عرضه گوشت قرمز در یک سال گذشته ۱۴درصد کم شده است + نمودار

عرضه گوشت قرمز در اردیبهشت ماه امسال در کشتارگاه های کشور ۱۴ درصد کمتر از سال قبل شد. بررسی ها نشان می دهد عمده این کاهش در سمت گوشت گوسفند و بره بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وضعیت عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های کشور نشان می دهد این محصول پس از طی یک روند نوسانی در ماه های اخیر در نهایت نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته کاهشی معنادار پیدا کرده است.

افت ۱۴ درصدی عرضه گوشت قرمز در میانه بهار

در اردیبهشت ماه امسال، وزن گوشت عرضه شده در کشتارگاه ها برابر با ۴۳ هزار و ۷۷۵ تن بوده است. این رقم در موقعیت مشابه خود در سال گذشته برابر با ۵۰ هزار و ۷۶۳ تن بوده و اکنون ۱۴ درصد کمتر شده است.

بررسی روند آمارهای ثبت شده در این خصوص نشان می دهد بیشترین سطح این متغیر در سال ۱۴۰۱ ثبت شده و کمترین آن مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده است.

تفکیک آمارهای ثبت شده دراین خصوص نشان می دهد وزن گاو و گوسفند در این مدت افت چشمگیری را رقم زده است.

افت ۲۰ درصدی عرضه گوشت گوسفند در اردیبهشت ۱۴۰۱

طبق داده های مرکز آمار در یک سال منتهی به اردیبهشت ماه امسال، وزن عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ها، در تمام بخش ها مسیری کاهشی را سپری کرده است.

در این میان گوشت گوسفند افتی ۲۰ درصدی را ثبت کرده و گاومیش نیز با ثبت افت ۲۲ درصدی رکورددار این بخش بوده است.

زمانی که عرضه یک کالا در اقتصاد کاهش پیدا میکند می‌تواند سویی افزایشی را درقیمت آن کالا داشته و موجب رشد قیمت آن شود. این موضوع از جهتی ممکن است در نتیجه افزایش هزینه تولید در گوشت باشد. چرا که برخی نهاده های دامی وارداتی بوده و می تواند در اثر نرخ ارز رشد قیمت پیدا کرده باشد. در همین رابطه برخی معتقدند با کاهش عرضه گوشت در کشور ممکن است همچنان روند فزاینده قیمت مصرف کننده در این کالا ادامه دار باشد. این در حالی است که البته برخی دیگر معتقدند سطح عرضه این کالا در ماه های اخیر تغییر خاصی را در برنداشته است. همین موضوع موجب شده تا این دسته همچنان وضعیت گوشت را بدون جهش خاصی در قیمت بدانند و روند ماهانه قیمت ها را در این کالا ثابت بدانند.

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 43984
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha