جزئیات مهم از شیوه واریز منابع ارزی آزادشده از کره به حساب چند بانک ایرانی

منابع ارزی ایران از کره جنوبی طی چند روز آینده به دو بانک قطری منتقل و سپس به حساب‌های چند بانک ایرانی در قطر واریز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، همان طور که امروز نیز اعلام شد، با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.

طبق پیگیری‌ها، پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بر اساس واحد پول کره جنوبی (وون) است، طبق قرارداد، این پول پس از آزادسازی به کشور ثالث (سوئیس) رفته و آنجا با تبدیل به یورو، تا چند روز آینده به حساب بانک‌های قطری واریز می‌شود.

طی هماهنگی‌های انجام شده، چند بانک ایران در بانک‌های قطری حساب باز کرده‌اند که این پول‌ها با تایید ایران در واحدهای مختلف یورویی به حساب این چند بانک ایرانی واریز می‌شود.

پس از واریز این پول‌های بلوکه‌شده به حساب‌های بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی ایران به‌صورت کامل و مستقیم، امکان تصمیم‌گیری درباره این پول‌ها را به صورت ۱۰۰ درصدی دارد و از طریق این پول‌ها خرید کالای اساسی، دارو و اقلام دیگر توسط ایران انجام می‌شود.

همچنین امکان پرداخت ارز به بازرگانان و ارسال حواله برای تامین این اقلام وجود خواهد داشت، بنابراین طرح این ادعا که ایران اختیاری در هزینه کرد پول‌های بلوکه شده ندارد، کاملاً غلط است؛ بنابراین گزارش، همزمان منابع ارزی ایران در بانک تی. بی. آی عراق هم که هم‌اکنون پس از برداشت‌های ماه‌های قبل، مجموع آن بیش ۶ میلیارد دلار است به حساب‌های ایران در دو کشور منطقه منتقل می‌شود.

ایسنا گزارش می‌دهدجزییات آزادسازی منابع ارزی ایران در کره و عراق


در پی توافقات صورت گرفته به زودی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق آزاد شده و در اختیار شش بانک ایرانی قرار می‌گیرد.
به گزارش ایسنا ، چندی پیش محمد رضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران درباره‌ی مذاکرات و توافقات صورت گرفته درباره آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده ایران گفت: پیگیری‌های جواب داده و خبرهای بسیار خوبی در مورد آزادسازی منابع ارزی در راه است. مذاکرات به نتیجه رسیده و به‌زودی آثار آن‌ را در بازار مشاهده خواهید کرد.
بر اساس پیگیری‌های ایسنا، مجموع منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق حدود ۱۲ میلیارد یورو است. ۶ میلیارد یورو از این عدد سهم کره جنوبی بوده که در حال حاضر در بانک سوییس است و قرار شده این منابع ارزی به یورو تبدیل شده و طی روزهای آتی به حساب دو بانک قطری واریز شود.
البته بر اساس توافقات صورت گرفته ۶ بانک ایرانی از یک ماه گذشته در دو بانک قطری مذکور افتتاح حساب کرده‌اند و به محض تبدیل این منابع ارزی به یورو، قرار است در اختیار بانک‌های ایرانی قرار گیرد.
پیگیری ها نشان می‌دهد که ۶ میلیارد یورو دیگر از منابع ارزی بلوکه شده ایران در بانک Tbi عراق است و مقرر شده از طریق همین دو بانک قطری، این منابع نیز در اختیار شش بانک ایرانی مورد نظر قرار گیرد.
بر خلاف برخی شایعات مطرح شده درباره چگونگی آزاد سازی این منابع ارزی، طبق توافقات صورت گرفته به محض انتقال منابع مورد اشاره، اختیار آن به صورت کامل با بانک مرکزی ایران است. ایران نیز قرار است از این منابع برای خرید کالاهای اساسی دارو و دیگر اقلام کالایی مورد نظر استفاده کند.

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 45890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha