روسیه و قزاقستان خواهان کاهش وابستگی سازمان همکاری شانگهای به دلار شدند

پس از قزاقستان، نخست وزیر روسیه نیز خواهان کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، نخست وزیر روسیه که در ویدیو کنفرانس اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حضور یافته بود، با اشاره به اهمیت استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری کشورهای عضو به جای دلار، این مساله را یکی از اولویت های اصلی این سازمان دانست و افزود: توسعه دادن یک جایگزین مناسب برای دلار و داشتن توافقات تجاری مستقل از دلار یک مساله مهم است و ما افزایش بیشتر از ارزهای ملی در مبادلات تجاری را یک گام رو به جلو می دانیم.

میخاییل میشوستین خواهان همکاری بیتر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر برای ایجاد مکانیزم تامین مالی پروژه های مشترک این سازمان شد و آن را در راستای بهبود رشد اقتصادی اعضا ارزیابی کرد.

پیش از روسیه، دیگر کشو عضو این سازمان یعنی قزاقستان نیز خواهان تقویت تجارت بین کشورهای عضو از طریق استفاده از ارزهای ملی و کاهش وابستگی به دلار شده بود. اسم جومارت توکایف- رییس جمهور قزاقستان با اشاره به پتانسیل بالای کشورهای عضو این سازمان برای همکاری با یکدیگر گفت: در حال حاضر شاهد افزایش رویکرد حمایت گرایانه و تک جانبه در جهان هستیم و این مساله باعث اخلال در زنجیره تامین جهان شده است. ایجاد یک نقشه راه برای افزایش سهم تدریجی ارزهای ملی از مبادلات تجاری می تواند کمک زیادی به کاهش وابستگی اقتصادی کند.

به گزارش راشاتودی، لازم به ذکر است سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ ابتدا بین ۶ کشور روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد شد اما کمی بعد و در سال ۲۰۱۷ کشورهای هند و پاکستان نیز به عضویت کامل این سازمان درآمدند. حدود نیمی از جمعیت جهان و یک پنجم تولید ناخالص داخلی جهان مربوط به این سازمان است. کشورهای ایران، بلاروس، مغولستان و افغانستان نیز اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان پیشتر با هدف همکاری های امنیتی تشکیل شد که بعدا به همکاری های اقتصادی و تجاری گسترش یافت.  

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 9254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha