ایران رسما عضو سازمان همکاری شانگهای شد

ایرنا نوشت: عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز سه شنبه ۱۳تیرماه در بیست و سومین نشست سران این سازمان به ریاست هند رسما اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اسناد پیوستن رسمی ایران در این اجلاس از سوی سران این سازمان امضا شد. سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: امیدوارم حضور ایران در این سازمان خاص و تاثیرگذار، بستر تامین امنیت جمعی، رهنمون شدن به سوی توسعه پایدار، گسترش پیوندها و ارتباطات، تقویت وحدت، احترام به حق حاکمیت کشورها و هم افزایی برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی را فراهم کند.

رئیس جمهور به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای گفت: ایران بر این باور است که شانگهای، سازمانی در حال رشد با شاخص‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه و جایگاه ممتاز است و مزایای این عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد.

«سید ابراهیم رئیسی» ظهر امروز سه‌شنبه، اولین بار به عنوان رئیس جمهور نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین نشست سران این سازمان مهم منطقه‌ای، بزرگترین ظرفیت کشورهای عضو برای وحدت و صلح‌سازی را ظرفیت تمدنی آنها دانست و اظهار داشت: اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز گردد. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.

به اعتقاد کارشناسان ایران با پیوستن رسمی به این سازمان به نقطه کلیدی در تقاطع طرح های کمربند و جاده و شمال-جنوب تبدیل می شود.

اعضای سازمان همکاری شانگهای:

هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ایران و ازبکستان ۹ عضو دائمی و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان، عضو ناظر و شش کشور آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی آن محسوب می‌شوند.

۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 44487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha