ضرر میلیاردی صنایع با یک ساعت قطعی برق/هر ساعت قطعی برق مساوی با ۲۰ درصد کاهش تولید است

کمبود انرژی که با قطع گاز در زمستان برای صنایع همراه شده بود حالا به قطع برق رسیده و این موضوع نه‌ تنها چراغ واحدهای تولید را به خاموشی کشانده که موجی از نارضایتی در صنایع یزد به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایلنا از یزد، تابستان سخت صنعت برق دامن صنایع دیگر کشور را هم گرفته است و بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی از قطع مکرر برق شکایت دارند و می‌گویند در یکی دو ماه گذشته زیان بسیاری دیده‌اند.

البته بروز مشکلات و بحران کمبود برق در کشور از مدت‌ها قبل توسط کارشناسان و فعالان این صنعت پیش بینی می‌شد و دلایل اصلی آن به عدم توسعه و سرمایه گذاری‌های جدید در این صنعت باز می‌گردد که بخشی از آن مربوط به فروش برق به قیمت غیر واقعی و ارزان است. در هفته‌های گذشته که به دلایل خشکسالی امسال بخش مهمی از تولید برقآبی کشور کاهش یافته و به دلیل گرما مصرف برق افزایش پیدا کرده، صنعت برق با چالش جدی قطع مکرر رو به رو شده و در این بین مدیران وزارت نیرو برای جبران کمبودها که گفته می‌شود حدود ۶ هزار مگاوات است به قطع گسترده برق صنایع روی آورده‌اند، اتفاقی که زیان‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است.

برق صنایع

درخواست از صنایع برای کاهش ۸۰ درصدی مصرف برق

یک فعال صنعتی در یزد در گفت و گو با ایلنا قطع برق واحدهای تولیدی را مشکل مهم روز کشور دانست و افزود: بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار در زمان کمبود برق، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق قرار گیرند این در حالی است که در زمان کمبود، عملا برخلاف این قانون عمل می‌شود.

مجتبی حیدری این امر را یک اشتباه راهبردی دانست و تصریح کرد: قطعی برق، علاوه بر وارد کردن خسارات جبران ناپذیر بر تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و عدم ایفای تعهدات صاحبان کسب و کار در کنار منفی بودن نرخ تشکیل سرمایه، موجب بی انگیزه شدن و ناامیدی فعالان اقتصادی خواهد شد.

وی با بیان اینکه صنایع اشتغال استان را تامین کرده و با قطع برق شهرک‌ها و این بنگاه‌ها، معیشت خیل عظیمی از خانواده‌ها به خطر افتاده است عنوان کرد: با قطع برق و تعطیلی این بنگاه‌ها، آنها همچنان باید متعهد به پرداخت مطالبات خود به سازمان‌ها و بانک‌ها بوده و این امر مشکلات آنها را بیشتر خواهد کرد.

این فعال صنعتی با بیان اینکه در هفته گذشته قطعی مکرر و بدون برنامه را متحمل شدیم و حتی بخش‌های مختلف شهر یزد هم با قطعی برق مواجه بودند افزود: مسئولان استان از واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان خواسته‌اند که مصرف برق خود را تا ۸۰ درصد کاهش دهند که این میزان یعنی تعطیلی کامل واحد تولیدی.

برق

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد درک درستی از تولید ندارند و از ضررهای هنگفتی که به واحدهای تولیدی با این کار وارد می‌شود بی خبر هستند.

حیدری با انتقاد از مظلوم واقع شدن بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در زمان کمبود برق، گفت: صنایع به دلیل پشتیبانی از نظام همواره در اولویت کمبودها قرار گرفته ولی کمبود نیرو و زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع در حالی که مجوزهای تولید همچنان صادر می‌شود زیبنده نیست و باید با هم‌اندیشی این معضل حل شود و برای سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور تولید برق بیشتر ایجاد انگیزه کرد.

وی اضافه کرد: صنایع با افت تولید و چالش‌های این چنینی قطعا باید مالیات خود را بر اساس توانایی تولید پرداخت کنند لذا دولت به جای قطع یک طرفه برق و گاز صنایع در تابستان و زمستان باید به فکر بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه تولید باشد.

تولید برق در کشور توجیه اقتصادی ندارد

مجتبی دستمالچیان؛ رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به قطع برق مازاد بر برنامه در هفته گذشته، به ایلنا گفت: قطعی برق هماهنگ نشده بسیار زیان‌بار است و جدای از خسارت‌های احتمالی، هر ساعت قطع برق برابر با ۲۰ درصد کاهش تولید روزانه است.

وی افزود: صنعت و تولید کشور با مسائل زیادی روبرو هستند که یکی از آنها قطع برق واحدهای تولیدی است. در هفته گذشته شاهد قطعی و خاموشی برق بیشتر از جدول اعلام شده بودیم درحالی‌که این ناهماهنگی‌ها بین صنعت برق و تولید می‌تواند زیان‌بار باشد و حتی با تخریب سیستم‌های یک کارخانه و تحمیل هزینه تعمیرات در قیمت تمام‌ شده محصول نیز تغییر ایجاد می‌کند.

این تولیدکننده یزدی با بیان اینکه تولید برق در کشور توجه اقتصادی ندارد اضافه کرد: عوامل زیادی بر قیمت تمام‌شده محصول مؤثر هستند، سوختن بوردهای الکتریکی و قسمت‌های الکتریکی دستگاه‌ها ناشی از قطع برق بار هزینه‌ای را بر واحدهای صنعتی و بر قیمت محصول تحمیل می‌کند.

دستمالچیان با تأکید بر اینکه صنعتگران همیشه همراه دولتمردان و دستگاه‌های خدمت‌رسان هستند، گفت: شرکت برق خرید دیزل ژنراتور را با شرط تأمین گازوئیل به تولیدکننده پیشنهاد داده است این در حالی است که بسیاری از تولیدکننده‌ها در تأمین گازوئیل دیزل ژنراتورها با مشکل مواجه شدند.

وی عدم سرمایه‌گذاری در حوزه برق را عامل کمبود برق دانست و افزود: نبود توجیه اقتصادی در سرمایه‌گذاری حوزه برق باعث شده تا این انرژی در کشور با کمبود مواجه شود بنابراین دولت باید همکاری بهتری در این زمینه با بخش خصوصی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه قطع برق امسال آسیبی جدی به صنایع وارد می‌کند و به زودی این آسیب در اقتصاد خود را نشان می‌دهد عنوان کرد: قطع برق سال گذشته حدود چهار میلیارد دلار به بخش‌های مختلف صنعت از جمله فولادی‌ها آسیب وارد کرده است با این وجود اما صنایع خواستار هماهنگی بیشتر و اطلاع رسانی قبلی برای قطعی برق هستند.

در یزد بیش از سایر استان‌ها قطعی برق داریم

وی با بیان اینکه نشست‌های مختلف با نمایندگان توزیع برق در این خصوص برگزار شده و قرار شده با دستگاه‌های مختلف در استانداری نیز نشستی تشکیل شود تا به صورت جامع مشکل قطعی برق حل شود افزود: شرکت برق عنوان کرده تا تولید کنندها در محل واحد صنعتی خود دیزل ژنراتور راه اندازی کنیم و گازوئیل را برای ما تامین می‌کنند اما این هم عملیاتی نشده و سوخت برای تامین برق در اختیار ما نمی‌گذارند.

وی با بیان اینکه سهم استان یزد در زمینه قطعی برق با توجه به تعداد واحدها و تولید برق در استان بالاست اضافه کرد: در حالیکه تولید کننده برق بر اساس نیاز استان هستیم و برق استان را در داخل استان از طریق نیروگاه‌ها تامین می‌کنیم اما بیش از نقاط دیگر کشور، در استان یزد قطعی برق داریم.

قطع برق

ضرر میلیاردی برخی صنایع با یک ساعت قطعی برق

عضو هیات مدیره خانه صنعت یزد هم با بیان اینکه قطعی یک ساعت برق صنایع در برخی کارخانه‌ها ضرر میلیاردی به دنبال دارد و می‌تواند موجب کاهش راندمان و حتی بیکاری کارگران شود گفت: قطعی‌های پی در پی برق هر سال به نسبت سال قبل از آن بیشتر می‌شود و گویی تصمیم‌گیران به جز اعمال فشار به صنایع و دستور خاموشی راهکاری برای حل این قبیل مشکلات ندارند.

محمدحسین فنائی با بیان اینکه قطعی برق، به‌ غیر از آنکه در روند فعالیت کارگران و روند تولید صنایع وقفه ایجاد می‌کند، باعث خسارت به دستگاه‌ها نیز می‌شود افزود: در سال جاری هزینه‌های جانبی تولید از جمله دستمزد کارگران، هزینه‌های حمل و نقل، بیمه، مالیات و اجاره افزایش پیدا کرده و با معضلاتی همچون هزینه‌های تحریم و نوسان نرخ ارز روبرو هستیم و در زمانی که برق صنایع هم قطع می‌شود، این هزینه‌ها برای واحدهای صنعتی وجود دارد اما تولیدی انجام نمی‌شود و کار صنایع به تعبیری می‌خوابد.

وی اضافه کرد: صنایع به اندازه کافی دارای مشکل هستند و در شرایط بسیار دشواری فعالیت می‌کنند، در حالی که قطعی برق هم می‌تواند مشکلات آن‌ها را چند برابر کند.

فنائی اظهار کرد: وظیفه دولت و حاکمیت این است که در ابتدا به فکر تامین نیاز بازار و صنایع داخلی و در گام بعدی به فکر تبادل کالا با کشورهای دیگر و ارزآوری از آنها باشند.

افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران در کرمان

در سفر رهبری مصوب شد یزد پایلوت احداث نیروگاه خورشیدی کشور باشد

عضو هیات مدیره خانه صنعت یزد با اشاره به ظرفیت های استان یزد در تولید انرژی برق از خورشید و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان به ایلنا گفت: در سفر مقام معظم رهبری به یزد پیشنهاد پایلوت شدن استان یزد به عنوان تولید برق از خورشید را به رهبر انقلاب دادم و ایشان در همان موقع این پیشنهاد را به عنوان مصوبه سفر خود به مسئولان اعلام کردند اما با وجود گذشت تقریبا دو دهه از آن سفر تاریخی پربار برای یزد می‌بینیم که محقق نشده و مصرف برق افزایش یافته و مسئولان هم این مصوبه را از یاد برده‌اند.

وی تصریح کرد: یزد هم اکنون با ۱۰ نیروگاه خورشیدی کمتر از ۱۰۰ مگاوات تولید برق دارد ولی ظرفیت های منحصربفرد و زیرساخت های مهیا شده این استان باعث شده ضمن تاکید بر تولید برق و تجهیزات خورشیدی در طرح آمایشی سرزمین این استان، ایجاد دو هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا افق ۱۴۰۴ در این استان هدف‌گذاری شود.

فنائی بیان داشت: استان یزد با داشتن بیش از ۳۳۰ روز آفتابی در سال، شدت تابش بالای خورشید، وجود عرصه‌های طبیعی مناسب برای ایجاد نیروگاه‌های فتوولتاییک همچنین وجود شبکه‌های الکتریکی گسترده و مناسب برای اتصال نیروگاه‌های خورشیدی در تمام استان، از پتانسیل بالایی برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بهره‌مند است.

به گزارش ایلنا، اینطور که پیداست در این سال ها فقط انرژی برق مصرف شده و لازم بود با توجه به افزایش مصرف، مسئولان و متولیان امر تولید برق را هم افزایش بدهند اما در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌ چشمگیری در این بخش نداشته‌ایم و مسئولان نتوانسته‌اند در بخش تولید، برنامه‌ها را محقق کنند و حالا همه تقصیرها را گردن مردم می‌اندازند و بسته‌های تشویقی برای مصرف کم برق در هوای داغ و سوزان تابستان رونمایی می‌کنند در حالیکه سیاست گذاری‌های دولت اشتباه بوده است و با مانع تراشی‌های متعدد حتی اجازه ندادند بخش خصوصی مشکل برق را حل کند.

تابستان به روزهای آخر خود رسیده و در این ماه مصرف وسایل سرمایشی رو به کاهش است اما قطعا اگر در شش ماه آینده اتفاق خاصی در حوزه تولید برق روی ندهد قطعی برق در تابستان ۱۴۰۳ نه تنها در بخش صنعت که در بخش خانگی نیز چشمگیر خواهد بود و مردم به صورت شبانه روزی با قطعی برق مواجه می‌شوند.

۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 46425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha