با این راهکارهای خانگی طب سنتی، سرفه‌ را درمان کنید

سرفه یا به انگلیسی (cough)، عمل اختیاری یا غیر اختیاری پاکسازی گلو و مسیر تنفسی از ذرات خارجی، میکروب‌ها، عوامل تحریک کننده، مایعات و موکوس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، با اینکه گاهی اوقات سرفه می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری جدی و زمینه‌ای باشد اما اکثر اوقات بدون نیاز به دارو بهبود پیدا می‌کند. بد نیست بدانید که برخی از میکروب‌ها با ایجاد سرفه سعی در پخش شدن و انتقال به سایر افراد دارند. برخی سرفه‌ها نیز فقط در شب اتفاق می‌افتند. راه‌های مختلفی برای تشخیص علت سرفه وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در واقع، بروز سرفه خشک می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که در ادامه به معرفی بیماری هایی که می‎تواند نشانه های سرفه خشک را از خود نشان دهند می‎پردازیم:

عفونت‌های ویروسی: هنگامی که فرد به یک ویروس مانند ویروس کرونا آلوده شود، ممکن است که سرفه، به عنوان یکی از عوارض بیماری، تا مدت‌ها بعد از بهبود سایر علائم شما باقی بماند. این سرفه‌ها، معمولاً خشک هستند و در نتیجه تحریک راه‌های هوایی سیستم تنفسی اتفاق می‌افتد.
آسم: آسم وضعیتی است که در آن مجاری تنفسی شما متورم و تنگ می‌شود. سرفه‌های مربوط به آسم می‌تواند هم مولد و هم غیرمولد باشد، اما غالباً غیرمولد است.
بیماری بازگشت اسید به مری: زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به طور مکرر به داخل مری برگردد. اسید معده می‌تواند مری شما را تحریک کرده و موجب بروز رفلکس سرفه شود.
ترشحات بینی: منظور از ترشحات بینی، ترشح مخاطی اضافی است که در گلو می‌چکد. هنگامی که به سرماخوردگی یا حساسیت فصلی مبتلا هستید، غشاهای بینی شما با تولید مخاط بیشتر از حد معمول واکنش نشان می‌دهند. برخلاف مخاط معمولی (سالم)، این مخاط آبکی و روان است، بنابراین به راحتی در پشت گلو می‌چکد. این چکه کردن می‌تواند عصب‌های پشت گلو را تحریک کرده و باعث بروز سرفه شود.

۱) عرق آویشن + عسل و آبجوش

بر اساس تحقیقات، عسل ممکن است سرفه را تسکین دهد. در یک مطالعه روی درمان کردن سرفه شبانه در کودکان، اثر عسل تیره و داروی ضدسرفه دکسترومتورفان با حضور یک گروه شاهد، مقایسه شد.

نتایج حاکی از این بود که عسل بیشترین اثر را در تسکین و کاهش سرفه دارد. اثرگذاری عسل اندکی بیشتر از دکسترومتورفان بود. در نتیجه والدین استفاده از عسل را برای درمان سرماخوردگی کودکان ترجیح دادند.

برای التیام سرفه میتوانید نصف استکان عرق آویشن را با نصف لیوان آب جوش مخلوط کرده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید.روزی دوبار از این شربت استفاده کنید.

نکاتی که پیش از مصرف این ترکیب باید در نظر داشته باشید
اول. خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. زیرا می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شدید، یا حساسیت‌های دائمی شود.

دوم. پیش از مصرف دمنوش آویشن، مطمئن شوید به آویشن آلرژی ندارید. علائم آلرژی به آویشن در ابتدا شبیه علائم مسمویت غذایی است.

سوم. بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی‌لیتر در روز دمنوش آویشن مصرف نکنید.

۲) زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، می‌تواند سرفه‌های خشک و سرفه‌های ناشی از آسم را تسکین دهد. برای تسکین حالت تهوع و درد هم می‌توان از زنجبیل استفاده کرد.

یک مطالعه نشان می‌دهد که برخی از ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل باعث شل شدن غشای مخاطی دستگاه تنفسی می‌شوند که این اتفاق، سرفه را کاهش می‌دهد. محققان در بیشتر موارد اثرات زنجبیل را روی سلول‌های انسانی و حیوانات بررسی کرده‌اند، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تکمیل این اطلاعات لازم است.

روش تهیه
با افزودن ۲۰ تا ۴۰ گرم زنجبیل تازه به یک فنجان آب داغ، دم‌نوشی تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش درست کنید. قبل از نوشیدن، اجازه دهید زنجبیل چند دقیقه در آب داغ خیس بخورد و دم بکشد. می‌توانید برای بهبود طعم و اثر بخشی بیشتر در تسکین سرفه، پس از این‌که دم‌نوشتان کمی خنک شد و دیگر داغ نبود، به آن عسل اضافه کنید.

توجه داشته باشید که در بعضی موارد، دم‌نوش زنجبیل می‌تواند باعث ناراحتی معده یا سوزش سر دل شود. عسل می‌تواند این عارضه جانبی را خفیف کند.

۳) چهارگل سرماخوردگی

کافیست به عطاری رفته و تقاضای چهار گل سرماخوردگی کنید.اسم این دمنوش چهارگل هست اما در واقع از تعداد بیشتری گیاه تشکیل شده است. گل ختمی ، پنیرک ، بنفشه ، عناب،گل زوفا ، آویشن ، پونه کوهی ،ناخنک ، نیلوفر ،پر سیاوشان و تخم گشنیز. البته با توجه به قیمت بالای برخی از این اقلام، کمتر چهارگلی پیدا می شود که شامل همه این موارد باشد.

۴) بخار و رطوبت هوا

روش دیگر درمان سرفه، درست کردن یک کاسه بخور است. برای این کار، یک کاسه بزرگ را با آب داغ پر کنید. گیاهان یا اسانس‌های روغنی مانند اکالیپتوس یا رزماری که باعث رفع گرفتگی می‌شوند را نیز به آب اضافه کنید.

روی کاسه خم شوید و یک حوله روی سرتان قرار دهید تا بخار در فضای زیر حوله به دام بیفتد. به مدت ۵ دقیقه بخار را تنفس کنید. حتماً از چشم‌بند استفاده کنید و اجازه ندهید بخار مستقیم با چشم یا پلک شما تماس پیدا کند. حرارت بالای بخار به چشم‌ها و بینایی آسیب می‌رساند.

۵) تغییر رژیم غذایی برای درمان بازگشت اسید معده به مری (ریفلاکس)

ریفلاکس اسید معده یکی از دلایل عمده سرفه است. پرهیز از غذاهای محرک معده که می‌توانند ریفلاکس معده را تحریک کنند مثل انواع فلفل یکی از بهترین روش‌های کنترل این بیماری و کاهش سرفه‌های ناشی از آن است.

۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 37795
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha