سال ۲۰۲۲ جزو داغ ترین سال‌ها در تقویم هواشناسی خواهد بود

بحران اقلیمی زمستان‌ها را در سراسر جهان گرم‌تر کرده است که می‌تواند عواقب شدیدی در پی‌ داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایندیپندنت در ماه‌های ژانویه و فوریه، دمای سطح زمین در رتبه ششم داغ‌ترین سال‌های ثبت‌شده بوده است .

دانشمندان از هم اکنون تقریبا اطمینان دارند که سال ۲۰۲۲ در میان داغ‌ترین سال‌های ثبت‌شده است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) که یک سازمان فدرال در آمریکا است در گزارش این ماه خود می‌گوید امسال از هم اکنون آغازی داغ داشته است.

در ماه‌های ژانویه و فوریه، دمای سطح زمین در رتبه ششم داغ‌ترین سال‌های ثبت‌شده بوده است، به این معنی که این احتمال قوی (بالای ۹۹ درصد) وجود دارد که سال ۲۰۲۲ در میان ۱۰ سالی قرار می‌گیرد که گرم‌ترین سال‌ها بوده‌اند. 

داده‌های جدید همچنین نشان می‌دهد که ۲۸.۶ درصد احتمال می‌رود سال ۲۰۲۲ جزو پنج‌ تای اول داغ‌ترین سال‌ها و به احتمال ۲.۸ درصد داغ‌ترین سال در رصدهای ثبت‌شده باشد.

ماه گذشته در رده هفتم گرم‌ترین ماه فوریه در ۱۴۳ سالی بود که «ان‌اوای‌ای» ثبت کرده است‌ــ ۱.۴۶ درجه فارنهایت (۰.۸۱ درجه سانتی‌گراد) بالاتر از  دمای متوسط ۵۳.۹ درجه فارنهایت (۱۲.۱ درجه سانتی‌گراد) که در قرن بیستم ثبت شده است.

بحران اقلیمی زمستان‌ها را در سراسر جهان گرم‌تر کرده است که می‌تواند عواقب شدیدی در پی‌ داشته باشد.

برای نمونه، زمستان‌های گرم‌تر در این اواخر در کالیفرنیا از میزان بارش برف در ارتفاعات این ایالت کاسته است. در مقابل، این به‌معنای رسیدن آب جاری کمتر به جویبارها و رودخانه‌ها در فصل بهار است که موجب تشدید خشکسالی چندساله شده و زمین و گیاهان را خشک و در معرض آتش‌سوزی قرار می‌دهد.

تاکنون در سال ۲۰۲۲، شمال آمریکا، گرینلند، بخش‌هایی از شمال آفریقا، آسیای مرکزی و جنوبی، استرالیا و جنوب شرقی اقیانوس آرام از میانگین هوای خنک‌تری برخوردار بوده‌اند.

اما میانگین دمای هوا در سراسر اروپا، غرب و شمال روسیه، شرق هند و نواحی شمالی و غربی اقیانوس آرام و نیز بخش‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی و آفریقای جنوبی از حد معمول به‌مراتب بالا تر بود.

میزان بارش برف در ماه فوریه در نیمکره شمالی نزدیک به معمول یعنی ۱۷.۶۸ میلیون مایل مربع (حدود ۲۸ میلیون کیلومتر مربع) بود. میزان ریزش برف در اروپا و آسیا از میانگین آن بیشتر بود، در حالی که میانگین آن در آمریکای شمالی کمتراز حد معمول بود.

میانگین سطح یخ در دریای قطب شمال‌ــ یعنی گسترش لایه یخی که در زمانی مشخص سطح اقیانوس را می‌پوشاندــ ۵.۶۴ میلیون مایع مربع (۹ میلیون کیلومتر مربع) است. به گزارش مرکز ملی داده‌های برف و یخ، میزان یخ دریای قطب شمال در فوریه امسال در رده چهاردهم کوچک‌ترین لایه در این ماه در ۴۴ سال گذشته بوده است. 

گستردگی لایه یخ در دریای قطب جنوب در فوریه ۲۰۲۲ نیز در کوچک‌ترین سطح ثبت‌شده ۸۳۰ هزار مایل مربع (۱.۳۲ میلیون کیلومتر مربع) بوده که ۲۹.۶ درصد از میانگین معمول آن کمتر بود.

طوفان و گردباد در ماه گذشته در جهان بیش از میانگین آن بود که در مجموع هشت مورد آن‌ها طوفان‌های شناخته‌شده‌ای بودند که نام داشتند. نیمی از آن‌ها شدت‌ گرفتند و به تندباد تبدیل شدند (در غیر این‌صورت، در رده طوفان یا گردباد باقی می‌ماندند). 

اقیانوس هند جنوبی فعال‌ترین کانون با پنج طوفان شناخته‌شده بود که همراه طوفان‌های ماه‌های فوریه ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ رتبه بیشترین طوفان‌های بانام از سال ۱۹۸۱ به این‌سو را به‌ خود اختصاص داده است.

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 26390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha