۴۰ درصد ذرت مورد نیاز کشور از روسیه و اوکراین تامین می شود

فخرالدین عامریان، رییس اتاق ایران و برزیل، در نشست خبری درباره ظرفیت تجاری بین دو کشور با اشاره به جنگ کشورهای روسیه و اوکراین، گفت: ۴۰ درصد نیاز سالانه ایران به ذرت از کشورهای روسیه و اوکراین تامین می شود که می توان آن را با واردات از کشور برزیل همراه با سایر کشورها جایگزین کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چند روز  پیش وزیر کشاورزی برزیل در سفر به ایران پیشنهاد تهاتر محصولات کشاورزی را داد، امروز سید فخرالدین عامریان، رییس اتاق بازرگانی ایران و برزیل، با دعوت از رسانه‌ها در نشست خبری از ظرفیت‌های این کشور برای توسعه تبادلات تجاری بین دو کشور سخن گفت.

به نظر می‌رسد، با شدت گرفتن جنگ روسیه و اوکراین برزیل به دنبال افزایش تبادلات تجاری در حوزه کشاورزی است.

در همین ارتباط رییس اتاق بازرگانی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره توانمندی‌های برزیل برای جایگزینی روسیه و اوکراین در این حوزه تجاری گفت: دو کشور روسیه و اوکراین نقش مهمی در تامین غلات کشور ما دارند، از جمله غلاتی که به صورت قابل توجه از کشورهای اوکراین و روسیه تامین می‌شود ذرت است.

وی ادامه داد: سالانه ۹ میلیون تن ذرت وارد کشور می‌شود که ۴۰ درصد آن از کشورهای اوکراین و روسیه و ۶۰ آن از کشور برزیل تامین می‌شود.

عامریان پیش بینی کرد که بحران در روسیه و اوکراین بازار خوبی برای صادرات اوره و محصولات پتروشیمی ما ایجاد کند زیرا روسیه رقیب اصلی ما در صادرات این گونه محصولات است.

وی با اشاره به سفر اخیرا وزیر کشاورزی برزیل به ایران سفر، اظهار کرد: این سفر فرصتی ایجاد کرده است که، تجارت محصولات کشاورزی را با برزیل همراه با سایر کشور گسترش دهیم.

عامریان همچنین از مذاکراتی با برزیل برای تهاتر کود اوره ایران با خوراک دام این کشور  خبر داد و افزود: قرار بر این است که در اولین اقدام برای تهاتر، هفته آینده محموله اوره به مقصد برزیل می‌رود و به جای آن ذرت وارد کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیز ما صادرات کود اوره به برزیل را داریم، گفت: سالانه کود اوره به میزان ۴۰۰ هزار تن به برزیل صادر می‌شود که آغاز تهاتر میزان آن افزایش خواهد یافت.

به گفته عامریان، مشکل اصلی تجارت ایران با برزیل تعرفه‌ای نامتوازن است به نحوی که این کشور برای برخی از کالاهای ما عوارض گمرکی ۱۵۰ درصدی در نظر گرفته‌اند، در حالی که این رقم برای محصولات آنها ۴ درصد است.

عامریان میزان صادرات سالانه محصولات کشاورزی ایران به برزیل را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران قابلیت افزایش تا یک میلیارد دلار را داد.

وی از جمله محصولات صادراتی کشور به برای را  پسته، زعفران، خرما، کشمش و فرش برشمرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره کشت فراسرزمینی در برزیل گفت: هم اکنون سرمایه گذاران ایرانی ۶۰ هزار هکتار زمین در برزیل را به کشت سویا وذرت اختصاص داده‌اند که به زودی توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران وبرزیل همچنین از فعالیت فراسرزمینی سرمایه گذاران ایرانی در حوزه کشتارگاهی خبر داد و افزود: سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد در این کشتارگاه‌ها تولید و به ایران صادر می‌شود که از کیفیت بسیار خوبی بر اساس ضوابط داخلی دامپزشکی کشور برخوردار هستند.

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 25692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha