دلیل گرمای شدید این روزها چیست؟

عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری با اشاره به اینکه گرم‌ترین تابستان جهان را امسال سپری می‌کنیم، گفت: طبق آمار سامانه‌ جهانی هواشناسی سطح اشعه فرابنفش در تهران سه‌شنبه هفته پیش رو به حد «شدید» می‌‍‌رسد و مردم باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد جهانگیر پرهمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به گرمای بی‌سابقه تابستان در ایران و جهان طی ماه جاری اظهار داشت: اینکه بشر با نحوه تعامل نامناسب خود زمینه ضربه به منابع آبی دنیا را فراهم کرده و زمینه ضعیف شدن لایه‌های حفاظتی جو را به وجود آورده است، شکی نیست.

عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری کشور، در بیان دلیل شکل‌گیری دمای بالا در تابستان سال جاری گفت: انرژی رسیده از خورشید به کره زمین عدد ثابتی است، اما تضعیف لایه‌های حفاظتی جو از جمله لایه اُزُن بر اثر فعالیت‌های بشری و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای باعث شده، تشعشعات بیشتری از خورشید به سطح زمین برسد و از نظر من این مهمترین دلیل افزایش قابل توجه دما در تابستان سال جاری است.

وی افزود: شاهد آتش‌سوزی وسیع بر اثر گرمای شدید در سطح جنگل‌ها در بسیاری از نقاط دنیا از جمله ایران، هستیم که می‌تواند زمینه تضعیف زمین در قبال این اشعه‌ها را فراهم می‌کند.

پرهمت تاکید کرد: بر اساس اعلام مقامات رسمی سازمان ملل، تابستانی که پشت سر می‌گذاریم، گرم‌ترین تابستان دنیا از ابتدای ثبت رسمی دما است که حاد بودن مسئله تغییرات اقلیمی را نمایش می‌دهد.

اشعه فرابنفش در تهران به بیشترین حد خود می‌رسد

عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری با اشاره به افزایش سطح اشعه فرابنفش بیان کرد: بر اساس آمار سامانه‌های جهانی هواشناسی سطح اشعه فرابنفش در تهران در سه شنبه هفته پیش رو به حد «شدید» می‌‍رسد و مردم و مسئولان باید اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی را انجام دهند.

وی ادامه داد: ماندن در خانه، استفاده از پوشش‌های ضد اشعه فرابنفش و نرفتن به ارتفاعات از جمله اقداماتی است که در این شرایط باید در دستور کار قرار گیرد.

پرهمت گفت: بسیاری از یخچال‌های طبیعی کشور و پوشش برفی که در فصل تابستان آب نمی‌شد، اکنون با این گرمای بی‌سابقه از بین رفته است.

گرم‌ترین تابستان جهان را سپری می‌کنیم

به گزارش فارس، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران گفته بود، بر اساس داده‌های منتشر شده، ماه جولای گرم ترین دوره سه هفته‌ای در طول تاریخ را به ثبت رسانده است، در این ماه ما شاهد بالاترین دمای اقیانوس برای این زمان از سال هستیم.

همچنین بر اساس گزارش سامانه‌های جهانی هواشناسی، تابستان سال جاری در ایران گرم‌ترین تابستان در یک دهه اخیر است و باید در مصرف منابع محدود آب صرفه‌جویی شود.

۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 45459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha