هشدار شدید گوترش: زمین به نقطه جوش رسیده است

دبیرکل سازمان ملل در خصوص گرمای شدید هوا در تابستان سال جاری هشدار داد و گفت اثرات تغییرات اقلیمی کاملاً قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل پس از تأیید اینکه ژوئیه (ماه جاری) گرم‌ترین ماه ثبت شده در جهان بوده است، گفت دوران «گرمایش زمین» به پایان رسیده و در عوض دوران «به جوش آمدن زمین» فرا رسیده است.

به گزارش گاردین، گوترش هشدار داد: «تغییرات اقلیمی همینجاست. وحشتناک است و این تازه آغاز راه است.»

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید هنوز امکان محدود کردن افزایش دمای جهانی و جلوگیری از بدترین حالت تغییرات اقلیمی وجود دارد. اما این امر «فقط با اقدام چشمگیر و فوری اقلیمی» ممکن می‌شود.

گوترش که در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می‌کرد، همچنین هشدار داد: «بشریت بر صندلی داغ نشسته است. تابستان امسال برای بخش‌های وسیعی از آمریکای شمالی، آسیا، آفریقا و اروپا، تابستان بی‌رحمانه‌ای بوده است. برای کل سیاره، این یک فاجعه است.»

اظهارات گوترش پس از آن بیان شد که دانشمندان در روز پنجشنبه اعلام کردند ۳ هفته گذشته «گرم‌ترین هفته‌های» کره زمین از زمان ثبت دمای نقاط مختلف بوده است و ماه ژوئیه (که هنوز به اتمام نرسیده) در مسیر تبدیل شدن به گرم‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی میانگین دمای هوای کره زمین در این ماه رکوردها را شکسته است. این افزایش شدید دما ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و در نتیجه تغییرات اقلیمی بوده است. گازهای تولید شده ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، مانند گلخانه‌ای در اطراف زمین عمل کرده و نور خورشید را به دام می‌اندازد. این امر سبب می‌شود کره زمین گرم‌تر شده و وضعیت اقلیم هر منطقه تشدید شود. بدین معنا که مناطق خشک شاهد خشکسالی‌های بیشتر و مناطق مرطوب شاهد سیل‌های شدید و بیشتری خواهند بود.

۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
کد خبر: 45378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha