آرامش به بازار گوشت قرمز برمی‌گردد؟/ ۴۰۰ هزار رأس دام زنده گوسفندی و گوساله بزودی وارد کشور می شود

رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: برای تنظیم بازار گوشت قرمز وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات دام زنده کرده است به‌طوری که قرار است ۱۰۰ هزار رأس دام زنده گوساله و ۳۰۰ هزار رأس دام زنده گوسفندی از کشورهای استرالیا، برزیل و آفریقا وارد کشور شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله گرم درحالی به‌تازگی به کیلویی ۷۰۰ هزار تومان در بازار رسیده که پیش از این رئیس شورای تأمین دام کشور از تولید مطلوب دام زنده گوسفندی و گوساله و همچنین منطقی بودن قیمت هر کیلوگرم لاشه گوشت قرمز در حدود ۴۲۰ هزار تومان سخن گفته بود.
«منصور پوریان» رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی با تأکید بر اینکه اکنون دام زنده، گوشت قرمز گرم و منجمد به میزان کافی در کشور موجود است، گفت: افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در بازار منطقی نیست و عده‌ای سودجو در بازار این محصول اخلال ایجاد می‌کنند. رئیس شورای تأمین دام کشور افزود: با توجه به تعطیلات ژانویه و کاهش ورود حجم گوشت گرم از مبادی وارداتی و همچنین در پی انتشار گزارش‌های مرکز آمار ایران درخصوص کاهش کشتار دام زنده شرایط برای سودجویی برخی فراهم شد تاجایی که با افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت گوسفندی و گوساله گرم متعاقباً نرخ دام زنده نیز افزایش یافت.
وی اضافه کرد: در صورتی که کاهش کشتار در کشتارگاه‌ها به معنای کاهش جمعیت دام زنده گوسفندی و گوساله نیست.
پوریان خاطرنشان کرد: طبق آمارها جمعیت دامی سبک (گوسفندی) کشور ۶۰ میلیون رأس است که با زایش‌های جدید در انتهای پاییز به ۶۵ میلیون رأس خواهد رسید.
وی افزود: در بخش دام سنگین نیز جمعیت دامی ۴.۵ میلیون رأس دام شیری و گوشتی است که با احتساب دام‌های محلی این میزان به ۵.۵ میلیون رأس می‌رسد.
به گفته وی، هر ساله در دی‌ماه شاهد موج‌سازی‌های قیمتی توسط برخی افراد سودجو هستیم که این مهم پیش از این به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده بود که در ماه‌های پایانی سال موج‌سازی قیمتی افزایش می‌یابد تا با مدیریت بازار این محصول کنترل شود.
رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: بررسی بازار نشان می‌دهد که تقاضای گوشت قرمز مثل ماه‌های گذشته است و حتی با رکود در بازار دام زنده نیز روبه‌رو هستیم، بنابراین افزایش قیمت گوشت قرمز کاذب و غیرواقعی است.
وی اظهار داشت: پیش از این قیمت هر کیلوگرم دام زنده بین ۱۷۵ تا ۱۹۰ هزار تومان بود که به‌تازگی و یکباره این رقم به کیلویی بین ۲۰۰ تا ۲۶۰ هزارتومان تغییر یافت این درحالی است که بالاترین نرخ دام زنده باید نهایتاً در بدترین شرایط بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان باشد که درحال حاضر دام زنده خریدار ندارد و این مهم صنعت دامی را با رکود مواجه کرده است.
قیمت ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دام زنده خریدار ندارد یعنی مشکل رکود کامل در صنعت دام است پوریان همچنان قیمت واقعی هر کیلوگرم لاشه گوشت گوسفندی و گوساله گرم را ۴۲۰ هزار تومان دانست و گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی یا گوساله گرم پیش از این در بازار با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد که به‌تازگی به قیمت ۷۰۰ هزار تومان رسیده است که نه تنها افزایش قیمت مجدد غیرمنطقی است بلکه عده‌ای از این بازار نامتلاطم درحال سودجویی هستند.
وی افزود: با وجود افزایش قیمت گوشت قرمز گرم گوسفندی و گوساله در بازار، قیمت گوشت منجمد هیچ افزایشی نداشته است و طبق روال گذشته در بازار عرضه می‌شود. این مقام صنفی، قیمت واقعی هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد را بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و گوشت گرم وارداتی را بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و گوشت گرم داخلی بین ۳۵۰ تا ۴۲۰ هزار تومان عنوان کرد.

شروع واردات ۴۰۰ هزار رأس دام زنده گوسفندی و گوساله
رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: برای تنظیم بازار گوشت قرمز وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات دام زنده کرده است به‌طوری که قرار است ۱۰۰ هزار رأس دام زنده گوساله و ۳۰۰ هزار رأس دام زنده گوسفندی از کشورهای استرالیا، برزیل و آفریقا وارد کشور شود.
وی این اقدام دولت را برای تنظیم بازار گوشت قرمز درکشور مؤثر دانست و گفت: موافق واردات گوشت قرمز و دام زنده هستیم اما بر این باوریم که باید برای حفظ صنعت دامی کشور، واردات کنترل و مدیریت شود تا صنعت آسیب نبیند.
پوریان یادآور شد: پس از آزادسازی نرخ ارز برای کالاهای اساسی صنعت دامی دچار مشکل شد و اکنون اثرات خود را نمایان کرده است. وی تصریح کرد: درحال حاضر تولیدات صنعت دامی کشور اقتصادی نیست و در این بازار برخی افراد سودجو نیز به دلیل زیاده‌خواهی باعث برهم‌ریختگی این بازار می‌شوند.
رئیس شورای تأمین دام کشور با بیان اینکه حمایت از بخش تولید و اشتغال مهم است زیرا تمامی روستاهای کشور درگیر صنعت دامی هستند، افزود: برای حفظ و پایداری صنعت دامی کشور و اشتغال روستاها نباید نگاه مصرفی به تولید داشته باشیم بلکه باید با حمایت از تولید و تولیدکنندگان با افزایش تولید از نوسانات و اثرات قیمتی در بازار مصرف جلوگیری کنیم.
وی بر این باور است که برای حمایت از تولید داخلی باید خرید قراردادی و حمایت‌های نهاده‌های دامی از تولیدکنندگان اتفاق بیفتد تا تولیدکننده انگیزه کافی برای تولید داشته باشد.

بازار گوشت آرام می‌شود
قیمت گوشت قرمز در بازار با افزایش موقتی روبرو بوده است که این امر به فصل زایش دام های کشور که هر ساله د رآبان ماه و دی ماه صورت می گیرد مربوط است اما با ژایان دی ماه و افزایش واردات گوشت قرمز به کشور از مبادی گوناگون و همچنین عرضه گوشت تولید قراردادی کعه توسط عشایر صورت گرفته است تا چندی دیگر شاهد آرامش در بازار گوشت قرمز خواهیم بود.
هر چند که هم اکنون گوشت وارداتی با قیمت ۳۱۰ تا ۳۹۰ هزار تومان به وفور در فروشگاه‌های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 50979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha