ادعای درمان آکنه با گیاه باباآدم چقدر درست است؟

پژوهشگران با انجام یک مطالعه قابلیت استفاده از گیاه باباآدم را برای ساخت دارویی برای درمان آکنه بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بیماری آکنه یکی از شایع‎‌ترین مشکلات پوستی در جوامع مختلف است. اِسکارها یا جای زخم‌های ناشی از آکنه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مادام‌العمر در رابطه با عزت نفس بیمار شود.

برخی بررسی‌ها نشان داد که اختلالات اجتماعی، روانی و عاطفی ناشی از آکنه از لحاظ شیوع و شدت، مشابه بیماری‌‎های مزمنی مانند صرع، آسم، دیابت و آرتروز است. همچنین در یک مطالعه علمی دیگر بیان شده است که میزان بروز افسردگی، کناره‌گیری اجتماعی، اضطراب و عصبانیت در افراد مبتلا به بیماری آکنه از افراد بیماری که از این بیماری رنج نمی برند، بیشتر است.  

اگر چه داروهای موجود در درمان آکنه اغلب اثربخشی مناسبی در بهبود تظاهرات این بیماری دارند، اما مزمن بودن آکنه در بسیاری از موارد بیماران را ناگزیر به مصرف چندین دوره چندهفته‌ای تا چندماهه از داروها می‌کند؛ که این موضوع خود سبب بروز هرچه بیش‌تر عوارض جانبی این داروها در افراد بیمار می‌شود.

گیاه «باباآدم» از سه هزار سال پیش، در چین به عنوان پاک‌کننده در بهبود مشکلات غدد ترشحی پوست که در آکنه دخیل هستند کاربرد داشته است. بر همین اساس تهیه داروی ضد آکنه موثر با عوارض کم‌تر می‌تواند در این خصوص کمک‌کننده باشد.

با توجه به همین موضوع؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه تاثیر گیاه باباآدم را در بیماران دچار آکنه بررسی کردند. برای انجام این مطالعه؛ ۱۰۰ بیمار دچار آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط که به کلینیک ویژه بیمارستان قائم مشهد مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند.

یافته‌‎های حاصل از این مطالعه و آزمایش‌های مختلف فیزیکوشیمیایی و آزمایش‌‎های مربوط به رهش و پایداری میکروبی دارو، نشان داد که گیاه باباآدم قابلیت فرموله شدن در اشکال موضعی کرم و ژل را دارد.

پژوهشگران این مطالعه معتقدند که نتایج این مطالعه می‌‎تواند در مطالعات آینده بر روی گیاه، با هدف تجاری‌سازی و ورود فرمولاسیون‌‎های جدید گیاهی به بازار دارویی کشور و استفاده از اثرات درمانی آن از جمله در درمان بیماری آکنه کمک کند.

همچنین این محققان، پیشنهاداتی را برای مطالعات آینده ارائه می‌کنند:

- ساخت و بررسی خصوصیات فرمولاسیون موضعی عصاره باباآدم با استفاده از فناوری نانو؛

- جداسازی و تخلیص ترکیبات موثر این گیاه و بررسی خواص دارویی آن‌ها؛

- انجام مطالعات بالینی جهت بررسی اثر بخشی داروهای ساخته شده از این گیاه؛

- ساخت فرمولاسیون‌های جدید از این دارو و 

- استفاده از آنتی‌اکسیدان در فرمولاسیون و بررسی کارایی آن.

۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 22342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha