این گیاه شما را پولدار می‌کند و سالم می‌مانید + تصاویر

بیشترین خواص زیره را باید کمک به هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به گردش خون دانست که دارای طبیعت گرم و خشک و خاصیت آنتی‌اکسیدانی فراوان است و سبب افزایش شیر مادر و برای دل‌درد کودکان مفید است. رفع مشکلات مثانه و کلیه - دفع گاز روده و معده - ضدعفونی‌کننده - کاهش وزن از خواص متعدد زیره سبز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ایلام گفت: کاشت زیره سبز هم ارزش اقتصادی دارد و هم خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد و از آن دسته گیاهانی است که به صورت دیم کشت می‌شود و به پایداری منابع آب نیز کمک می‌کند.

«علی فرضی‌نژاد» اظهار کرد: زیره سبز یکی از گیاهان دارویی ارزشمند کشور ایران با مصرف بسیار بالا در صنایع دارویی، ادویه‌ای و عطری است که به دلیل تقاضای بسیار زیاد جهانی دارای ارزش صادراتی زیادی است و به دلیل قرارداشتن ایران در منطقه خشک و گرم، زیره سبز ایرانی از کیفیت و مواد مؤثره بالاتری نسبت به کشورهای رقیب صادرات ایران برخوردار است.

این گیاه شما را پولدار می‌کند و سالم می‌مانید + تصاویر

وی با بیان اینکه زیره سبز دارای خواص شگفت‌انگیزی است، تصریح کرد: بیشترین خواص زیره را باید کمک به هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به گردش خون دانست که دارای طبیعت گرم و خشک و خاصیت آنتی‌اکسیدانی فراوان است و سبب افزایش شیر مادر و برای دل‌درد کودکان مفید است. رفع مشکلات مثانه و کلیه - دفع گاز روده و معده - ضدعفونی‌کننده - کاهش وزن از خواص متعدد زیره سبز است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام تصریح کرد: این گیاه دارای مواد مؤثره‌ای در رفع دل‌درد و نفخ شکم بوده و همچنین باعث افزایش اشتها می‌شود، اسانس این گیاه خاصیت ضدمیکروبی داشته و در صنایع غذایی از آن استفاده می‌شود و دارای اسانسی است که با عمل تقطیر به دست می‌آید و قطره اسانس زیره را می‌توان با روغن بادام مخلوط کرده بر روی شکم نوزادی که دل‌درد دارد و درد در شکم وی پیچیده، ماساژ دهید.

این گیاه شما را پولدار می‌کند و سالم می‌مانید + تصاویر

فرضی‌نژاد با بیان اینکه ترکیبات شیمیایی زیره سبز شامل، روغن رزین، تانن و اسانس است و آلدئیدی به نام کومینول علت بوی زیره است و مقدار کومینول در زیره ۳۰ الی ۵۰ درصد بستگی به محل کشت این گیاه دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: از نظر خصوصیات گیاه‌شناسی زیره سبز گیاهی علفی و یک‌ساله با نام علمی Cuminum cyminum از خانواده چتریان و دارای ریشه‌ای سطحی به طول ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر و کم‌وبیش منشعب است و ارتفاع ساقه گیاه بسته به شرایط منطقه کشت ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر و ساقه دارای انشعاب‌های فراوان است و برگ‌ها ظریف و باریک به‌صورت رشته‌های نخ مانند مشاهده می‌شوند و دارای قاعده‌ای کم‌وبیش پهن هستند. رنگ برگ‌ها سبز تیره است. گل‌ها به‌صورت چتر و به رنگ سفید و ارغوانی در انتهای ساقه‌های اصلی و فرعی تشکیل می‌شوند.

کاشت زیره سبز در شهرستان کوار | خبرگزاری صدا و سیما

فرضی‌نژاد تصریح کرد: زیره سبز برای رویش به حرارت مناسب و نور فراوان احتیاج دارد مخصوصاً در زمان گلدهی و میوه دهی گیاه، درجه حرارت و نور زیاد باعث عملکرد بیشتر گیاه خواهد شد. خاک‌های با بافت متوسط و خاک‌های لومی - شنی مناسب‌ترین خاک‌ها برای کاشت زیره هستند و خاک‌های با بافت سنگین به دلیل نگهداشت بیش از اندازه آب در خود باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده و همچنین خاک‌های با بافت سبک و فاقد عناصر غذایی باعث عدم تلقیح گل‌ها و میوه‌های پوک خواهد شد.

وی با بیان اینکه زیره سبز را می‌توان هم به‌صورت پاییزه و هم به‌صورت بهاره کشت کرد، ادامه داد: با توجه‌به محدودیت و کمبود منابع آبی در کشور و استان می‌طلبد یک گیاهی مقاوم به شرایط دیم کشور توصیه کرد چرا که زیره سبز از آن دسته از گیاهانی است که به‌صورت دیم و در دو فصل بهار و پاییز کشت آن به کشاورزان توصیه می‌شود.

۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 45247
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • FR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      1 1
      خیلی باحاله
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 0
      این موضوع هوشمندانه است