عراق هر تن گندم را از کشاورز ۶۵۳ دلار می خرد، ایران ۲۴۴ دلار؛ تهدید قاچاق جدی است!

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور از آغاز خرید تضمینی گندم در کشور از امروز خبر داد و گفت: تهدید قاچاق گندم به عراق بسیار جدی است چراکه این کشور اعلام کرده، برای خرید هر تن گندم ۸۵۰ هزار دینار معادل ۶۵۳ دلار پرداخت می‌کند، در حالی که قیمت خرید تضمینی هر تن گندم در ایران بسیار کمتر و در حدود ۲۴۴ دلار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی‌قلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به آغاز رسمی برداشت گندم در کشور، اظهار کرد: همزمان با آغاز رسمی برداشت گندم در کشور، از امروز اجرای طرح خرید تضمینی گندم سال ۱۴۰۲ نیز آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: قرار بر این است، طرح خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ در بخش پیشین شهرستان راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان او و همچنین نمایندگان بنیاد ملی گندمکاران کشور کلید بخورد.

‌ایمانی تصریح کرد: پس از استان سیستان و بلوچستان به تدریج سایر استان‌ها وارد طرح خرید تضمینی می‌شوند و در آخر استان‌های معتدل به این طرح اضافه می شوند.

وی پیش‌بینی کرد: با افزایش بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان تولید گندم در کشور افزایش یافته و به مرز ۱۲ میلیون تن برسد.

ایمانی درباره برآورد میزان تحویل گندم به دولت برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور، گفت: میزان تحویل گندم به دولت توسط کشاورزان، قابل پیش‌بینی نیست و تحت تأثیر شرایط مختلفی قرار دارد که مهمترین آن‌ها قیمت خرید تضمینی مناسب است.

وی یادآور شد: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۲ در شهریور ماه سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد، این رقم در صورت تحویل گندم به دولت به اضافه یک هزار و ۵۰۰ تومان جایزه یعنی هر کیلوگرم ۱۳ هزار تومان خواهد شد. این درحالی است که از زمان تعیین این قیمت تا امروز عوامل مؤثر بر قیمت خرید تضمینی تغییرات زیادی داشته‌اند.

ایمانی از جمله این عوامل را قیمت جهانی گندم، نرخ مبادلات، نرخ دلار و هزینه‌های تولید برشمرد.

وی ادامه داد: در زمان تعیین قیمت خرید تضمینی گندم نرخ دلار ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان بود در حالی که اکنون این نرخ به ۵۰ هزار تومان نزدیک شده است و همراه با آن تمامی مؤلفه‌های تولید افزایش قیمت داشته‌اند.

به گفته‌ایمانی؛ به جز کود شیمیایی سایر مؤلفه‌های تولید همچون نهاده و خدمات با افزایش نرخ دلار رشد چند برابری داشته‌ و دیگر قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم گندم متناسب با هزینه‌های تولید نیست.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان درصدد اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم هستند، افزود: در حال حاضر قیمت جدید در کمیته کارشناسی تعیین و تصویب شده است و با تشکیل جلسه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی نهایی و اعلام خواهد شد.

ایمانی معتقد است؛ شورا هر چه زودتر باید تشکیل جلسه داده و قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح و آن را اعلام کند چراکه تهدیدات جدی برای خروج گندم از مسیر خرید دولتی و تأمین ذخایر استراتژیک این محصول در سال جدید وجود دارد.

وی از جمله این تهدیدات را افزایش احتمال قاچاق گندم به کشور عراق در پی تصمیم وزارت کشاورزی این کشور برای خرید گندم با قیمت بسیار بالاتر از ایران عنوان کرد.

ایمانی توضیح داد: وزارت کشاورزی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرده است، دولت این کشور هر تُن گندم را ۸۵۰ هزار دینار معادل ۶۵۳ دلار خریداری می‌کند این در حالی است که قیمت خرید تضمینی هر تُن گندم در کشور ما حدود ۲۲۴ دلار است.

وی با توجه به تفاوت زیاد قیمت خرید تضمینی گندم در کشور ما و قیمت خرید گندم در عراق، خطر قاچاق به این کشور را بسیار جدی دانست.

ایمانی دیگر تهدید جدی برای خروج گندم از مسیر خرید دولتی و تأمین ذخایر استراتژیک گندم کشور در سال ۱۴۰۲ را افزایش چشم گیر قیمت نهاده‌های خوراک دام عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت خوراک دام، دامداران را تشویق به استفاده از گندم در جیره غذایی دام کرده است به طور مثال در حال حاضر هر کیلوگرم جو سنواتی( تولید سال گذشته) ۱۴ هزار تومان است و جایگزینی آن با گندم جیره را برای دامداران ارزان‌تر و با صرف اقتصادی بیشتر می کند.

گفتنی است؛ بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان در سال گذشته ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم را در طرح خرید تضمینی به دولت تحویل دادند. این رقم برای سال جاری با توجه به گرانی نهاده‌های تولید و افزایش احتمال خروج گندم از مسیر خرید تضمینی قابل پیش‌بینی نیست.

۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 40789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس صادقی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 0
      قیمت خریدتضمینی.گندم ۱۳ هزارتومان .با هزینه هابالا .یک قیمت کشاورز .کش هستش.گندم با این هزینه ها حداقل دست پایین ۲۵ باشه خوبه .تا با این هزینه ها .کشاورز بتونه .خرج زندگیش بده