رشد شدید قیمت طلا پس از گزارش تولیدات صنعتی آمریکا

داده‌های اقتصادی جدید ایالات متحده حاکی از کاهش نیم‌درصدی تولید صنعتی است. این گزارش که مطابق پیش بینی اقتصاددانان نبود سبب افزایش قابل توجه قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، تولید صنعتی در ایالات متحده به طور غیرمنتظره‌ای در ماه ژوئن کاهش یافت.

دولت آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که تولید صنعتی در ماه گذشته ۰.۵ درصد کاهش یافته است. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، پیش‌بینی کرده بودند که تولید کارخانه‌ها بدون تغییر خواهد بود.

همچنین تولید در ژوئن ۰.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و پس از کاهش ۰.۲ درصدی در دوره ژانویه تا مارس، با نرخ سالانه ۱.۵ درصدی در سه ماهه دوم به حالت پیشین خود بازگشت.

این داده‌ها گمانه‌زنی‌هایی را برانگیخت که ممکن است فدرال رزرو مجبور شود از تصمیم خود برای افزایش نرخ عقب‌نشینی کند.

تولید که ۱۱.۱ درصد از اقتصاد را تشکیل می‌دهد، از مارس ۲۰۲۲، زمانی که بانک مرکزی ایالات متحده سریعترین کمپین انقباضی سیاست پولی خود را در بیش از ۴۰ سال اخیر آغاز کرد، با افزایش ۵۰۰ واحدی از افزایش نرخ بهره نسبت به فدرال رزرو کاهش یافته است. همچنین هزینه‌ها به سمت خدمات و دور شدن از کالاهایی که معمولاً به صورت اعتباری خریداری می شوند، تغییر کرده است.

شاخص موسسه مدیریت تامین برای فعالیت کارخانه ملی به مدت هفت ماه متوالی زیر آستانه ۵۰ باقی مانده است که نشان دهنده انقباض در تولید است. اما سوسوهای امید وجود دارد.

نظرسنجی ISM در این ماه نشان داد که مشتریان موجودی انبارها را «خیلی کم» می بینند. سرمایه‌گذاری خصوصی در سه ماهه اول با کمترین سرعت خود در یک سال و نیم گذشته افزایش یافت. این پیشرفت‌ها نوید خوبی برای تولید آینده کارخانه های است.

تولید وسایل نقلیه موتوری در ماه گذشته پس از افزایش ۰.۸ درصدی در ماه می، ۳.۰ درصد کاهش یافت. تولید کالاهای مصرفی که قرار است سه سال و بیشتر دوام بیاورند، ۲.۷ درصد کاهش یافت، که به دلیل کاهش قابل توجه در لوازم خانگی، مبلمان، فرش و همچنین محصولات خودرو بود. تولید کالاهای مصرفی غیرقابل تحمل ۰.۹ درصد کاهش یافت که ناشی از پوشاک، انرژی و همچنین غذا و تنباکو بود.

به طور کلی، تولید کالاهای بادوام ۰.۱٪ کاهش یافت در حالی که تولید کالاهای غیر بادوام ۰.۶٪ کاهش یافت.

تولید معدن پس از کاهش ۱.۴ درصدی در ماه می، ۰.۲ درصد کاهش یافت. تولید آب و برق ۲.۶ درصد کاهش یافت که برای سومین ماه متوالی کاهش یافت.

با کاهش تولیدات تولیدی، معدنی و تاسیساتی، تولید کلی صنعتی در ژوئن ۰.۵ درصد کاهش یافت که با کاهش ماه می مطابقت داشت. تولید صنعتی پس از کاهش ۰.۲ درصدی در سه ماهه اول سال با نرخ ۰.۷ درصد در سه ماهه دوم افزایش یافت.

استفاده از ظرفیت برای بخش صنعت، معیاری برای چگونگی استفاده کامل شرکت ها از منابع خود، از ۷۸.۹ درصد کاهش یافت.

طلا در واکنش به انتشار داده‌های کاهش تولید صنعتی ۱.۳۵% افزایش قیمت داشت و به مرز ۱۹۸۰ دلار رسید. با توجه به اینکه کاهش تولیدات صنعتی آمریکا نشانه خوبی برای اقتصاد ایالات متحده نیست، معامله گران طلا امیدوار شدند که دست فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در جلسات بعدی بسته تر خواهد شد.

۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
کد خبر: 45021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha