هم بی‌اختیاری، هم‌ تحقیر، هم شرم/توهین های خواننده معروف پاپ چه تبعاتی دارد؟

اگرچه پژوهشگران عدد دومیلیون نفر مبتلا را برای ایران تخمین زده‌اند اما این آمار می‌تواند خیلی بیشتر از این حرف‌ها باشد چراکه به خاطر تبدیل شدن بی‌اختیاری ادرار به یک شرم، بسیاری از افراد آن را پنهان می‌کنند. در نتیجه چه اتفاقی می‌افتد؟ آنها ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، منزوی شوند و خودشان را از آب و دیگر نوشیدنی‌ها محروم کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه هفت صبح| تقریبا یک ماه پیش بود که یکی از خواننده‌های پاپ برای تحقیر مخاطبی که از او ایراد گرفته بود روی استیج عصبانی شد و پشت میکروفن گفت: «بعضی‌ها می‌خواهند بگویند ما هم بلدیم، همین الان این فرد را بیاورم روی استیج و دو سوال از او بپرسم، ایزی لایف لازم می‌شود.» نه فقط گرشا.ر و بلکه همه آنهایی که برای تحقیر یک نفر از اصطلاح «ایزی‌ لایف لازم» استفاده می‌کنند احتمالا خبر ندارند که در همین کشور خودمان دو میلیون نفر بی‌اختیاری ادرار دارند.

از آن بدتر اینکه ۸۹درصد از این دو میلیون نفر احتمالا به خاطر همین تحقیرها ترجیح می‌دهند از هیچ پد، پوشینه، لباس زیر یا شورت بهداشتی استفاده نکنند. محققان دانشگاهی با حمایت کمپانی‌هایی که در همین زمینه فعالیت دارند به چند نکته عجیب دیگر درباره ماجرای بی‌اختیاری ادرار و انگ استفاده از پد بهداشتی هم رسیده‌اند:

* اگرچه پژوهشگران عدد دومیلیون نفر مبتلا را برای ایران تخمین زده‌اند اما این آمار می‌تواند خیلی بیشتر از این حرف‌ها باشد چراکه به خاطر تبدیل شدن بی‌اختیاری ادرار به یک شرم، بسیاری از افراد آن را پنهان می‌کنند. در نتیجه چه اتفاقی می‌افتد؟ آنها ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، منزوی شوند و خودشان را از آب و دیگر نوشیدنی‌ها محروم کنند.

* بررسی این پژوهشگران همچنین نشان داده که زنان به‌جز شرم و خجالت، نگرانی دیگری هم دارند که این عارضه امنیت زندگی مشترکشان را بگیرد و خطری برای ازدواجشان باشد.

* فقط در ایران نیست که خریدن پد بهداشتی برای این عارضه به یک تابو تبدیل شده. فقط ۶۵درصد از مبتلایان آمریکایی و ۵۸ درصد از مبتلایان اروپایی با خرید پد یا پوشینه مشکل خود را حل می‌کنند. کشوری مانند ژاپن که تلاش زیادی برای فرهنگ‌سازی و انگ‌زدایی از این عارضه داشته توانسته ۸۰درصد از جامعه مبتلایان بی‌اختیاری ادرار را راضی به خرید محصولات بهداشتی مورد نیازشان بکند.

* خریدن که هیچ حتی پذیرش بی‌اختیاری ادرار هم با یک وقفه زمانی رخ می‌دهد. طبق آمار جهانی افراد یک‌سال و نیم بعد از شروع این عارضه تازه به این باور می‌رسند که باید راه‌حلی پیدا کنند.

* در حالی در شبکه‌های اجتماعی افراد راحت برای تمسخر تیمی که کری‌خوانی می‌کند، برای مقام سیاسی که شاخ و شانه می‌کشد، برای توصیف مناظرات و هر نوع جنجال و دعوای دیگر از این پدها به عنوان تحقیر استفاده می‌کنند که تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که شیوع بی‌اختیاری ادرار فقط کمی کمتر از دیابت است. دیابت یکی از ابر بحران‌های مهم سلامتی در دنیا بوده اما تا به حال دیده نشده که کسی از بیماری قند خجالت بکشد یا آن را پنهان کند.

* نکته مهم دیگر اینکه برخلاف تصورها همیشه این سالمندان نیستند که برای زندگی روزمره به پوشینه نیاز دارند. میانگین سنی بی‌اختیاری ادرار در ایران ۵۱سال است. ۲۲درصد این دو میلیون نفر را آقایان تشکیل می‌دهند و ۷۸درصدش را زنان.

* اخیرا ایزی‌لایف، زیرمجموعه گروه زرین رویا نشستی با حضور خبرنگاران برگزار کرده بود که تازه از ابعاد دیگر این مسئله فرهنگی پرده برداشت. برای مثال آنها به جز این مشکلات، در تبلیغاتشان هم با محدودیت روبه‌رو می‌شوند. مثلا شهرداری اجازه استفاده از برخی کلمات را نمی‌دهد یا بازیگرها حاضر به بازی در یک آگهی بازرگانی با این موضوع نمی‌شوند. آن هم نه بازی در نقش فردی که بی‌اختیاری ادرار دارد، بلکه نقش‌های مکمل هم به راحتی قبول نمی‌کنند.

* یکی از نکات جالب این کمپانی که به‌واسطه چند پژوهش‌ در حوزه


مارکتینگ و فرهنگ‌سازی رسیده، این است که تصویر مردان روی ایزی‌لایف افراد مبتلا به این عارضه را بیشتر ترغیب می‌کند تا از محصولات بهداشتی مناسب بی‌اختیاری ادرار استفاده کنند. حتی با وجود اینکه زنان بیشتر از مردان با این عارضه روبه‌رو می‌شوند، آنها نیز راحت‌تر ایزی‌لایفی که با بسته‌بندی مردانه طراحی شده باشد خریداری می‌کنند.

۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 44215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha