حمایت مجازی همتی از تجار!/ مسئول برنج های فاسد شده کیست؟

این روزها موضوع دپور ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک در صدر اخبار حوزه تجارت قرار گرفته است؛ تجار میگویند این برنج ها در حال فاسد شدن هستند و بانک مرکزی باید جوابگوی مردم باشد. حمید فلاح زاده یکی از تجار و واردکنندگان برنج به کشور در خصوص دپوی برنج در گمرک بندرعباس به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: در سفر اخیری که برای ترخیص برنج وارداتی به بندرعباس داشتم دیدم که به دلیل رطوبتی که در این منطقه وجود دارد عملا برنج های خریداری شده در حال فاسد شدن هستند و این موضوع درحالی رخ می دهد که در کشور نیاز به برنج وجود دارد .

 گروه صنعت وتجارت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها خبر دپو برخی از کالاهای اساسی در گمرکات کشور در صدر اخبار حوزه تجارت قرار گرفته است به طوریکه به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی عملا گمرک اجازه ورود این کالاها را به داخل کشور نمی دهد.

ظاهرا براساس اعلام مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد؛ آن هم در شرایطی که بنابر اعلام مسئولان و صاحبانشان، این برنجها در حال فاسد شدن هستند که در کنارخدشه دار شدن اعتبار بین‌المللی تجار ایرانی این میزان برنج که در گمرک دپو شده است می تواند قیمت برنج در داخل کشور را تا حد بالایی کاهش دهد.

برنج از جمله کالاهای اساسی است که تا اردیبهشت سال جاری مشمول دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی بود که بعد از آن از گروه دریافت کنندگان ارز دولتی خارج و با ارز سامانه نیما  که این روزها به بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده است  تامین ارز می شود.

این روزها قیمت برنج در کشور بشدت افزایش یافته است که مسئولان و کارشناسان امر معتقدند علت این افزایش قیمت اولا کاهش کشت برنج در کشور به دلیل هزینه های بالا واز طرف دیگر تغییر نرخ ارز از دولتی به نیمایی برای واردات برنج است به طوریکه این موضوع موجب شده تا قیمت برنج وارداتی در بازار حتی به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت برسد.

* بانک مرکزی مسئول برنج های فاسد شده

حمید فلاح زاده یکی از تجار و واردکنندگان برنج به کشور در خصوص دپوی برنج در گمرک بندرعباس به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: در سفر اخیری که برای ترخیص برنج وارداتی به بندرعباس داشتم دیدم که به دلیل رطوبتی که در این منطقه وجود دارد عملا برنج های خریداری شده در حال فاسد شدن هستند و این موضوع درحالی رخ می دهد که در کشور نیاز به برنج وجود دارد .

وی با اشاره به پیگری هایی که شخصا از بانک مرکزی داشته است تا بتواند ارز مورد نیاز برای ترخیص برنج از بندرعباس را تامین کند گفت:با اینکه بانک مرکزی گفته است ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برنج نمی دهد و باید ارز با قیمت نیما تهیه شود ولی باز با این حال این ارزهم در دست تاجر نمی رسد تا بتواند کالای خود را ترخیص کند و این کالا چون کالای فاسد شدنی است باید در اسرع وقت اقدامات لازم بریا ترخیصش صورت گیرد تا به دست مصرف کننده برسد.

فلاحزاده با تاکید براینکه مسئولان  بانک مرکزی جوابگو نیستند که بدانیم می تواند ارز مورد نیاز  را تامین کند یا خیر که اگر صریح بگوید ارز نمی دهیم بتوانیم اقدامات دیگری انجام دهیم مثلا بتوانیم از محل صادرات کالایی که داریم برنج مورد نیاز کشور را تهاتر کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظاهرا مسئولان بانک مرکزی برایشان آبروی تجار اهمیت ندارد گفت: مشکلات ارزی بالاخره برطرف می شود اما اگر تجار نتوانند به وعهده های خود عمل کنند دیگر در فضای بین الملل کسی با آنها کار نمی کند و این موضوع می تواند مشکلات بعدی را به همراه داشته باشد.

وی با گلایه از مسئولان بانک مرکزی تصریح کرد: مدیران دولت از تجار انتظار همکاری دارند اما مسئولان خودشان هیچ همکاری با بخش خصوصی ندارند؛ شفاف بگویم که برنج ها مدتی  در محیط مرطوب و گرم مانده و رو به فساد رفته و در حال خراب شدن است درصورتی که دولت تدبیر و امید می توانست تدبیر خرج کند تا این برنج ها فاسد نشوند.

فلاح زاده گفت: معاون اول دولت میگوید برای کاهش قیمت ها دعا کنید در صورتیکه اگر واقعا تدبیر داشتند و کار از دستشان بر می آمد قیمت ها کاهش می یافت که نمونه واضحش همین برنج است که مردم در داخل کشور باید برنج را با قیمت های بالا خریداری کنند در صورتی که در گمرک برنج وجود دارد ولی اجازه ترخیص نمی دهند به طوریکه ارونقی معاون فنی و امور گمرکی  بارها اعلام کرده است تا ارز تخصیص نیابد اجازه ترخیص داده نمی شود.

این واردکننده برنج خاطرنشان کرد: کشور در حالی در جنگ اقتصای قراردارد که مسئولان دولت به گونه ای رفتار می کنند که گویا در شرایط طبیعی هستیم و براساس روال قانونی باید کارها انجام شود.

* واکنش گمرک به موضوع برنج های دپو شده

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، با اشاره به دپوی بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک و بنادر توضیح داد که از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به ترخیص ۵۸۰ هزار تن برنج به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار از گمرکات کشور اقدام شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۹۸۶ هزار تن برنج به ارزش بیش از یک میلیون دلار ترخیص شده بود. این آمار نشان می‌دهد که ترخیص برنج در سال جاری از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و ارزش دلاری تا ۴۹ درصد کاهش دارد.

وی در ادامه با اشاره به موانع پیش روی ترخیص بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج رسوبی گفت: عدم ترخیص این برنج‌ها مربوط به ممنوعیت فصلی نیست، چراکه پیش از شروع ممنوعیت فصلی از ابتدای شهریورماه امسال این کالاها به گمرک اظهار شده بود و فقط به دلیل عدم ارائه کد رهگیری بانک، امکان ترخیص نداشت. این در حالی است که گمرک طی چندین بار مکاتبه، فهرست کالاهای رسوبی از جمله برنج را به وزارت صمت و معاونت بازرگانی داخلی آن وزارتخانه اعلام کرده و آن مرجع نیز جهت تخصیص و تأمین ارز لیست را به بانک مرکزی ارائه کرده است.

معاون فنی گمرک با بیان اینکه ترخیص هر کالایی از جمله همین برنج‌های رسوبی مشروط به اخذ مجوزهای قانونی و ارائه کد رهگیری بانک است، افزود: با توجه به اینکه تاکنون کد رهگیری بانک در رابطه با برنج صادر نشده گمرک نیز امکان ترخیص کالا را نداشته است.

وی اشاره‌ای به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی از جمله برنج داشت و افزود: طبق این مصوبه گمرک می‌تواند نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای «در صف تأمین ارز» اقدام کند، اما با توجه به اینکه احراز و اعلام اینکه ثبت سفارشی در صف تأمین ارز است یا خیر، به عهده بانک‌های عامل است، این بانک‌ها براساس بخشنامه بانک مرکزی از صدور گواهی مبنی بر قرارگیری کالا در صف تأمین ارز امتناع کرده و امکان ترخیص درصدی از محموله‌های کالاهای وارداتی وجود نداشته؛ در ضمن گمرک ایران هیچ اختیاری درخصوص ترخیص درصدی کالاهای «در صف تخصیص ارز» ندارد.

در حال حاضر براساس اعلام مسئولان گمرک بیش از۷ میلیون تن کالای اساسی و غیر اساس در بنادر کشور منتظر تخصیص ارز هستند تا بتوانند از گمرک به داخل کشور وارد شوند. اما تاکنون بانک مرکزی هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشته است.

خبرنگار رادار اقتصاد سعی داشت با مسئولان بانک مرکزی در این باره صحبت کند که متاسفانه تا کنون هیچ یک از مسئولان بانک مرکزی نسبت به این مسئله پاسخگو نبوده اند.

* حمایت مجازی همتی از واردکنندگان کالاهای اساسی

این درحالی است که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اوایل ماه گذشته  از همراهی بانک مرکزی با واردکنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در گمرک خبر داده بود.

وی در یادادشت خود که در فضای مجازی منتشر کرد گفته بود  امروز ۵ مهرماه ۹۹ درمعیت معاون اول محترم رئیس جمهور، جمعی از وزرای محترم و رؤسای سازمان های گمرک و بنادر از گمرک بندر شهید رجایی در بندرعباس بازدید و موضوع کالاهای دپو شده در گمرک این بندر و نیز سایر بنادر کشور را بررسی کردیم.

بانک مرکزی در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در قالب تصمیماتی همراهی کامل خود را با وارد کنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان محترم ابراز داشت.

با این حال وزیر صمت امروز جمعه با اشاره به تصمیمات جلسه ستاد اقتصادی دولت و نشست با رئیس‌جمهور از آزادسازی واردات در قبال صادرات خبر داد و افزود: هر صادرکننده برای رفع تعهدات ارزی خود می‌تواند به امر واردات کالاهای مورد تایید وزارت صمت اقدام نمایند.

با این تصمیم به نظر می رسد دیگر واردکنندگان منتظر تخصیص ارز ازسوی بانک مرکزی نخواهند بود و میتوانند کالاهای دپو شده خود را وارد کشور کننده به شرط آنکه گمرک اینبار با واردکنندگان همراهی کند.

انتهای پیام/

۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 4619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha