بازار سرمایه در اوج ارزندگی/ کاهش نرخ ارز، عامل افت بورس نیست

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شاخص کل بورس و کلیت سهم‌های بورسی جذاب و ارزنده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد احسان طیبی ثانی، استادیار مدیریت مالی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: روند کلی بازار سهام صعودی است و اگر در روزهایی مشاهده می‌کنیم که شاخص کل بازار سهام روند افت قیمتی را تجربه کرد، به این دلیل است که این ریزش‌ها «ریز موج‌هایی نزولی» در دل موج صعودی بزرگ‌تر و اصلی قرار گرفته اند.


این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: به طور مشخص موج صعودی بزرگ و اصلی بازار سهام از اواخر سال گذشته شروع شده است.


این تحلیل گر بازارهای مالی عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در بازار سرمایه مهم است این است که اهالی این باز، سهام هیچوقت نرخ ارز بالاتر از نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران را در تحلیل‌های خود وارد نکرده اند، به عبارت دیگر نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران نرخ مرجع برای تحلیلگران بازار سهام است، بنابراین با تغییرات نرخ دلار غیر رسمی، مفروضات تحلیل گران تغییر نخواهد کرد.


این فعال بازار سرمایه ابراز داشت: با این حال عده‌ای عنوان می‌کنند با کاهش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، شاخص کل بازار سهام نیز نزول خواهد کرد، این عقیده کاملا اشتباه است و افرادی که این عقیده را دارند تحت تاثیر رفتارهای هیجانی قرار گرفته اند.


طیبی ثانی با اشاره به این که یکی از دلایل افت شاخص کل بازار سهام عرضه‌های آبشاری سهام داران حقوقی است، گفت: در این شرایط لازم است تا نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند.


استادیار مدیریت مالی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر این موضوع که بازار سهام به کف قیمتی رسیده است، گفت: گزارش‌های ماهیانه تولید و فروش و صورت‌های مالی دوره‌ای نمادهای بورسی حاکی از آن است که تولید و فروش و سودآوری کلیت شرکت‌ها روند صعودی دارد، در نتیجه این موضوع شاخص کل بازار سرمایه را تقویت خواهد کرد؛ بنابراین بازار سهام در اوج ارزندگی ایستاده است.


این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: ارزندگی بازار سهام تایید می‌کند که در حال حاضر شاخص کل بورس و کلیت شرکت‌های بورسی تقریبا در کف قیمتی ایستاده اند، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که شاخص کل بورس روند نزولی را ادامه دهد.


این تحلیل گر بازارهای مالی عنوان کرد: با توجه به اینکه نرخ ارز در سیر نزولی قرار دارد، این موضوع بهترین فرصت را فراهم خواهد کرد تا ارزها «تک نرخی» شوند که در این شرایط، بازار سرمایه از تک نرخی کردن نرخ ارز بسیار استقبال خواهد کرد، به طوری که رشد بازار سرمایه تشدید خواهد شد.


وی افزود: کاهش نرخ ارز نیز به تقویت بازار سرمایه کمک خواهد کرد، زیرا کاهش نرخ ارز موجب خواهد شد تا صنایع ریالی مانند گروه‌های بانک، خودرو و ... بازدهی خود را افزایش دهند.


این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: برخی‌ها عنوان می‌کنند کاهش نرخ ارز به ضرر شرکت‌های کامودیتی محور است، این نظر کاملا اشتباه است، زیرا با احتمال اجرایی شدن توافق برجام تولید و صادرات این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه برخی از شرکت‌ها برای فروش صادراتی خود مجبور به ارائه تخفیف شده اند، اما اگر این توافق اجرایی شود، صادرکنندگان برای فروش خود تخفیفی نخواهند داد.

۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 45186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha