خرید گندم از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت

بیش از ۵۳ درصد از مطالبات گندمکاران به حسابشان واریز شده و پیگیری پرداخت مابقی مطالبات در جریان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گندم یکی از کالاهای اساسی کشاورزی محسوب می‌شود که سهم زیادی در امنیت غذایی کشور دارد. از این رو تأمین این محصول از طریق تولید و واردات از اهمیت بسزایی برخوردار است. خوشبختانه از سال گذشته با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم شاهد رشد میزان تولید و ترغیب کشاورزان به فروش گندم شان به دولت بودیم. آمارها هم حاکی از این مطلب است که علی رغم ادامه برداشت گندم تا ماه‌های آتی، رکوردهای جدیدی تاکنون به ثبت رسیده است به طوری‌که طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکنون ۶ میلیون و ۸۷۸ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.
بر اساس آمار رسمی ۴۵۳ هزار کشاورز در سراسر کشور، گندم تولیدی خود را در قالب یک میلیون و ۲۴۳ هزار محموله به مراکز خرید این محصول تحویل داده‌اند و خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در همین مدت، از رشدی بیش از ۲۵ درصد برخوردار شده است.

پرداخت مطالبات
یکی از موضوعات مهم مرتبط با خرید تضمینی گندم پرداخت مطالبات کشاورزان است و در این زمینه رئیس جمهور دستور پیگیری‌های لازم برای پرداخت مطالبات گندمکاران را داده است. اگرچه در این بخش محدودیت‌هایی برای پرداخت مطالبات گندمکاران وجود دارد اما با همکاری سازمان برنامه و بودجه و دریافت منابع بانکی، منابع لازم برای پرداخت مطالبات گندمکاران تأمین شده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به پرداخت نیمی از مطالبات کشاورزان می‌گوید: «مبلغ گندم‌های خریداری شده از کشاورزان ۳۱ استان کشور تا صبح دیروز، ۱۰۳ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان بود که بیش از ۵۳ درصد از این میزان به حساب گندمکاران واریز شده و پیگیری پرداخت مابقی مطالبات نیز در جریان است.»
«سیدسعید راد»، با بیان اینکه با توجه به میزان خرید گندم، ۶۰ درصد مبلغ پرداختی به کشاورزان سه استان خوزستان، فارس و گلستان پرداخت شده افزوده است: «بعد از این سه استان، بیشترین مبلغ را کشاورزان استان‌های کرمان، خراسان رضوی، کرمانشاه، لرستان، تهران و اردبیل دریافت کرده‌اند.»
معاون وزیر جهاد با اشاره به اینکه بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد از مطالبات کشاورزان ۷ استان بابت تحویل گندم به حسابشان واریز شده است، می‌گوید: «به ترتیب گندمکاران استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خوزستان، قم، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمان، بیشترین درصد دریافت مطالبات خود را داشته‌اند.»
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تأکید بر اینکه تاکنون در کشور یک میلیون و ۳۸۵ هزار تن گندم بیشتر از سال گذشته خریداری شده است، می‌افزاید: «با تداوم روند موجود و با توجه به اینکه خرید گندم در بخشی از مناطق شمال و غرب کشور ادامه دارد، پیش‌بینی می‌شود تا آخر تیرماه از رکورد خرید ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم سال ۱۴۰۱ عبور کنیم.»

خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد
خرید تضمینی گندم از فروردین ماه آغاز شد و حالا برداشت در برخی از استان‌های گرمسیری تمام شده است، اما برداشت در استان‌های سردسیری و شمال‌غرب کشور مانند اردبیل، همدان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان باقی‌مانده است. خرید تضمینی گندم هم تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت که البته به دلیل شرایط متفاوت آب و هوایی امسال ممکن است زمان خرید ادامه پیدا کند.
امسال باران‌های خوبی در فروردین و اردیبهشت در بخش شمال غربی کشور شاهد بودیم که نگرانی‌ها درباره تولید این محصول در کشور را از بین برده است. بر اساس آمار رسمی در همه استان‌ها خرید تضمینی گندم رشد داشته است و انتظار می‌رود این روند تداوم داشته باشد.

کاهش واردات
افزایش نرخ خرید تضمینی در سال زراعی گذشته و امسال منجر به کاهش واردات به کشور شده است. بر اساس آمار گمرک در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۷۹۰ هزار و ۹۱۶ تن گندم به ارزش ۳۴۹ میلیون و ۱۱ هزار و ۲۶۵ دلار به کشور وارد شده است. این میزان واردات به نسبت مدت مشابه آن در سال قبل با کاهش ۴۸ درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده است.
بر این اساس واردات گندم در سال گذشته، یک‌میلیون و ۵۳۱ هزار و ۴۵۰ تن به ارزش ۶۲۱ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۷۰ دلار بوده است. این میزان واردات ازنظر ارزشی با کاهش ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است که این حجم از کاهش واردات به خاطر افزایش تولید در واحد سطح در ایران رقم خورده است. در سال زارعی جاری بر اساس اطلاعات منتشرشده میزان برداشت به دلیل بارش‌های مناسب رشد یافته است. همچنین در سال گذشته به دلیل بحران جنگ اوکراین و روسیه کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران در اقدامی احتیاطی ذخایر استراتژیک گندم خود را بیش از میزان نیاز تأمین کرده‌اند. بنابراین طی سه‌ماهه ابتدای سال گذشته، در راستای حفظ امنیت غذایی کشور، اندکی میزان واردات گندم به کشور بیش از نیاز عادی رشد یافته است.

۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
کد خبر: 45086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha