظهور فناوری و فناوری به قدری بالا است بطوریکه دیگر به سال نمی‌رسد. در دیجیتال و فناوری‌های مختلف دیگر به قرن نمی‌رسیم و سرعت آنقدر بالا است که اگر نجنبیم عقب می‌مانیم و متاسفانه در این حوزه سرعت ایران درحال‌حاضر پایین و محدود است و باید در این باره هشدار داد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی ادامه داد: حکمرانی دیجیتال مفهوم حکمرانی را تغییر می‌دهد اما آیا رویکردها تغییر می‌کند یا زیرساخت‌ها که این موضوع قابل توجه است و اگر آثار آن را ببینیم پاسخ به این سوال راحت خواهد شد.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس افزود: جلب اعتماد عمومی، قابلیت ثبت و پردازش داده‌ها برای جامعه، تولید و انتشار و به اشتراک‌گذاری داده‌ها، تولید ثروت، توانمندسازی شهروندان از جمله آثار حکمرانی دیجیتال است.

میرتاج‌الدینی با اشاره به آثار توسعه دیجیتال گفت: در حالی ۴ سال گذشته از هر فردی برای ثبت نام در انتخابات مجلس برای تایید صلاحیت ۴٠ برگه کاغذ اطلاعات دریافت می‌کردند در این دوره حتی یک برگه هم نگرفتند و همه مراحل ثبت نام دیجیتالی بود.

وی ادامه داد: اما رابطه حکمرانی دیجیتال با حکمرانی اسلامی چه می‌تواند باشد می‌توان رابطه‌ای می‌توان بین آنها ایجاد کرد؟ در حکمرانی اسلامی شفافیت‌سازی و اینکه حاکمان نباید چیزی را از مردم پنهان کنند مطرح است و اینکه عدالت برقرار شود و مسئولان برای رضایت عموم مردم تصمیم گیری کنند در مسائل مالی مساوات را رعایت کنند. حال اینکه امروز در بحث یارانه‌های غیر مستقیم هر که ظرف بیشتری دارد سهم بیشتری ‌می‌برد.

وی افزود: از موضوعات در حکمرانی اسلامی این است که یک خانواده فقیر نباید در این کشور ناشناخته بماند و آنکه در مرکز تهران زندگی می‌کند باید همان سهمی را بگیرد که کسی که در دورترین کشور زندگی می‌کند و حکمرانی دیجیتال دقیقا بستر را برای اجرای این رویکرد را فراهم می‌کند.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس با بیان اینکه بعد از سه سال از مطرح شدن کالا برگ الکترونیکی هنوز این پروژه نقص دارد، گفت: هر چند که امروز امکان ارائه مشوق به استفاده‌کنندگان از کالابرگ وجود دارد و بابت خرید ٢٠٠ هزار تومانی مشوق ١٢٠ هزار تومانی ارائه می‌شود و امکان خرید ١١ قلم کالا ایجاد شده اما باید مشخص شود که این کالاها با نرخ دولتی به دارندگان کالابرگ الکترونیکی فروخته شود و مابتفاوت آن را دولت بپردازد.

وی تاکید کرد: امروز در این حوزه نیروی انسانی زیاد است اما باید بستر استفاده از این افراد را در سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد کنیم و به دلیل اینکه این زیرساخت ایجاد نشده امروز می‌بینیم نیروی انسانی در حوزه دیجیتال به کانادا مهاجرت کرده‌اند.

همچنین در این کنفرانس بابک نگاه‌داری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس ١٣ گزارش تخصصی درباره هوش مصنوعی تهیه کرده‌است، اظهارکرد: دغدغه اصلی حکمرانی در تحول این است که بخش عمومی بتواند از اطلاعات برای ارائه خدمات بهتر، افزایش مشارکت مردم و افزایش شفافیت در عملکرد دولت استفاده کند و این موارد از دغدغه‌هایی هستند که می‌توان با عینک حکمرانی به تحول دیجیتال نگاه کرد.

نگاه‌داری ادامه داد: با تحول در دیجیتال و هوش مصنوعی مشارکت مردم بیشتر می‌کند و اعتماد مردم به دولت افزایش پیدا می‌کند و همچنین هزینه‌های دولت و مردم کاهش پیدا خواهد کرد از این رو مرکز پژوهش‌های مجلس برای رفع تمام نیاز در جهت اجرای تحول دیجیتال پیش‌گام می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: اهمیت تحول دیجیتال در بانک و بیمه در افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات به مردم و همچنین تامین امنیت برای حفاظت از اطلاعات مردم است و همچنین با هوش مصنوعی فرصت‌هایی در سرمایه‌گذاری، تجارت، کشف تخلفات و وام دهی از نگاه حکمرانی از صنعت مالی و بانکی ایجاد شده‌است و از هوش مصنوعی می‌توان برای شناخت الگوها و پیش‌بینی‌ها و در نهایت تصمیم گیری‌های بهتر استفاده کرد.

۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۳
کد خبر: 50886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha