کاهش ۳۵ درصدی قیمت برنج در بازار

با توجه به وفور عرضه برنج در بازار، کاهش محسوس قیمت رخ می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران طی روزهای اخیر شاهد کاهشی بودن نرخ ارز و بازگشت به کانال ۴۰ هزار تومانی بوده‌ایم که با تداوم این روند می‌توان انتظار داشت قیمت محصولات مختلف در بازار با کاهش روبه‌رو شوند.
به طوری که در بازار داخلی قیمت برنج روندی کاهشی به خود گرفته است به عنوان مثال برنجی هاشمی که شب عید در عمده‌فروشی‌ها ۱۱۵هزار تومان فروخته می‌شد در روزهای اخیر با قیمت هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان به فروش رفته است.
از طرف دیگر این بازار به دلیل وفور محصول در بازار با رکود روبه‌رو شده است به طوری که گفته می‌شود هم‌اکنون ۵۰ درصد برنج برداشت شده کشاورزان شمالی به فروش نرفته، این در حالی است که فصل کشت این محصول شروع شده و بسیاری از مزارع کشور به کشت این محصول اساسی و راهبردی کشاورزی اختصاص پیدا کرده است. آخرین آمارهای انجمن غلات نشان می‌دهد قیمت برنج با رشد خیره کننده‌ای روبه‌رو بوده است به طوری که هم‌اکنون قیمت برنج صادراتی هند با ۳۲ درصد افزایش به ۴۵۰ دلار، برنج صادراتی تایلند با ۱۰ درصد رشد به ۴۸۸ دلار و برنج صادراتی ویتنام با رشدی ۱۶ درصدی به ۴۸۸ دلار رسیده است.
میزان تولید برنج در سال زراعی گذشته به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید، با این حال با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان رو به افزایش ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی خود آورده‌اند، وزارت جهاد کشاورزی نیز با واردات یک میلیون و ۷۸۰ هزار تن برنج به ارزش حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، رکورد واردات این کالای اساسی را شکست تا بازار برنج با افزایش قیمت روبه‌رو نشده و مصرف‌کنندگان از این موضوع آسیب نبینند.
قیمت برنج نهایتاً ۸۰ هزار تومان
قنبرعلی قلی دنگسرکی، رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران ساری در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت تولید و قیمت برنج در استان مازندران اظهار کرد: هم‌اکنون نشاکاری برنج در استان مازندران آغاز شده است.
وی افزود: ولی توصیه شده که کشاورزان به دلیل محدودیت‌های ناشی از خشکسالی و کمبود منابع آبی به سراغ کشت ارقام پرمحصولی همچون ندا، فجر و شیرودی نروند و از ارقام محلی طارم و هاشمی استفاده کنند. رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران ساری گفت: از طرف دیگر با توجه به واردات افسارگسیخته برنج خارجی در بازار، شاهد آن هستیم که ۵۰ درصد برنج تولید شده در کشور مربوط به سال گذشته در انبارهای شالیکوبی‌داران و خانه‌های کشاورزان باقی مانده و به فروش نرسیده است.
قلی دنگسرکی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون هر کیلو برنج هاشمی و طارم در استان مازندران با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که با احتساب سود معقول آن باید هر کیلوگرم به قیمت ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد.
کاهش ۳۵ درصدی قیمت
در همین خصوص همچنین رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: بازار شاهد ثبات در قیمت‌ها و عرضه محصولات غذایی است.
رضا کنگری با بیان اینکه طی روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت در محصولاتی مانند حبوبات بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج، این محصول ایرانی نیز ۳۵ درصد کاهش در قیمت داشته است.
وی با اشاره به واردات مواد اولیه محصولات غذایی با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، تصریح کرد: در حال حاضر بازار شاهد ثبات قیمت در تمام محصولات است و تلاطم‌های هفته‌های اخیر از میان رفته است.
کنگری با اشاره به کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته تأکید کرد: ثبات در بازار نشان‌دهنده آرامش است و سفره‌های مردم را از شرایط نابسامان خارج می‌کند و مصرف‌کنندگان بدون نوسانات می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.
افت محسوس قیمت برنج ایرانی
قاسمعلی حسنی نیز در این باره اظهار داشت: با توجه به فراوانی محصول تولید شده در سال گذشته و رسیدن به زمان برداشت محصول جدید که طی ۲ ماه آینده انجام خواهد شد، شاهد کاهش بیش از ۳۰ درصدی نرخ برنج ایرانی هستیم.
وی با اشاره به ذخیره قابل توجه برنج ایرانی در انبار تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: بازار فعلی می‌تواند نیاز مشتریان را تأمین کند و به همین دلیل قیمت انواع این محصول کاهشی شده است.
فعال بازار بنکداران مواد غذایی تأیید کرد: نرخ برنج شیرودی از ۷۰ هزار تومان به ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، فجر از ۸۵ به ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان، ندا از ۷۵ به ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و هاشمی از ۱۳۰ به ۹۰ هزار تومان کاهش یافته است.
گفتنی است براساس آمارهای موجود نیاز سالانه کشور حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج است که به گفته مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی، از این میزان امسال نزدیک به ۲.۵ میلیون تن از این محصول از محل تولیدات داخلی و مابقی نیاز کشور از محل واردات توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و بخش خصوصی تأمین شده است.

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 43666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha